Genom detta textsammandrag kan man lätt se att den
lyotardska postmodernismen stenhårt går emot auktoriteter vare sig de äro av
traditionell art eller nya, man går emot alla totaliserande tendenser
förespråkandes rent utav pluralism og individualism genom detta. Pluralism
kommer ju därhän när totalism förnekas till förmån för skillnaderna, d.v.s.
olikheterna, individualism kommer ju därifrån genom att man går emot
överindividuella auktoriteter som den enskilda måste underkasta sig, d.v.s. i
nietzscheanska ordalag den som är “i stånd att avge löften”, “som är
herre över den fria viljan”1 - eller som Beck framför:
“Bieffekternas bieffekt är individernas befrielse från institutionernas
rollbur”,2 men dessa motmodernister kan enligt Beck aldrig hålla
sina löften.3 Neuman gör alltså en rättelig påpekelse då han nämner
att “[p]ostmodernism is antielitist”4 Delanty tilläggandes
bland annat att “postmodernism is an anti-foundationalism approach involving
cultural relativism and plurality”,5 taoismen är en tidig form av
ett relativistiskt tänkande, man hade även bland annat en passivitetsfilosofi
som gick ut på wuwei ‘handling genom ickehandling’ hvilket skapade ett
laissez-faire-förhållande fördömmandes statlig intervenering samt moraliska
korsfarare.6 Giddens framhåller dogh något som vi börom lägga lite
extra tyngd i då han sammanfogar pluralism med auktoriteter, d.v.s. “[i]n conditions of high modernity, in many areas of social life -
including the domain of the self - there are no determinant authorities. There exist plenty of claimants to
authority - far more than was true of pre-modern cultures. Tradition was itself
a prime source of authority ... Diffuse though it may have been,
tradition was in an important sense a single authority”, men Giddens tillägger
även ett faktum som faktiskt i sig själv kan tagas som ett antigiddeanskt
argument angående hans premoderna syn, han skriver nämeligen vidare: “Altough
in the larger pre-modern cultures there may quite often have been clashes
between rival traditions”,7 ett tema vi kommom återkomma till. På
öppna religiösa / livsåskådnings / livssätts / livsstilars, med mera, marknader
åtfinnes många förgjorda auktoriteter men det åfinnes ingen ock får ej heller
finnas tvångstillhörande sådana - man haver også möjlighet att inte följa någon
utav dessa förgjorda ting ock kan istället skapa sig sin egen, eller i kanske
de flesta fallen modifiera en befintlig i egen favör, og så vidare.
Fotnoter
1) Nietzsche, 1965:63.
2) Beck, Att uppfinna det politiska, 1996:61.
3) Ibid:100.
4) Neuman, 1994:73.
5) Delanty, 1997:101.
6) Fairbank, China, 1994:54.
7) Giddens, 1997:194.
~
Nessun commento:
Posta un commento