giovedì 26 gennaio 2017

Kollektiv intolerans og egoism - Postmodernisme premillénaire LXXVI



Språk är likväl en kulturell företeelse likaså som det är ett kommu­niceringssätt og likväl utifrån denna synvinkel böres tungomålet ej standardiseras då den fria viljan om språket, det fria utövandet av språket og det fortlöpande levandet utaf språket då går förlo­rat eller åtminstone uppstannas, ett standardiserat språk ligger esomoftast dessutom omkring 100-200 år efter sin tid, detta i sig behöver ej vara fel, ty den reguljärt skrivna ostandardiserade engelskan som genom utvecklingen ändock blivit allmänt standardiserat ligger långt mycket längre ifrån det talade språket än vad svenskan gör - detta är givetvis enbart en åsikt, med viss frihetlig självägarskapsbefogenhet. Att det normerande paternalistiska standardiserade språkets tid kanske är över kommom vi likväl snart att se fler exempel på men först skall vi nämna vad total­ismen og dess anhängare ställer till med emellan mer differata språk samt deras användare. Att konflikter skapas genom intolerans emellan olika språk samt dessas territorium äro ingenting ovanligt, allmänt kända exempel äro fransk-engelska i Kanada, flamländsk-franska i Belgien, og så vidare, men att regelrätta konflikter skapas inom språk är ehuru relativt ovanligt.1 I Sverige havandets også pågåtts en extrem intolerans gentemot pluralism i språket, svenskan är ett av de mest standardiserade samt centraliserade tungomålen i världen där ingenting i princip lämnats till övers för variationer, de olika språken som ingenting med svenskan havandes att göra havo också i reella termer förtryckts, d.v.s. de olika romska og samiska språken samt meänkieliska / tornedalsfinska, eller de forna östdanska, gutniskan, jamskan, med flera som genomlevt kolonialism samt försvenskning i sekler.2 Söhrman berättar3 att när Lantmäteriverket i Gävle tänkte följa en FN-konvention om ortografianvändningen i minoritetsspråksområden användandes båð svenska samt samiska namn på kartorna, par example Čohkkiras för Jukkasjärvi, så utsattes man för hård kritik då denna toleranta pluralism ej emottoges väl utav många svenskar även om man gärna använder sig av just denna princip när det gäller behandlandet av ortografin i kartor angående andra länder, i Sverige ärom vi enade i övriga länder oeniga, verkar vissa vilja få oss att tro, han skriver vidare att: “Vi skall inte glömma vilket rabalder det blev för några år sedan, då man i Kiruna försökte sätta upp skyltar med Giron, det samiska namnet för Kiruna. Skylten togs ner ett antal gånger och har sedan dess inte kommit upp igen. I synnerhet i grupp tycks människor uppfatta varje pluralisering, varje accepterande av mer än en variant av något som ett hot mot den egna identiteten och det egna språket”4 - jag har ju svårt att tro att de svensktalande kirunaborna skulle överge sitt språk till följd utav Gironskylten men den kan ju orsaka så att gruppegoismen visar sitt hotfulla, patetiska samt löjeväckande, tryne.










Fotnoter
1) Det har dock skett, se t.ex. Janson, Språken och historien, 1997:64, men också s. 137-153; Lundén, Språkens landskap i Europa, 1993:181-182, men också s. 7-11, 26, 34-41, 48-54; förutom de direkthänvisade ovan se osså för den extrema språkkonflikten i Hellas, i Blomqvist ø Sabatakakis, “grekiska”, i Nationalencyklopedin, 1992:39.
2) Om samiska et tornedalsfinska se t.ex. Stephens, Linguistic Minorities in Western Europe, 1978:675-695, eller, Westergren ø Åhl, (red.), Mer än ett språk, 1997, Stiftelsen Skånsk Framtid, Det skånska språkets plats i Sverige, 1996..
3) Söhrman, 1997:50.
4) Ibid:61.

~



2 commenti:

Mattias Svensson ha detto...

fn har ingen legitimitet, i övrigt verkar samerna och lando ha blivit mer svenska än de moderna svenskarna själva, ty de moderna svenskarna anser ju alltid att det är någon annans fel och att någon annan ska göra grejorna åt dem

men så här är det att om nu lappfolket vill ha en skyltfan på utländska i kiruna då får väl för fan lappfolken sätta upp skylthelvetet själva, tar så någon annan lipsill ned skyltfan så sätt då för fan upp en ny, tas den nya ned, så ta då för fan ned den svenska kirunaskylten och sätt upp utlänningsskylten, håll på sådär tills ni får ha er jävla skylt uppe i lugn och ro

näe, istället ska det ylas om kränkthet, istället ska någon annan betala och sätta upp skyltfan

ni är ju för fan som stockholmare, total avsaknad av kuk, fitta och själ med andra ord

Mattias Svensson ha detto...

grejen är att de accepterar att få sin jävla skylt bortforslad, de accepterar det för att då kan de få spela offer, kan de spela offer, så kan de få bidrag och skit, uhu, buhu det var någon här på tjugotalet som med vetenskaplig metoder kunde mäta ut exakt hur fula vi vara till utseendet, buhu, uhu så dumma de var ge oss bidrag till ditt och datt, en sån jävla slavmentalitet, härskarna bara garvar åt sånt, som djur på zoo också slänger de till dem en kaksmula istället för en skyltjävel, skulle de en gång få en skylt på riktigt måste de ju ta ansvar för den, betala för den själva, underhålla den själva, bättre att få ropa efter smulor från härskarna och bråka inbördes om smulorna (vara arga på de vanliga småsvenskarna som bott i regionen i hundratals år) och vägra de samer som inte bo i någon jävla pissby sin identitet, haha vilka jävla slavar, lika kassa och värdelösa som de moderna svenskarna faktiskt och att du underhåller skiten är ju lika roande det, jobbar du i kränkhetsindustrin eller är du bara pk-blåst, ingen av er förtjänar egentligen någon egen skylt, vad ska ni med skylt till när ni ändå ingen ande, identitet, solidaritet med era landsmän, vilja att offra er eller tro utöver kränktheten ha?