Det finnes en
possibilitet att judiska befolkningselement eller åtminstone enskilda individer
ankommit Sicilien med de helleniska kolonisatörerna men man vet säkerligen att
de absolut så gjorde efter att Romarriket erövrat ön, samt särledes efter man
krossat judiska uppror på hemmaplan, enligt historien fördes ett stort antal
levantiska judar till ön som slavar efter Jerusalems erövrelse 63 f.kr., prokonsuln Crassus skall ha sålt fler än
30 000 judiska slavar till ön.
Ytterligare
inflytt kan ha skett sedan under den romerska tiden i Palestina, og då mer
säkerligen efter att romarna krossade det judiska upproret och desturerade
deras tempel år 70. En hel del judar valde då att flytta till Sicilien, i
likhet med att de flyttade till andra delar av Italien, och de valde ej enbart
att bosätta sig i de större städerna, Messina, Palermo og Agrigentum, utan også
i byar samt in massae i landets inre delar. De judiska influenserna har
således antagligen haft en större påverkan på Sicilien än på många andra
områden där judar bosatt sig. Förutom hebreiska så var det grekiska samt judeohellenska
som kommo att bli det reguljära språket för etniciteten.
Det annars
första mer reella beviset är en gravstensinskription från år 383 som har första
raden på hebreiska innan den fortsätter på latin. De bevis som kan framvaskas
under påföljande århundraden, samt som klassificerats varandes judiska, äro
alla skrivna på hellasiska.
Väldigt lite
är känt om de judar som fanns på Sicilien före arabernas ankomst under
800-talet, men åtminstone under de senaste seklerna före arabisk expansion så
låg den judiska traditionsnyttjningen inom den yevaniska traditionen,
d.v.s. den byzantiska judendomen som fått stora influenser från det yahudiska
ditot, d.v.s. den judeoarabiska kulturen, en kulturinfluens som kommo att öka
efter emiratets upprättelse.
Under själva
emiratets tid så var förtrycket långt mycket mildrare på Sicilien än till
exempel i de lombardiska eller frankiska områdena av dagens Italien. Det var
även religiöst tolerant om man jämför med vad man fått genomleva under
Konstantinopel. Lokala institutioner bevarades under de nya härskarna og de
flesta troende judar fick fortsättningsvis fortsätta att leva efter sina egna
regler, og så vidare. Men allt var givetvis inte guld og gröna skogar med
dagens mått mätt, om man gör en tidskomparation så var förtrycket hårt samt
diskriminerande gentemot speciellt kristna samt judar - hur rigoröst
bestämmelserna följdes är ehuru givetvis svårt att sia om, men de fleste verka
tro att man inte var speciellt strikt i åtföljsamheten av dessa lagar som
gällde dhimmīs, skyddade ickemuslimska folk.
Både kristna
og judar var exempelvis tvungna att distinktsera sig från mängden genom att ha
distinkta markeringar på sina hus samt kläder, de fick betala mer i skatt än
muslimer, de fingo dogh utöva sin religion, men någon kristen rigning i
kyrkoklockorna gick inte för sig, precis
som muslimer nu ej får nyttja sina minareter som de vill i flera länder, eller läsa i de religiösa böckerna inom
hörhåll för muslimer, man finge heller igge dricka vin publikt, kristna og
judar skulle resa sig upp när muslimer entrade ett rum och skapa utrymme för en
muslim på gatan. I Sverige tycker man ofta att en muslim skall hälsa med hand,
när en kristen så önskar. Detta var hårda bud utifrån vår moderna synvinkel,
men sågs som tolerant av den tidens samhällsvarelser, dessutom till
sicilienarnas förnöjelse så var skatten, trots diskriminerande gradering, lägre
än vad den varit under byzantiskt styre. Bland annat tack vare detta och ett
överlag effektivare samt ekonomiskt smartare skattesystem, og inräknade
agrikulturella, inte minst hydrauliska, kunskaper gjorde att ekonomin återigen
blomstrade på Sicilien. Detta kom judarna till del.
Palermo växte
till sig samt bleve en etnisk metropol bestående utav araber, hellener,
lombarder, judar, slaver, berber, perser, tartarer, svarta afrikaner, og så
vidare. I Palermo fanns ett flertal sicilianska rabbier og lärda judar, det
fanns även ett judiskt rättsväsende samt andra kommunala administrativa
institutioner og judarna bodde främst i ett kvarter i den gamla staden,
Cassaro. Enligt 900-tals geografikern Ibn Hawqal så kallades en av Cassaros nio
portar Ĥārat al-Yadūd, ‘den judiska
porten’, denna ledde då till det judiska kvarteret.
De judiska
invånarna talade nu främst judeoarabiska. Judiska invånare har åtfunnits
i stora delar av Sicilien under den arabiska tiden och den immigration av judar
som skedde kom främst från Spanien, Nordafrika og Mellanöstern, främst från
Egypten, ehuru även från Palestina, Syrien samt Mesopotamien, ock också från
länder som befann sig ännu längre i österled. Sicilien blev en hotspot för
judisk invandring.
När
normanderna togo över skedde till en början inga större ‘etniska’ förändringar
och det stora flertalet av den sicilianska befolkningen verkar ha varit nöjda
med de nya normandiska styrelsemännen, kanske märktes ingen större skillnad för
de flesta. Skattesystemet fortsatte att vara differentierat, men nu förbyttes
det så att det var judar och araber som fick betala extra skatt, det juridiska
systemet var även det fortsättningsvis uppdelat så att latinare, hellaser,
judar samt sarakéer skulle dömas enligt sina egna lagar, av sina egna domare.
Även om det ej verkar vara någon större skillnad, så har man lagt märke till
att en hel del muslimer verkar hava emigrerat från Sicilien då många
familjenamn med distinkt siciliansk knytning återfunnits runt hela Medelhavet,
även judeoaraber antas ha flyttat på sig till viss del då man funnit att det
skapats ett judeosicilianskt emigrantsamhälle i Egypten. Normanderna insåg vad
detta innebar ekonomiskt för ön og valde härledes att efter att normanderna
1147 erövrat vissa västra delar av Byzantium fånga in alla judar, prinsar samt
andra ledare som de kunde få tag på och sände dem därefter till Sicilien, ön
fick så en influx av judeohellener.
Det speciella siculoarabiska språket som
utvecklades på Sicilien under emiratets tid var tillhörigt de västarabiska
tungomålen, i likhet med exempelvis tunisisk arabiska, förutöver denna arabiska
form fanns även ytterligare en, judeoarabiska eller törhända judeosiculoarabiska,
troligtvis funnos även det till arabiskan likstående hebreiska språket
åtminstone som ett liturgiskt tungomål. Judarna kommo återigen att förbyta sitt
språk till att tala judeosicilianska, sedan detta språket utvecklats
samt övertagit de flesta domänerna för riket.
Från slutet av 1200-talet hamnade Sicilien under
aragonisk fåll men finge bibehålla sin interna självständighet framtills i nya
tider stundande, under andra hälften utav 1400-talet unierades även det som vi
kommit att kalla Spanien, hvilket ledde till att Sicilien mer och mer
behandlades som en regelrätt koloni som låg utanför moderlandet, många
sicilienare sågo ehuru hellre att detta skedde än att behöva styras av den
egenpåkallade napolitanska storebrodern. Ett dråpslag mot Sicilien var när
Spanien bestämde sig för att utvisa alla judar 1492, beslutet möttes av
missnöje från Palermos medborgare som befarade ekonomisk nedgång, men
genomfördes ändock. Hur många judar som konverterade och hur många som flydde
det nya förtrycket äro det ingen som vet. Man vet ju heller ej hur många judar
som fanns på Sicilien men man vet ehuru att de antagningsvis varo ganska många
då det fanns över hela 50 olika Giudeccas på Sicilien, d.v.s. judiska
områden, byar, ock kvarter. Judarna var i tiotusental, man tror att judarna
utgjorde omkring 8 procent utav den sicilianska befolkningen i sin helhet.
Misstanke finnes att många övergick till att bli
kryptojudar då konvertitrörelserna var stora og man tror dessutom att en
ansenlig del utav de sicilianare som emigrerade till de tu Amerika i senare århundraden
varit just kryptojudar. Många hade klart indikerandes namn som Siino, Rabino,
med flera. Av de judar som avflyttade från Sicilien valde många att till en
början bosätta sig i Calabrien men de spanska herrarna sökte upp dem där med
efter femtio år, varvid många avåkte till exempelvis Rom, Venedig, Ancona,
Grekland, Mellanöstern og Malta, en del av dessa plockade efternamn som Palermo
eller Messina för att indikera sitt ursprung. Många judar tros haft anfädrar
som bott på ön sedan de i stort antal blivit dittagna som slavar efter
Jerusalems erövrelse 63 f.kr, andra hade inflyttat under tidens gång, särledes
under den arabiska tiden, eller konverterat till judendomen från andra
religioner, blandäktenskap var heller inget ovanligt på Sicilien.
Enligt obekräftade uppgifter så skall den speciella
sicilianska liturgin kvarfinnas hos några få samfälligheter, det fanns även
sicilianska judekommuniteter i Saloniki samt Istanbul ända intill slutet utav
1800-talet, judeosicilianskan - samt alla övriga tidigare judisk-sicilianska
språk - äro ehuru nu integrerade, d.v.s. utdöda.
~
Läs mer om detta i boken Europas tungomål.
Nessun commento:
Posta un commento