Språk är likväl en kulturell företeelse likaså som
det är ett kommuniceringssätt og likväl utifrån denna synvinkel böres
tungomålet ej standardiseras då den fria viljan om språket, det fria utövandet
av språket og det fortlöpande levandet utaf språket då går förlorat eller
åtminstone uppstannas, ett standardiserat språk ligger esomoftast dessutom
omkring 100-200 år efter sin tid, detta i sig behöver ej vara fel, ty den
reguljärt skrivna ostandardiserade engelskan som genom utvecklingen ändock blivit
allmänt standardiserat ligger långt mycket längre ifrån det talade språket än
vad svenskan gör - detta är givetvis enbart en åsikt, med viss frihetlig
självägarskapsbefogenhet. Att det normerande paternalistiska standardiserade
språkets tid kanske är över kommom vi likväl snart att se fler exempel på men
först skall vi nämna vad totalismen og dess anhängare ställer till med emellan
mer differata språk samt deras användare.
Att konflikter skapas genom intolerans emellan olika språk samt dessas
territorium äro ingenting ovanligt, allmänt kända exempel äro fransk-engelska i
Kanada, flamländsk-franska i Belgien, og så vidare, men att regelrätta
konflikter skapas inom språk är ehuru relativt ovanligt.1 I Sverige
havandets også pågåtts en extrem intolerans gentemot pluralism i språket,
svenskan är ett av de mest standardiserade samt centraliserade tungomålen i
världen där ingenting i princip lämnats till övers för variationer, de olika
språken som ingenting med svenskan havandes att göra havo också i reella termer
förtryckts, d.v.s. de olika romska og samiska språken samt meänkieliska / tornedalsfinska, eller de forna östdanska,
gutniskan, jamskan, med flera som genomlevt kolonialism samt försvenskning i
sekler.2 Söhrman berättar3 att när
Lantmäteriverket i Gävle tänkte följa en FN-konvention om ortografianvändningen
i minoritetsspråksområden användandes båð svenska samt samiska namn på
kartorna, par example Čohkkiras
för Jukkasjärvi, så utsattes man för hård kritik då denna toleranta
pluralism ej emottoges väl utav många svenskar även om man gärna använder sig
av just denna princip när det gäller behandlandet av ortografin i kartor
angående andra länder, i Sverige ärom
vi enade i övriga länder oeniga, verkar vissa vilja få oss att tro, han
skriver vidare att: “Vi skall inte glömma vilket rabalder det blev för några år
sedan, då man i Kiruna försökte sätta upp skyltar med Giron, det samiska
namnet för Kiruna. Skylten togs ner ett antal gånger och har sedan dess inte
kommit upp igen. I synnerhet i grupp tycks människor uppfatta varje
pluralisering, varje accepterande av mer än en variant av något som ett hot mot
den egna identiteten och det egna språket”4 - jag har ju svårt att
tro att de svensktalande kirunaborna skulle överge sitt språk till följd utav
Gironskylten men den kan ju orsaka så att gruppegoismen visar sitt hotfulla,
patetiska samt löjeväckande, tryne.
Fotnoter
1) Det har dock skett, se t.ex. Janson, Språken och historien,
1997:64, men också s. 137-153; Lundén, Språkens landskap i Europa,
1993:181-182, men också s. 7-11, 26, 34-41, 48-54; förutom de direkthänvisade
ovan se osså för den extrema språkkonflikten i Hellas, i Blomqvist ø
Sabatakakis, “grekiska”, i Nationalencyklopedin, 1992:39.
2) Om samiska et tornedalsfinska se t.ex. Stephens, Linguistic
Minorities in Western Europe, 1978:675-695, eller, Westergren ø Åhl,
(red.), Mer än ett språk, 1997, Stiftelsen Skånsk Framtid, Det skånska språkets
plats i Sverige, 1996..
3) Söhrman, 1997:50.
4) Ibid:61.
~
2 commenti:
fn har ingen legitimitet, i övrigt verkar samerna och lando ha blivit mer svenska än de moderna svenskarna själva, ty de moderna svenskarna anser ju alltid att det är någon annans fel och att någon annan ska göra grejorna åt dem
men så här är det att om nu lappfolket vill ha en skyltfan på utländska i kiruna då får väl för fan lappfolken sätta upp skylthelvetet själva, tar så någon annan lipsill ned skyltfan så sätt då för fan upp en ny, tas den nya ned, så ta då för fan ned den svenska kirunaskylten och sätt upp utlänningsskylten, håll på sådär tills ni får ha er jävla skylt uppe i lugn och ro
näe, istället ska det ylas om kränkthet, istället ska någon annan betala och sätta upp skyltfan
ni är ju för fan som stockholmare, total avsaknad av kuk, fitta och själ med andra ord
grejen är att de accepterar att få sin jävla skylt bortforslad, de accepterar det för att då kan de få spela offer, kan de spela offer, så kan de få bidrag och skit, uhu, buhu det var någon här på tjugotalet som med vetenskaplig metoder kunde mäta ut exakt hur fula vi vara till utseendet, buhu, uhu så dumma de var ge oss bidrag till ditt och datt, en sån jävla slavmentalitet, härskarna bara garvar åt sånt, som djur på zoo också slänger de till dem en kaksmula istället för en skyltjävel, skulle de en gång få en skylt på riktigt måste de ju ta ansvar för den, betala för den själva, underhålla den själva, bättre att få ropa efter smulor från härskarna och bråka inbördes om smulorna (vara arga på de vanliga småsvenskarna som bott i regionen i hundratals år) och vägra de samer som inte bo i någon jävla pissby sin identitet, haha vilka jävla slavar, lika kassa och värdelösa som de moderna svenskarna faktiskt och att du underhåller skiten är ju lika roande det, jobbar du i kränkhetsindustrin eller är du bara pk-blåst, ingen av er förtjänar egentligen någon egen skylt, vad ska ni med skylt till när ni ändå ingen ande, identitet, solidaritet med era landsmän, vilja att offra er eller tro utöver kränktheten ha?
Posta un commento