Siciliens
historiebild börjar som många andra områden i denna region med de grekiska legender
som berättar om ön och vi ska kanske inte lägga allt för stor vikt vid den vad
gäller historisk korrekthet. En sådan intressant historia rör Daedalus som
rymde från Kreta och därefter anlände till de västra delarna utav Sicilien där
han sedemera blev hedrad av konung Kokalos som var kung över sikanerna, ett av
de ursprungliga folken på Siclien. Den kretanska kungen ville ehuru få tillbaka
Daedalus, som var en uppskattad uppfinnare, och landsatte i sådant syfte en
trupp på Siciliens sydvästkust. Kokalos förstod givetvis vad som var i
görningen och beslutade sig för att komma till Daedalus räddning genom att
bedragsfullt bjuda in den kretanske kungen till fest, men dränkte honom
istället sedan försmädfullt under ett bad. De kretanska styrkorna begrov sin
före detta härskare samt valde härefter att slå sig ner i området för sitt
fortsatta leverne.
Huruvida
berättelsen har någon sanning i sig har varit omdebatterat under en lång tid,
men att de ursprungliga sicilianarna inte gärna släppte in främmande makter
fingo även Knossos erfara som flere gånger försökte, men misslyckades, i
företaget att skapa kolonier på Sicilien. Bara några få feniciska bosättningar
kommo till på västra Sicilien plus den stad som numera är provinshuvudstad,
d.v.s. Panormus. Den hellasiska bosättningen kom ehuruväl igång under
andra delen av 800-talet f.kr. i östra delen utav ön. Många av dessa kolonier
expanderade relativt snabbt, men på andra ställen så bodde hellaserna sida vid
sida med ursprungsbefolkningen som bara graduellt assimilerades eller trycktes
bort av det hellasiska trycket, detta tryck inkluderade inte enbart fredlig
samvaro utan även sådant som förslavning samt snar utrotning. Den hellenisering
som änskönt skedde ledde inte uteslutande till en mental hellenisering utan ett
etniskt självmedvetande fortlevde, till exempel i mitten av 500-talet skedde en
sikelsk revolt, ledd av Ducetius, som dock kuvades.
Enligt de
grekiska källorna så fanns det trenne folk på Sicilien innan greker och
fenicier ankommo, sikeler, sikaner og elymier. De menade på att
sikelerna var invandrare från italienska fastlandet emedans sikanerna skulle
hvarit autoktona. En änn klarare, samt modernare, teori angående just dessa tu
sicilianska folk äro att det egentligen äro frågan om samma folk med samma
namn, dock när den hellasiska koloniseringen toges vid på Sicilien så kan det
olika uttalet hos de olika hellasiska folken gett de tvänne olika namnen med en
dorisk kolonisering i på västra Sicilien, sikanernas områden, emedan jonerna
kom till östra delen utav ön, sikelernas hemområde.
När de
hellenska kolonialisterna anlände så stötte de på sikelerna och det bleve en
frändlig situation i förhållande med kolonialisterna från det joniska Chalkis,
emedans dorernas ankomning ledde till dispyter. Med anledning utav detta samt
de allt större helleniska influenserna så förflyttades den sikeliska
kultursfären bort från de viktigaste hamnarna samt kuststäderna. Längre inåt
landet levde man mer sida vid sida och i exempelvis staden Morgantina var
beblandningen så markant att historiker än idag bråkar huruvida det var en
grekisk polis eller en sikelisk stad. Hursom, i mitten av femhundratalet före
kristen tideräkning så skapade den helleniserade sikelska ledaren Ducetius en
samlad sikelisk statsformation i opposition till det grekiska Syrakusa, efter
några år av självständighet så förlorade man ehuru gentemot hellenerna år 450
f.kr. Helleniseringen fortskred obehindrat.
Ett tredje
folk fanns som nämndes likväl, elymerna. Arkeologiskt går elymerna ej
att urskilja från sikanerna framtills omkring 500-talet f.kr., men härefter har
de kvickt anammat grekisk kultur samt ävenledes det grekiska alfabetet för att
skriva sitt eget språk, ack ännu obegripligt för oss - detta kan vara det
egentliga ursprungsfolket på ön, då sikanerna et sikelerna verkar varit
italiska folk. Endast en handfull elymiska texter har kommit i dager samt
omkring 170 fragmentariska keramikdelar med grekisk skrift. Alla dessa äro
väldigt korta samt fragmentariska og det läre behövas nya fynd innan forskningen
kring språkets varande tar några vidare steg framåt.
Elymerna vidhöll
vidare befrändiga kontakter med karthagerna men kommo i ständliga konflikter
med de nykoloniala hellenerna. Karthagerna hjälpte elymerna att stävja
hellenerna men elymerna gick sedan i allians med Rom vid det första puniska
kriget. Elymerna fick skattebefrielse, antagningsvis med anledning utav deras
påstådda trojanska härkomst, og assimilerades snabbt in i en generell
siciliansk befolkning.
De olika
folken levde således kvar framtills det att det romerska riket inkorporerat ön
hvilket dogh icke direkt ledde till någon assimilering av den hellasiska
befolkningen, men helleniseringen av de autoktona befolkningslagren fortgingo.
Den hellasiska tiden ankom alltså inte till sin ände i og med Romarrikets
expansion, utan snarare tvärt om. Sicilien hamnade i blickpunkten för romarna
under det första puniska kriget samt blev en romersk provins under det andra.
Romarna satte aldrig någon latiniseringspolitik i verket og hellasiskan förblev
språket för den stora majoriteten av öborna. Senare under Augustus regentskap
kom ehuruväl en latinsk kolonisering igång i denna romerska provins och i og
med detta nådde latinska element Sicilien, hvilket ehuru ej verkar ha haft
någon större konsekvens förutom inom sfären för officiell kommunikation.
Romarrikets
språk var ehuru latinet, hvilket gjorde så att folk inom administrationen samt
inom de högre utbildade klasserna främst förde sig på det språket, även om de
även hade kunskap i det andra målet. Även judiska element flyttade in till
Sicilien, en hel del utav dessa talade redan, eller kom att tala, grekiska i
judisk fägring. De valde ej enbart att bosätta sig i de större städerna,
Messina, Palermo og Agrigentum, utan også i byar samt in massae i landets
inre delar. De judiska influenserna har således antagligen haft en större
påverkan på Sicilien än på många andra områden där judar bosatt sig.
Under
400-talet e.kr. hamnade ön i blickfånget för dels vandalerna som residerade i
Nordafrika samt dels för italienska härskarna. Ön kom att tillhöra det
Ostrogotiska riket en kort stund, men dess inflytande blev ej särledes stort,
och Sicilien tillföll senare Byzantium varvid den grekiska kulturen fick
åtnjuta en ny skjuts framåt. De östliga kopplingarna som Sicilien hade genom
sin befolkning stärktes härmed ånyo ytterligare genom att den östliga kejsaren
Justinianus inkorporerade Sicilien med det Byzantiska riket år 535, hvilket det
senare kom att tillhöra under en någorlunda lång bit in i tiden. Olika germanska
folk och morerna gjorde Italien, Iberien og Nordafrika till oroliga platser att
befinna sig på, men Sicilien slapp till stora delar undan. När den byzantiske
kejsaren 660 konstigt nog ville flytta sin huvudstad till väst efter mer än tre
århundraden i Konstantinopel, så valdes Sicilien som huvudsäte. Man vet ej
varför han ville detta, men kejsaren kanske helt enkelt ville återuppliva det
Romerska riket samt då hava huvudstaden centralt placerat i Medelhavet -
Syrakusa blev nu huvudstad för Byzantium i fem år framåt. Förnöjsamheten om
huvudstadsflytten bleve ehuru kortvarig för sicilienarna, eller syrakuserna,
när de märkte hur dyrt det var att hålla det kejserliga hovet, till detta skall
läggas att kejsarens tyranniska beteende blev mer påtagligt på ön genom dennes
residens där - 668 blev Konstas II således mördad. Det är helt enkelt bättre
att bibehålla det gröna gräset på andra sidan maren, ty ett grönfrodigt gräs
måste ju både sås, vattnas samt omvårdas, hvilket ej gåendes hem då dessa karga
platser eljes allena brunbränt gräs beser, om något alls.
En
successionistisk revolt kom igång och en armenisk aristokrat bleve kejsare,
till folkets jubel. Detta styre blev ehuru även det kortvarigt ock Konstas II:s
son som hade varit kvar i Konstantinopel kom i dager, hvilket ledde till att
revolten upphörde ock Konstantinopel återtog positionen som huvudsäte. Sicilien
bibehöll dock sin centrala roll inom andra områden, tre av fyra patriark var
efter den arabiska expansionen positionerade i islamiska länder, hvilket gav
resultatet att de hellasiska områdena, Syrien samt Sicilien blevo centra för
den ortodoxa tron, detta visade sig bland annat dymedelst emellan åren 678 og
752 då hela fyra av påvarna varo sicilienare antingen genom födsel eller
uppväxt, hela elva var grektalande. Den hellasiska befolkningen på Sicilien
ökade under denna tid medels en relativt omfattande invandring som skedde under
hela 600- og 700-talen. Helleniseringen nådde oanade höjder og även de
utbildade samt de som innehavde den politiska makten övergav latinet till
fördel för hellasiskan.
Den goda
tiden var ehuru ej bestående och under den första hälften av 700-talet finge
Sicilien genomleva en tid av återkommande räder från nordafrikanska pirater,
men den verksamheten avstannade ungefär vid mitten av århundradet och mer
fredlig handel rådde härefter emellan Sicilien et Nordafrika. Detta ledde bland
annat till att en del arabiska handelsmän valde att situera sig på ön. I
autonomistisk anda underskrev guvernören af Sicilien år 805 ett avtal med
Aghlabidhärskaren av Tunisien, antagligen helt utan Konstantinopels vetskap,
813 tillfogades även ett handelsavtal. Under 800-talet togo den officiellt
hellasiska epoken slut genom de arabiska invasioner från Tunisien som
igångsattes anno 827 och som ledde till hela öns underkuvning ock Emiratets
uppståndelse.
Grunden till
denna arabiska invasion kunne man ehuruväl åtminstone delvis beskylla den
byzantiska härskaren för, eftersom han beordade om en arrestering på amiral
Euphemius. Euphemius i sin tur initierade en folklig revolt som besegrade den
byzantiska guvernören, hvilket ledde till att han utnämnde sig själv till
kejsare. En av hans män valde då att revoltera och Euphemius valde då i sin tur
att be Aghlabidemiren om hjälp, Sicilien erbjöd sig, genom Euphemius styre, att
bli en tributbetalande provins emot att Euphemius skulle bli utnämnd till
guvernör på Sicilien. Emiratet var självfallet ej sent i vändningarna, utan en
elitarmé beståendes utav fler än 10 000 man uppges ha landsatts vid Mazara utgörandes
utav araber, berber samt iberiska muslimer. Även om Byzantium var kraftigt
försvagat på grund utav inre motstridigheter samt existensen av en mängd
externa fiender så blev kampen om den strategiska ön påfallande hård. Palermo
föll inte förrän 831 och det togo ytterligare tjugo år innan araberna höllo
hela västra Sicilien i Fatimas hand. Syrakusa föll 878 och i og med det så kan
man säga att den byzantiska tiden slutligen var över för sicilienarnas del,
även om exempelvis Rometta i bergen väster om Messina var motståndskraftiga
fram till 965. Den grekiska historien tog dock inte slut för det.
Syrakusa som
hade varit Europas rikaste stad och som under hela 1500 år varit högsätet på
Sicilien förlorade nu sin roll som ledande siciliansk stad, det först erövrade
Palermo har sedan dess övertagit den rollen och givetvis inte velat släppa den
- Syrakusas befolkning blevo dessutom massakrerade. Detta är självklart
tragiskt och den sicilienska befolkningen fingo genomlida många svåra krigsår
med påföljande farsoter som drogo fram utarmandes befolkningen og dessas
samhällen, men för många av de överlevande så sågo man nog överlag relativt
positivt på att bli av med det byzantiska oket som dels var autokratiskt og ej
nog med det, utan pålade den sicilianska befolkningen betungande skatter som
det ej fanns något större intresse av att uppbära. När de nya härskarna suttit
in sina härskarstolar en stund så sågo man att de nya härskarna faktiskt var
ganska milda i sin syn på makt medelst maktutnyttjande - vissa städer var till
og med i praktiken självständiga samt befriade från militär närvaro. Man kunde
även jämföra det muslimska styret med omvärlden och man fann då att förtrycket
var långt mycket mindre på Sicilien än till exempel i de lombardiska eller
frankiska områdena. Det var även religiöst tolerant om man jämför med vad man
fått genomleva under Konstantinopel. Lokala institutioner bevarades under de
nya härskarna og de flesta troende kristna fick fortsättningsvis fortsätta att
leva efter sina egna regler, språken förtrycktes inte, og så vidare.
Sicilien kom
nu att uppleva en gyllende tideålder, både ekonomiskt, tekniskt som kulturellt.
Detta gäller inte minst Palermo som blev en högkulturell multikulturell
mötesplats.
Sicilien var
under åren 900-talet fram till 1040 ett emirat under den lokala Kalbiddynastin
som hade tagit makten över ön efter att Aghlabiddynastin i Tunisien blivit
avsatt og efterträdarna, Fatimiderna, valde att flytta österut placerandes sin
huvudstad i Egypten. Detta gjorde så att Sicilien fick en långt mer autonomisk
ställning och från 960-talet så hade Kalbidfamiljen etablerat sig som härskare
av ön. Det nordafrikanska samhälle som Sicilien tillhört brakade ehuru samman
efter de inbördes bråken og den genomförda huvudstadsflytten till Kairo. Kalbidemiren
som var rädd för uppror kom under 1030-talet fram till ett avtal med Byzantium.
En byzantinsk general landsatte nära Messina med en stor arme som inkluderade
flera hundra normander i ‘hjälpande’ syfte, man ville återta makten.
Man kan anta
att dessa normander senare återberättade samt spred sina observationer om
uppenbar siciliansk rikedom med förslaget om fortsatta räder mot ön. Ehurudan
som helst så intog og bibehöll den byzantiska generalen en stor del av östra
Sicilien i ett antal år, innan han var tvungen att dra sig tillbaka, detta kom
att bli det sista försöket från byzantiskt håll att återta den strategiskt
belägna ön. Byzantierna lade däremot förmoderligen grunden till nästa externa
invasion då den normandiska närvaron i den byzantiska armén antagligen ledde
till att normanderna fingo upp ögonen för sikelernas ö. Normanderna utnyttjade
det instabila läget og Roger, med sin bror Robert, landsatte osså sin armé nära
Messina år 1060, varvid den arabiska tiden även den kom till sin ände, men den
efterföljdes således icke utav en återupprättad byzantisk.
Det var
emellan åren 1060-91 som normanderna erövrade ön och Roger I bleve greve av ön
jeran 1072. Det var påven Nicholas II som hade befullmäktigat Roger samt hans
bror att taga så mycket av södra Italien som de bara kunde, så länge de icke
erkänno den religiösa auktoriteten i Konstantinopel. Efter erövringen av den
större delen av Sicilien så återvände brodern Robert till fastlandet för att
försvara sina marker där, hvilket lämnade Roger kvar som således kom att bli
greve av Sicilien ock Calabrien. Då den normandiska invasionen ej åtföljdes av
någon stor invandring fortgick det arabiska livet där folket fick behålla sina
marker, gårdar, slott eller vad det nu var. Man anställde även muslimer för de
civila göromålen inom statsarbetet då de ju redan hade kunskaperna som krävdes
för detta arbete - man var överlag inte speciellt intresserad av att rasera den
befintliga statsbyggnationen varvid man lät sig inkorporeras in i den istället.
Men ej allena den befintliga situationen accepterades i det stora hela, utan
Roger skulle visa sig vara duktig på att dra de excellenta stråna från
flertalet olika kulturer, den muslimsk-arabiska var den som bidrog med själva
stacken, övriga gillingar strå som inkorporerades var romanska,
grekiska-byzantiska samt nordeuropeiska. Till og med militären togo in de nya
undersåtarna, utan att de behövde frångå sin tro - 1075 slöts även ett
vänskapsförband med Ziridhärskaren i Tunis.
Det stora
flertalet av den sicilianska befolkningen verkar ha varit nöjda med de nya
styrelsemännen, kanske märktes ingen större skillnad för de flesta.
Skattesystemet fortsatte att vara differentierat, men nu förbyttes det så att
det var judar och araber som fick betala extra skatt, det juridiska systemet
var även det fortsättningsvis uppdelat så att latinare, hellaser, judar samt
sarakéer skulle dömas enligt sina egna lagar, av sina egna domare. Även om det
ej verkar vara någon större skillnad, så har man lagt märke till att en hel del
muslimer verkar hava emigrerat från Sicilien, men inte bara muslimer utan även
judar. Normanderna insåg vad detta innebar ekonomiskt för ön og valde härledes
att efter att normanderna 1147 erövrat vissa västra delar av Byzantium fånga in
alla judar, prinsar samt andra ledare som de kunde få tag på och sände dem
därefter till Sicilien, ön fick så en influx av judeohellener, som talade
grekiska.
Roger avled 1101 och styret gick härmed över till
hans tredje fru, som ehuru finge lämna över det till Rogers son Roger II som
1105 blevo greve af Sicilien og som bland annat införlivade Calabrien samt
Apulien i sitt rike, hvilket i vevan även ombildades till ett konungadöme med
sig själv på tronen. Medelhavets Sicilien bleve genom dennes rike ett av
Europas kulturellaste rike förenandes romerska, hellasiska, västeuropeiska samt
muslimska traditioner i ett sammelsurium inom alla sfärer av samhället, allt
från administration, krigsmakt og mer reguljär kultur - han pratade själv även
både grekiska og, troligtvis, arabiska. Många av de gamla hellasiska verken
översattes i Palermo från arabiska till latin och den egna produktionen av
vetenskap, även koranstudier, samt skaldning, främst arabisk, var i gång även
om endast lite av det har bevarats för eftervärlden. Det kom även att bli ett
av dåtidens mest centraliserade riken och faderns sakral-byzantiska konungadöme
blommade nu ut rejält og man framhöll att Roger II erhöll sin grekiska krona
från Kristus själv. Konung Roger II underkuvade även stora delar av mellersta
Nordafrika benämnandes sig härvid ‘kung av Afrika’, han hade även ambitionen
att ta Konstantinopel.
Förutöver de stora grekiska samt muslimska
befolkningarna på Siclien så ökade nu även den romanska befolkningsandelen
genom omfattande invandring varvid landet
likväl kom att latiniseras kraftigt, og grekiskan, som hade levt väldigt gott
under emiratets tid, förtvinande intill försvinning. Det är oklart när detta
exakt skedde, i näraliggande Calabrien finnes än idag ett unikt grekiskt tal,
ehuru likväl här ännu utrotningshotat.
~
Läs mer om detta i boken Europas tungomål.
Nessun commento:
Posta un commento