Vad är postmodernism? Är det en del av det moderna
eller är det någonting som uppkommit efter det moderna, Lyotard svarar ganska
rakt på detta genom att konstantera att postmodernismen “is undoubtedly a part
of the modern”1 - det behöver alltså ej vara frågan om postisar
utan kan lika gärna vara sen/högmodisar ~ det är Habermas som gillar att
kalla vissa, om inte alla, postmodernister för ‘postisar’ og jag utvecklar
härmed terminologin att även gälla ‘sen-/högmodisarna’, följom vi Habermas så
bliver det ju senisar samt högisar - båda termerna äro högeligen
tankeväckande, även modisarna kunne få sin terminologiska tilldelelse,
men för att göra det totalt ock komplett så fåom vi givetvis även benämna preisterna,
eller premodisarna. Men Lyotard framför även att även om postmodernismen
är en del av modernismen så är det nödvändigtvis inte “at its end but in the
nascent state, and this state is constant”2 - ett statiskt förhållande
som går emot den eviga förändringsprocessen, det åfinnes ingen baktid eller
framtid, enbart en ständig nutid.3 Vi skolom senare se att någon
anser att puritanismen är ursprunget till rörelsen eller åtminstone delar utav
den, Harvey å andra sidan menar att postmoderniteten är “the situation in which
the world finds itself after the breakdown of the “Enlightenment project”” som
varade ifrån 1700-talets senare del fram tills en bit in på 1900-talet som i
princip gick ut på att få alla människor att se saker og ting utifrån samt på
ett likartat sätt.4 Det skall givetvis uppmärksammas att termerna
‘postmodernitet’ et ‘postmodernism’ icke äro desamma, postmodernitet är
samhället som vi antas leva i emedans postmodernism är en -ism og denna
vanliga ändelse finnes inget behov av att närmare förklara här - hoppas jag.5
Fotnoter:
1) Lyotard, “Answering the Question: What is
Postmodernism?”, i Hassan ø Hassan (eds.), Innovation / Renovation, 1983 här i Lyotard, 1997:79.
2) Ibid:79.
3) Se även, Kumar, 1999:146-147.
4) Harvey, refererad i, Anderson (ed.), The
Truth About The Truth, 1995:3-4.
5) Se även, Kumar, 1999:67.
5) Se även, Kumar, 1999:67.
~
Nessun commento:
Posta un commento