domenica 12 marzo 2017

Totalistiska protestantismen samt absolutionistiska kungamakten - Postmodernisme premillénaire IC



Om vi åter hoppom fram till protestantismen så var det også främst genom protestantismens införande i norra Europa som gjorde så att staten fick makten över kyrkan då denna bröt med den romerska påven - detta gjorde staten mer totalistiskt, ock påven mindre ur geografisk og befolkningsmässig synvinkel, då de även i viss mån fick makt över själslivet för de troende, lagar fanns att man måste gå i kyrkan samt där inpräntas de offentliga påbuden som förmedlades däri­genom, men ack ej på ett hermesaktigt vis, ty han var ju tvåsidig. Totalismen og dess effektivitet ökade genom protestantismen och kungarna fick absolutistiska härkomster, ehuru inget nytt under solen likväl, monarkerna var sakrala redan under indoeuropeisk tid, eller exempelvis hos kungarna i Egypten, redan den första historiskt förankrade hettitiska samt indoeuropeiska kungen Anitta var gudarnas representant här på jorden.1 De absolut äldsta nu kända skrivna tecknena finnes faktiskt bevarat vid just Uruks, världens äldsta arkeologiskt bra belagda stad, stora tempel og är ehuru inga religiösa skrifter utan ekonomiska lantbruksräkneskaper.2 En teori går ut på att det var just ekono­miska förhållanden som överhuvudtaget skapade skrivsystemet, det fanns ett behov utav att räkna samt hållandes reda på sina ägodelar og därmed uppstod nedskrivningen - denna teori kan man kanske anta ha kommit utifrån det faktum att de äldsta skrifterna som hittats var just som skrevs lantbruksräkneskaper;3 det lustiga med detta är dock att skrivsystemet enligt denna teori då nödvändigtvis icke behövde handla om bikommunikation utan kunde lika gärna spelat roll som unikommunikation - sedan om teorin stämmer är en helt annan femma, det kinesiska skriftsystemet, om ursprungligt, verkar ehuruväl hava sitt ursprung i antingen främst religiösa men även byråkratiska göromål.4






 
Fotnoter
1) Starke, F., “almasuit im Anitta-Text und die hethitische Ideologie vom Königtum”, i Zeitschrift für Assyriologie, Nr. 1 69:69.
2) Se t.ex., Jean, Skriftens historia genom sex tusen år, 1993:12-13.
3) Detta gäller förövrigt ej allena den äldsta skriften utan även det som kommit att bli vårt alfabet, se Wilford, “Egypt Carvings Set Earlier Date for Alphabet”, i The New York Times, Nov 14 1999:1, 16.
4) Se, Gernet, 1997:45-49, Fairbank, 1994:43.



Nessun commento: