Den kan även vara tjänfullt att återberätta kort
kring moderniteten, i normalt
språkbruk, måhända, hos detta sumeriska folk, förutom att de varo högst
specialiserade med allsköns arbetsspecialiseringar såsom bagare, bryggare og
smedar, et alii, så var det även dessa som uppfunno pengarna, räntelånen, og
därvid kapitalismen, og man hade
dessutom ett skolväsende. Kapitalismen som framkom ovan hade en intressant
beståndsdel eller utveckling och det är att det dels var kvinnor tillika
prästinnor som just inrättade och därmed i vår vetskap skapade ett banksystem,
detta som så ofta beskylls männen, det var Ishtarprästinnorna som hade sitt
centra i Uruk men som senare spredo sig väldeliga i hela Främre Orienten, men
om det varde till följd utav bankverksamheten, den religiösa bordellism man
tillgodosåg människorna med eller övertygelse vets ej. Den gudinneliga Ishtar var komplex även hon, ty hon var båda
kärlekens samt fruktbarhetens gudinna men även krigets - hon både tog og gav
liv, väl värd sin dyrkan. Sumererna for sig ej allenast med pengar,
räntelån, skolväsende, arbetsspecialisering og urbanisering, man har angående
skolan exempelvis hittat lertavlor där skolans lärare skrivit på ena sidan
emedans någon elev kopierat skriften på andra sidan, i pedagogisk stil, men
sumererna samt dess historiska efterträdare var även de som påbörjade
postgången, med lerkuvert, og detta är en annan sak som ofta anvisas till
senare tider, men det är ej ‘bara’ dessa ting som uppkom, i vår vetskap, hos sumererna utan
till exempel det stora Gilgamesheposet som består utav runt 15 000 ord
nedskrivs i denna civilisation, flera dussintal nya ord återupptäckes varje
år; sumererna efterlämnade även omkring 200 andra litterära verk förutöver de
ickelitterära, som visar på flertalet saker som også äro av intresse här; dels
så visar den att litteraturen är nästan lika gammal som skriften, det finnes
äldre men kortare epos likväl, men också att självaste framstegsandan likaså
inte är någon ‘modern’ skapelse utväxt genom protestantismen, utan
framstegstanken är sannerligen samt synnerligen förekommande i världens äldsta
litteratur, Gilgamesheposet som handlar om en sumerisk kung vid just det
namnet som levde omkring 2800 f.kr. i Uruk, den bygger på en verklig person som i kilskriftstexten återges med gudsdeterminativ,
d.v.s. han sågs som divin, som sökte efter evigt liv, og häri ligger den
simpla framstegsberättelsen, han försökte förbättra sin egen situation og icke
dö utan fortleva som han då såg som bättre, och denna odödlighetens hemlighet
bevarades väl av den som man kunne kalla protoNoa som själv hade blivit odödlig
då han överlevt syndafloden. Biblen
fick antagligen stoffet härifrån, även mycket annat i Biblen samt den judiska
skapelseberättelsen verkar vara babylonisk till sin karaktär, exempelvis
skapelseberättelsen i Genesis 1 om urhavet som på babyloniska hette Tiámat,
Edens lustgård med livets träd og de fyra paradisfloderna som är livsnerven för
världen, syndaflodsberättelsen samt exakta detaljer däri, äro klart
parallererade från babylonisk tradition.1 Det är en speciell
anledning förutöver framstegsteorins arkaisitet som gör att det här är värt att
nämna eposet, og även förutövandes att det är den första stora litterära
skriften även om inskränkta ignoranta litteraturhistoriker har en förmåga att
alltid börja med Hellas, hvilken är att den visar på ett totalistiskt tänkande
förutöver den redan nämnda individualistiska framstegstänkandet. Man har
nyligen lyckats rekonstruera, efter återupptäckta bevarelser som legat hos British
Museum, de fyra första raderna i eposet hvilka lyda: “Han [Gilgamesh] som såg allt, som var grunden till landet, som visste
(allting), var vis i alla saker, ...”2 - viss nationalromantism
eller åtminstone rojalromantism kan låta sig skönjas à la 1800-talet e.kr.,
d.v.s. ingen ny idé det heller, även detta fanns redan i världens första
erkända skriftliga civilisation. Sumererna levda i ett stadsstadssamhälle med
både kungar, lugal som de benämndes, dymedels furstar, med titeln en
eller ensi, långt före någon påstådd fabulativ feodaltid - men detta
ändrades så småningom till ‘moderna’ riken långt före den påstådda
modernistiska nationalstatliga svurmen i Europa från 1600-talet og framåt,
språket dog ut redan omkring 2000 f.kr. men levde kvar likt latinet som
litterärt, vetenskaps samt ‘fint’ språk fram till den kristna tideräkningen.
Det är en lång död men använd tid, hela två tusen år utan datorer eller ens
lätthanterliga böcker, og då skall man även ha i åtanke att sumeriska språket
är isolat og helt oförståeligt för omgivningen utan specialkännedom om det. Det
är svårt för oss än idag.
Fotnot
1) Albrektson och Ringgren, 1999:39.
2) Gilgamesheposet, citerat i Keys, “Gammalt epos får ny start”,
i SvD, 14 mars 1999:8.
Nessun commento:
Posta un commento