För Layder så är ord som ‘sann’ en relativ sak som
kan ändras men som före ändring sker är sann och så ock därefter fast då en
olik sanning - det är således en paradigmsanning à la Kuhn. Att ‘våga’ gå emot
olika ‘sanningar’ är knappast något som är nytt för nutidens, eller den senaste
historiens, tid utan det gjorde man givetvis även under till exempel det som
kan kallas ‘modernitetens högtid’, kristendomen som kallats den största
berättelsen, givetvis en sann sådan, har fått mycket motspjärn, båð i dess
tidiga ålder som under exempelvis senare delen utav 1800-talet og 1900-talet,
olika vetenskapliga ‘sanningar’ ändras hit samt dit og detsamma är förövrigt
gällande för både kulturers et traditioners ‘sanningar’, ideologiska
‘sanningar’ samt politiska spörsmål. År 1795 så deklarerade Charles-François
Dupuis att Kristus var en solmyt samt att de tolv apostlarna enbart varo
zodiakens stortionde tecken, några tiotal år senare så kom det satiriska svaret
på denna mytomvändelse då en fransk studie, 1827 av Jean-Baptiste Pérès, visade på att Napoleone självt icke
existerat in persona utan enbart varit en allegorisering av en solgud.1
Sanningen ändras i olika tider och i olika epoker utefter hvilka verkligheter
som florerar - statiskheten ock totalismen gör sig icke besväret heller här då
en total sanning icke kan ändras men denna föreslagna sanning kan och därmed
kunnandes den ej vara total, perfekt ock eller fullkomlig. Här kan man alltså
se en distinktion emellan slutna samt öppna kulturer, där slutna kulturer äro
de totalistiska ej varandes öppna för varken influenser, förändringar eller
avvikelser emedans öppna kulturer äro av mer flexibel art öppna inför det som
slutna äro slutna för.2 Lägg ehuruväl märke till att det ej behöver
röra sig om expansionistiska rörelser, totalitära rörelser kan exempelvis vara
Amishkulturen som icke har några expansionistiska mål, mig veterligen, eller
tvärtemot socialismen med esomofta internationella ambitioner. Amishkulturen är
ju i sig av viss ålder men nyframväxta sådana rörelser brukar kallas
postmoderna även om de är internt, et externt genom expansionistiska
ambitioner, totalistiska eller ej. Det man dock bör ta fasta på är om de
erkänner andra rätten att förhålla sig olika og därmed icke ha något politiskt
program/dröm på agendan kring universiell-totalistisk genomförelse av deras
eget system genom legalistiska medel. Det är också intressant att nya sådana
här rörelser karaktäriseras som något postmodernt fenomen emedans liknande
rörelser i äldre tider är något annat, moderna om de äro i större omfattning
samt måhända premoderna om de äro i tidigare historia ock också i mindre
omfattning, till exempel så varo Palestina på Jesus tid fullt av olika sådana
här små rörelser.
Fotnoter
1) Bevis att Napoleon aldrig har existerat, 1837, se även,
Puhvel, 1989:14.
2) Se t.ex. Olofsson, 1997:24-25.
= Postmodernisme premillénaire
Nessun commento:
Posta un commento