En annan central tankegång är att eftersom man
åberopar icke-totalism ock istället åkallar pluralism är att man ser neutralt
på de olika faktorerna i samhället eller, ifråga om forskningsstudier, i den
gjorda studien. Eftersom man icke åberopar högre sanningar så kan man icke
heller gradera verkligheten utan neutraliteten blir rättelinan, i forskningen
så blir det till exempel i neumanska termer: “research can never do more than
describe, with all descriptions equally valid. In postmodernism a researcher’s
description is neither superior nor inferior to anyone else’s”1 -
med tillägget att komplexiteten är så hög att jämförelser icke heller är
möjliga,2 åtminstone ej i syfte för att förstå samband eller för att
genomföra otillräckliga generaliseringar. Gibbins konkluderar liknande då han
skriver “postmodernists are suspicious of claims for coherence, both as a
feature of the world and as a feature of argument”.3 På samma sida
som det ovanstående neumanska citat hämtats åfinnes en idealtypsliknande
uppspaltning av postmodernistisk forskningsmetod, denna kan dock icke hållas
med om i flera viktiga aspekter. Det som kan medhållas är ehuru av viss vikt, kom väl ihåg att det i detta fallet enbart
rör sig om vetenskapsmetoder, om
det nu anses ha någon betydelse: avståndstagande ifrån alla ideologier
eller andra organiserade trossystem inklusive sociala teorier; personliga
preferenser är av vikt; extrem subjektivitet, ingen skillnad emellan mental och
extern värld, d.v.s. världen är såsom
den uppfattas och eller uppfattaren är som världen; superioritet är
intetförekommande; pluralismhyllande; enbart nuet är relevant för nuet;
forskning kring kausalitet är intetsägande då livet är för komplext; forskning
kan aldrig ge en helt sann bild av verkligheten. Innan vi gangom vidare i det
postmoderna resonemanget så kan man även nämna att en skillnad emellan mental
et extern värld existerar inte i alla tankesystem, till exempel så skriver
Mjörberg när han refererar till navajo-kiowanen Momaday: “För navajoindianerna
är fysiska och psykiska fenomen oskiljaktiga, i motsats till det europeiska
tänkandets dualistiska sätt att se på materia och ande”,4 ett
exempel på sådan här sammanblandning av världarna är drömmarna, ty “[d]reams are always taken seriously as evidence of coming disaster”
om man drömmer om vissa djur5 - extern et intern äro sammanblandat
här, på samma sätt som det äre på många fler ställen. I ‘Väst’ finnes även
detta, ofta höres ‘hon/han dog av sorg’ hvilket åtminstone förtäljer om synen
på fenomenet även om inga vetenskapliga bevis kan framläggas, däremot så kan ju
vetenskapliga bevis framläggas för påståendet att om man mår dåligt psykiskt /
mentalt / internt så råkar man även större risk till extern / fysisk /
kroppslig misär / sjukdom, en mentalt sjuk person kan även sätta andras hälsa i
misär, alltså intern har en extra/inter-extern påverkansmöjlighet - detta
inträffar dock alltför ofta. Angående att huru man mår mentalt även kan påverka
den rent fysiska statusen låg även i medvetandet hos exempelvis le pauvre
viel solitaire, antagligen riddaren
Philippe de Mézières, 1327-1405, som författade under den nämnda
pseudonymen Livre de la vertu du sacrement de mariage et reconfort des dames
mariees menandes att ett okärleksamt äktenskap leder till ohälsa.6
En fysisk sjuk person med en stark mentalitet kan måhända även ha större
chanser till tillfrisknande, og så vidare.
Fotnoter
1) Neuman, 1994:74.
2) Lundquist, 1993:151.
3) Gibbins, 1998:34.
4) Mjörberg, “Vårt väsens kärna är språket”, i SvD, 8 jan
1999:10.
5) Leighton & Leighton, The Navaho door,
1944:25. I den
nya toleranta andan som råder så skall man helst kalla folk vad de själva
kallar sig og ej externa termer, det är förövrigt ingen ny tanke utan romarna
utövade oftast detta systemet, ordet navajo kommer från tewaiskans navahuu
hvilket betyder ‘uppodlat fält i ravin’, de själva kallar sig Dineh
‘folket’, Parezo, “Sydvästra regionen”, i Taylor (red.), Nordamerikas indianer, 1996:55 - jag får
härmed framföra en ursäkt till exempelvis Japan då jag kallar det Japan og ej
Nippon, angående navajo-kiowanen ovan så vet jag inte om han kallar sig dineh
men man får anta att han kallar sig det som framställs i texten - om ej eljes
varandes okunskapen den bästa slöjan.
6) se Nordberg, 1998:128-145.
Nessun commento:
Posta un commento