För att återgå till modernitetsbegreppet samt dess
innebörd så proponerar Giddens, emotsatt 400-talshistoriken, att moderniteten
påbörjades 1200 år därefter, under 1600-talet, samt att det vi nu befinnom oss
i är senmoderniteten.1 Han menar bland annat att det är den
abstrakta tilliten som är karaktäristisk för moderniteten2 - det är
här värt att påpeka att Fukuyama i en senare bok, gåendes i Putnams följespår,3 menar
att just tilliten, kulturen og bland annat etiken äro det som haver störst
påverkan på ett lands ekonomi, vid gemensamma sådana desto större chans till
högre tillit samt bättre ekonomiska förhållanden4 - detta går dogh
kraftigt in på kommunitaristiska områden og därmed utanför undersökningens
centrala område. Det bör ävenleda påpekas att Fukuyama hellre talar om en frivilligt
baserad kommunitarism där staten kan vara den som förstör det ‘civila
samhället’, blivandes då en sorts liberal kommunitarism;
Fotnoter
1) Giddens, Modernitetens följder, 1996:13.
2) Se t.ex. Ibid:84, 86, angående de olika sorters tillitar se s. 81-119
samt om skillnaden emellan det premoderna og det moderna samhället i
tillithänseende, se främst s. 98-102 samt 110.
3) Putnam, Making democracy work, 1994 - som dock har politiska
ock icke ekonomiska konklusioner.
4) Fukuyama, Trust, 1995.
Nessun commento:
Posta un commento