Lyotard påpekar i en annan sektion att flertalet
andra författare anser att denna stora-berättelse-nedmontering skapar
“dissolution of the social bond and the disintegration of social aggregates
into a mass of individual atoms” men denna domedagskritik anser Lyotard vara
obefogad då “no self is an island; each exists in a fabric of relations that is
now more complex and mobile than ever before”.1 Samhället revideras
icke på grund utav att samhälleliga og allomfattande regler raseras2
då varje individ ändock höre till samhället samt de relationer som denne verkar
i oavsett totaliserande system eller icke, fast då på mer frivillig basis
enligt Lyotard. Delanty
framför: “Whereas critical theorists such as the Frankfurt School or Habermas
see fragmentation ... as a negative characteristic of contemporary society,
postmodernists on the whole tend to see fragmentation in more positive terms as
offering more choices to the individual. Postmodern society can thus be
liberating”.3 För att fortsätta i denna individualistiska
diskussion så menar Giddens att “the search for self-identity is a modern
problem, perhaps having its origins in Western individualism --- The idea that
each person has a unique character and special potentialities that may or may
not be fullfilled is alien to pre-modern culture” - Giddens påpekar vidare att
individen og individualiteten antagligen alltid funnits men att det är
individualiseringen, självet samt självidentiteten som äro relativt moderna,
eller då senmoderna, företeelser.4
Vi kommom senare att se att förståelsen kring varje individs jämlika värde är
mycket äldre än Giddens ignoranta resonemang tillåter, tack og lov för detta.
Fotnoter
1) Lyotard, 1997:15; Även Elas verkar framkomma med samma tanke,
refererad i Layder, 1995:115.
2) Här åmenas icke specifikt statliga eller andra offentliga lagverk,
regler, social intervenering eller andra göromål utan även mer allmänt olika
systems regler, før exempel den konservativas, eller för den delen den marxistiska, stötteregel om historiens
binderegel eller triviala saker som reglen, uttalad eller ej, att man icke får
klappa händerna i svenska kyrkan även om annorstädes et annorkyrkor rent utav
uppmuntrar sådant beteende, eller att man skall taga varandra i händerna vid
hälsning, i Sverige, eller den förut outtalade reglen om att man skall Nia,
hvilket egentligen är Ia, emedans det nu omvänts till en regel om Dua samt att
det varandes fult att jaga i exempelvis akademiska texter - i Sverige, enligt
vissa. Språkvårdaren Westman har konkluderat “[d]äremot
finns verbet dua och även verbet nia av ni [finns verbet ‘dua’ av ‘ni’?]. Något verb *jaga
till jag finns dock icke, vad det nu skulle kunna betyda”, Westman, Språkets lustgård
och djungel, 1995:86-87 - detta ord har således införts ovan og det westmaniska problemet
kring betydelsen havom vi således löst, ej så svårt. Fenomenet jaga är ehuru
inget nytt, givetvis, för varje gång man säger eller skriver i jagform så jagar
man, om detta är positivt eller negativt i akademiska publikationer kan
diskuterats, og göres exempelvis i historisk vetenskap, man kopplar även i viss mån
utvecklingen till postmodernismen men detta låtom vi bestå utan kommentarer, den intresserade kan ack
åtitta exempelvis Magnusson, “Finns det något utrymme för en historia som
vetenskap i framtiden?”, samt, Jansdotter, “Ett steg framåt, eller två steg
tillbaka”, i Historisk Tidskrift, nr. 1 1997:30-42, resp. 43-45; eller
för en fortsättningsdebatt, Rönnbäck, “Kasta inte ut barnet med badvattnet
...”, et, Magnusson, “Genmäle till Josefin Rönnbäck”, i Historisk Tidksrift,
nr. 1 1998:46-49 resp. 50-52; eller angående sociologin se, t.ex., Game &
Metcalfe, Passionate Sociology, 1996:112-114. Jag jagar mig ut från
resonemanget nu.
3) Delanty, 1997:102 även p. 104; Jämfr. Alvesson ø Sköldberg,
1994:242-243, se även Kumar, 1999:102-103, 108-109.
4) Giddens, 1997: för citat p. 74 i övrigt pp. 74-80.
Nessun commento:
Posta un commento