För att förstå begreppet samt dess innebörd så kan
det vara nyttjefullt att även titta på ordets tillblivelse, termen ‘modern’ som
i sin latinska form modernus användes för första gången i slutet av
400-talet för att särskilja den dåtida, deras nutida, officiellt kristna epok
från den dåtida ‘hedniska’, åsyftandes
annanreligiösa, epok1 - termen modern är alltså tätt knuten
till kristendomen, plus en förespegling om en annan dåtid, och vi skolom även
senare se att man brukar säga att kristendomen är Västerlandets största
totalistiska system. Vissa delar utav Västerlandet brukar ehuruväl anses vara
så pass sekulariserade att detta i sig blir felaktigt - barn till sekulariserade
kanske man ej ens kan, eller bör, benämna som kristna utifrån några aspekter,
inte ens samhälleliga eller inföddhetsligt, d.v.s. områden kanske inte längre
skall betecknas som ‘kristna’ då de icke äro det. I Religionslexikonet
skrivs också påfallande sammanfattande: “När Konstantin den store gjorde
kristendomen till en gynnad religion och brukade den som en ideologi för att
sammansvetsa sitt riksbygge, förändrades de kristnas ställning radikalt. Från
att ha varit en förföljd minoritet blev de nu den rådande och (från ca 380) den
enda tillåtna religionen i det romerska riket”2 - ordet skapades
under tidig medeltid og ordets härvidanvända innebörd likaså, modernismen är
medeltida, men i princip alla tidigare, samt senare, stater, statsbildningar,
samhällen eller dylikt som behaver ett system som avvikelse icke får ske äro i
princip moderna i den bemärkelsen som vi användom oss av här.
Fotnoter
1) Se t.ex. Habermas, “Modernity versus
Postmodernity”, i New German Critique 22:3, Kumar, 1999:67-68.
2) Ewald (red.), 1996:281.
Nessun commento:
Posta un commento