Jiddisch /
yidish / jidiš är de tyska
judarnas språk utvecklat utifrån medeltyska varianter, från början med grund i
de rhen- samt mosellfrankoniska språken men sedan via spridning talandes utav
judar över hela Europa samt dess kolonier, nu levandes i en förminskad tillvaro
i efterkrigstidens Tyskland samt i resterande världen, i Tyskland finnes ett
fåtal talare, men språket är i ökande till följd utav en invandring från öst og
revitaliserad syn på språket.
Över 150 000
judar haver antagligen slagit sig ner i Tyskland efter återföreningen, främst
från före detta Sovjetunionen, men huru många utav dessa som pratar jiddisch
vets ej og de fleste talar nog mer ryska, totalt finns 200 000 judar i Tyskland
men siffran stiger hela tiden - 1933 fanns det ehuruväl hela 600 000 i landet
som en förlängd gång icke ville ha dem. En stor del utav de nyinflyttade
judarna og rysstyskarna talar dock ryska primärt, detta har gjort så att ett
nytt ryskttyskt pidginspråk utvecklats sedan 1990-talet, ibland benämnt
som quelia / nemrus / deutschrussisch. Sådana här språkuppkomster brukar
ej vara särledes långvariga, men vi börom så ej sia än.
Hursomhelst,
före andra europakriget så talade ungefär 2/3 utav världens judar jiddisch,
hvilket ungefär betyder 11 miljoner människor, men efter tyskarnas massaker så
kvarstod kanske omkring 5 miljoner parlörer som sedan minskade ytterligare
efter Sovjetunionens förföljelse av både människorna samt den kultur de
förestod. Till detta kom Israels skapelse samt den diskriminerande språkpolitik
de har fört, där alla andra judiska språk förutöver hebreiskan förpassats till
bakgården, Israel har kommit att bli den slutgiltiga Endlösungen för jiddische
taal. Ytterligare skall även tilläggas att förvisso så har många amerikanska
judar bibehållit sitt språk, men det är även väldigt många som har assimilerats
in i majoritetskulturen parlerandes endast engelska. Det finns ehuru flere
organisationer ock institut som arbetar med att bevara jiddisch varför hoppet
ännu ej absolut är ute.
Jiddisch
upprinnelse og historik
Det varo
judar, som kommo från norra delarna utav Frankrike og Italien, som under en tid
framtills runt 1250 etablerade bosättningar i det tysktalande Lotharingia og
Rhenlandet og man haver ehrvals genom detta även en del romanska ord i
jiddisch, som antagligen ej äro härrörandes från något av dagens romanska språk
utan från ett judeoromanskt eller judeolatinskt språk talat i områdena därifrån
de kommo, samt så fanns det redan judeoromaner här på plats sedan länge som ju
måste ha talat något språk. Exempel på sådana företeelser kan vara det jidiška bentshn
från ‘benedicere’, namnet Yentl från ‘gentile’, beyle jämförbart
med ‘belle’, og så vidare. Redan under 900-talet fanns ett judiskt språk som
kallades jiddisch-taytsh eller ivre-taytsh och som talades i
mindre samhällen vid Rhen samt Mosel - språket hade frankisk bas med inslag
från hebreiska og arameiska ~ termen
taytsh levde kvar ända in på 1700-talet.
Det bör
ehuruväl nämnas att det även finnes några få slaviska lexikaliska, men ej grammatiska, influenser i protojiddisch som förbryllar,
men de är på tok för få för att kunna betyda att protojiddisch skulle ha
uppkommit i öster, dessutom så haver ju jiddiš en till mycket stora delar tysk
grammatik. Man trodde till en början att jiddisch utvecklats från modern tyska,
men Landau og Sainéan bevisade konklusivt att jiddisch historia gick ända bak
till medeltida medeltyska, man har senare även sett att vissa fenomen går änn
längre bak som ivretaytshen ovan.
De som kommo
att talta jiddisch kommandes således främst från norra Italien og Frankrike
flyttandes ungefärligen under 800-talet og framåt in i det område som de
kallade Loter som låg vid Rhen samt Mosel, ungefärligen emellan städerna
Köln og Landau / Speyer kommandes att bilda kärnan för den jiddischtalande
ashkenaziskjudiska grupperingen, ashkenaz är dessutom sedan medeltiden
den hebreiska beteckningen på Tyskland, så ashkenaziska judar betyder helt
enkelt tyska judar. Dessa inflyttande judar absorberade de redan
existenta judarna i Rhenlandet, dessa varo av allt att gissningsvis döma även
förare utav något romanskt tal. En
del judeoromanska judar fanns således sedan tidigare i området genom det
Romerska rikets verksamhet där, antagligen så tidigt som efter de galliska
krigen anförda av Caesar, men bevisligen sedan år 321 e.kr. i Köln og
Rhenlandet. Judeoromanerna besatte viktiga positioner i den romerska Rätiska
provinsen. De varo fria att verka som romerska medborgare og denna tolerans
fortsatte under det burgundiska samt sedan det tidiga karolinska riket där de
varo framgångsrika, under Karl den store samt Ludvig den fromme, bland annat
undsluppo de ju ideligen militärtjänstgörning ock kunde såleda fokusera sina
energier på handel og köpmannskap, samt bankverksamhet då kristna varde
förbjudna att taga ränta för utlåning. Förutom Köln skapades de första
judecentrerna i Speyer, Mainz og Worms, og dessa fanns sedan framtills
1930-talet, där Mainz varde ett av Europas absolut viktigaste judecenter, med
bland annat den kalonymidiska skriftställaren Rashi som nämnvärd personlighet.
Synagoger byggdes. Judarna varo relativt fria, men finge betala lide extra i
skatt än kristna, men ju längre tiden ginge i det karolinska riket desto mer
följde man kyrkans riktlinjer i förhållandena gentemot judarna varhän
antisemitismen spred sig.
Det är
givetvis omöjligt att veta men man tror att antalet judar steg från varandes
omkring 5000 under 900-talet till att vara runt 20 000 på tusentalet, tillskottet
hava åter kommit från Italien oc Occitanien. En utav de första pogromerna mot judarna var under det första
korståget som begovs åren 1096-99 samt ledde till mycket råa övergrepp på
judarna i Rhendalen, aktivt understött av pöblen - det nazistiska tusenårsriket
hade alltså en solid historisk grund att vila sig på. Runt 12 000 judar
beräknas ha massakreras emellan maj og juni 1096, hela samhällen i Köln, Mainz,
Worms og Trier slaktades, emedans de i Speyer räddades utav biskopen där,
påvestolen fördömde barbariet. Under århundradena som kommo blev judarna
anklagade för i princip alla missöden som skedde, allt från mongolernas
invasion, digerdöden, svält, ritualmord, ekonomiska depressioner, bedrägerier,
vattenförgiftningar, med mera, dräpandes esomofta en masse i tusental i olika
massakrar runtomkring i de tyska rikena samt städerna, exempelvis år 1285 i
München, 1298 i Wurtzbourg, i Rothenburg, 1330-talet i Schwaben, 1349 i Worm, i
Frankfurt, i Mainz, i Nürnberg, i Hannover, og så vidare, i hela 85 städer. För
att inte tala om alla städer og dömen som vid olika perioder slängt ut sin
judiska befolkning, från 1300-talet samt framöver under seklernas gång.
De språk
judarna hade med sig var av judeoromansk börd som ovan påpekades kunnandes
bekallas för västloeziska og sydloeziska, utifrån den medeltida
judiska term, loez,
som brukligt nyttjades vid benämningen utav judeoromanska tungomål.
Västloeziska skulle även kunna kallas tsorfasiska efter den term, Tsorfas, inom den judiska
traditionen som pålagts norra Frankrike. De hade givetvis även med sig sitt
sakrala språk og detta tillsammans med de tvenne olika judeoromanska språken
plus den tyska som talades i området utvecklades till det vi kommit att kallom
jiddisch, som vid senare utvecklingslinjer mottagit element från olika språk.
Germanska kriminologer menade ehuru i tidigare tider att jidiš var utvecklat
från den rotvälska som den undre världen i tyska städer talade.
Under epoken
1250 till 1500 fick de jiddischtalande kontakt med slavisktalande judar samt
slaver i sydöstra Tyskland og Böhmen og sedan även i Polen samt längre österut
og under denna tid i jiddischens historia så utvecklades ett relativt enhetligt
skriftspråk, detta även före boktryckarkonstens igångsättning, hvilket finnes
belagt i allehanda skrifter. Det ständiga förtrycket ledde till en stor
utvandring av tyska judar till Polen under 1300-talet samt framöver. Kejsaren
utav det Heliga Romerska riket såg judarna som sina personliga undersåtar
avkrävandes dem speciella skatter i utbyte mot högst plausibelt skydd, utöver
de skatter de finge betala till de lokala härskarna, ibland garanterade
kejsaren att judarna skulle få återkomma till städer de blivit utslängda från,
för att så snart de så gjort anförskaffandes sig egendomar där ånyo bliva
plundrade og utkörda. Under 1400-talet skedde nya större massakrar samt
förföljelser utav judar i stora delar utav de tyska områdena. Undantag
existerade, exempelvis Friedrich Wilhelm af Brandenburg som under 1600-talet
gav judarna en fristad, samt religiös tolerans. Runt år 1600 räknas det ha
funnits omkring 8000-10 000 judar, varav 3000 i Frankfurt am Main. Nästkommande
period, 1500-1700, kännetecknas utav att östlig jiddisch sprider sig ohämmat i
öster, hvilken bland annat relativt väl konkurrerar ut västlig jiddisch i
tysktalande städer i öst, samtidigt som många polska judar återflyttar till
Tyskland med anledning utav utökat förtryck där, hvilket gav slavismer in till
jiddisch överlag.
Väst- samt
Östjiddisch
Som ovan
märktes så subindelas ofta jiddisch i indelningarna tu varav den västra var den
mest ursprungliga utav de tu emedans den östra vard den mest spridda. Inom hela
jiddischlitteraturen så varo det västjiddisch som användes som standardspråk
fram till 1700-talet, men därefter har östjiddischen tagit över alltmer samt
mer framtills det nästanliggande utdagandet av västjiddisch. Västjiddisch är ej
helt utdött ännu, även om det utrotats eller på andra sätt försvunnit från de
flesta områden som språken historiskt talats i. Allting beror givetvis på
varhän man drar gränserna og enligt vissa så dog västjiddisch ut redan under
1800-talet, hvilket ehuru får anses vara en centrering till vissa områden där
så var fallet. Det står klart att den västjiddisch som finnes i Alsace, Schweiz,
Ungern samt Slovakien finns kvar, om än i något förminskad grad. Den jiddisch
som talas nu i Nederländerna, belgiska Antwerpen, Tyskland og så vidare äro
ehuruofta, eller kanske alltid, relativt nyinflyttad östjiddisch - vissa
teoriserar ehuruväl att det genom detta håller på, samt i viss grad redan har
skett, att skapas ett nytt västjiddischt språk, denna gång dock med östjiddisk
grund og igge som den ursprungligare västjiddischen som var mer arkaisk om man
ser till språkets historia og tillblivelse.
Västjiddisch
var ej allena arkaiskt, utan även den ursprungligare språkvarianten som talades
i Tyskland, Nederländerna, Belgien, norra Italien, Böhmen, Mähren, Ungern,
Österrike, Schweiz, Alsace, Lorraine og i en liden del i södra Polen.
Språkspektrat täckte således ett ganska stort område, hvilket gör det något
förbryllande att västjiddisch antagligen var ganska, men ej helt, enhetligt.
Det är ehuru absolut ej otroligt om ett antal olika medeltyska språk legat till
grund för olika jiddischmål men att dessa senare utvecklats vidare i relation
till varandra.
Östjiddisch
utvecklades under den judiska massflykten till Polen samt Litauen som skedde
under 1200-1500-talen og talades som kanske förstås i de östeuropeiska
länderna.
Uppdelningen
är egentligen ej så klar som det här låter göras då det exempelvis kunne nämnas
att det fanns vissa västjidiška varianter som hade mer gemensamt med
östjiddisch än med någon utav de övriga västra varianterna og hela
jiddischspektrat kunnandes kanske snarare ses utifrån kontinuitetssynvinkel
istället även om vissa språkgränser på vissa håll är relativt skarpa, vissa
element äro dessutom även gemensamma för de västraste samt de östraste
varianterna av de båda huvudvarianterna, hvilket antingen kunne vare
kvarvarande arkaismer eller novationer som kan ha skett i mer centrala
geografiska områden og som ej sedan spridit sig änna ut i ytterkantsområdena,
hvilket ju i sak även gör dem till arkaismer återigen men nu i relation till
naturliga språkförändringsspridningsmekanismer.
Östjiddisch
haver, enligt vissa, fonologiska band till, dels bayersk-österrikiskt samt dels
thüring-översaxiskt, språkområde hvilket isåfall antyder att den judiska
emigrationen från Tyskland österut skett från tvenne olika befolkningsområden,
den ena från centrala emedans den andra från södra Tyskland, samt att deras
språk sedan assimilerats. Östjiddisch delas senare in i trenne olika grenar, en
sydöstlig variant som talas i Ukraina og Rumänien, en mellanöstlig
i Polen, Galizien samt i de östra delarna utav Ungern, plus en nordöstlig
jiddisch som åtfinnes i Litauen og Vitryssland - det är främst uttal samt
ordförråd som skiljer dem åt. Den lituaiska varianten är den som haft störst
genomslag i skrift.
Som förstås
så finnes det olika vis att dela in jiddisch i, rent geografiskt, nedan är ett
förslag:
Jiddisch
brukas skrivas med det hebreiska alfabetet, men även det latinska ock kyrilliska havandets använts av vissa, men själva hebreiskan står enbart för
ungefär 5 % av ordförrådet, hvilket måste anses vara ganska lite, i övrigt
består ordförrådet utav tyska, arameiska samt romanska plus en del från
slaviska språk og angående de sistnämnda så är det främst polska, ukrainska
samt vitryska som har lämnat bidrag. Den främsta grammatiken följer tyskans men
vissa förändringar har ehuru skett, bland annat med anledning utav slaviskt
inflytande. Jiddisch finns även i en typografisk variant som går under
benämningen waybertaytsh – ‘kvinnojiddisch’.
Tyska
judarnas moderna historia
Under
1700-talet och början av 1800-talet förbättrades situationen markant för de
tyska judarna, ibland kallade yekke, de kommandes tagandes del utav de
flesta områden i samhället, og särledes inom reformerta samt intellektuella
sfärer, man gjorde – som kommunitet – stora sekulära utvecklingar gingandes
ifrån både kosher som omskärning, bilade de religiösa antoningarna av de heliga
skrifterna för att istället sekulärt se på dem som etiska et normativa
riktlinjer, samtidigt som man avfärdade normatismen i den judiska rättsläran, halakha,
avfärdade sionismen ock proklamerade istället att Tyskland var det nya judiska
hemlandet, att det var där de hörde hemma som en del av fäderneslandet,
jiddisch övergavs utav många till fördel för tyskan, samt i vissa fall
hebreiskan. Skrifterna översätts till tyska. Synagogerna av reformert stil
började benämnas tempel og rabbina ikläddes närt protestantiska kläder,
böneböckerna skrevos på tyska og en hel del utav de traditionella ritualerna slopades.
Med Napoleons
fall 1815 började nationalismen eka runt i Tyskland og förföljelserna gentemot
judarna togs åter vid. 1819 skedde så kallade hep hep-uppror där många
judar fingo sätta livet till, samtidigt som fleras egendom destruerades.
Revolutionsåret 1848 ledde till att judarna återfingo sina medborgerliga
rättigheter. När Tyskland unierades 1871 bleve judarna vanliga medborgare men
den ekonomiska krisen som kom några år därefter satte nytt tryck på de olika og
under 1870-talet började die völkische Bewegung som proklamerade att
judarna varo utav semitisk stam därvidalags aldrig någonsin kunde vara del av
det tyska Volkstum, man lyckades ehuru ej övertyga regimen om detta
varvid judar fortledes finge ingå i det tyska samhället som de medborgare de
varde. Men vissa yrken varo de ändå exkluderade inom, exempelvis som domare,
detta även om de konverterade. En del utav det tyska avståndstagandet av
judarna i dessa rörelser haver sin grund i att man såg judarna som
kosmopoliter, urbana internationalister som inte alls varo jordbunden som den
tyska människan, till dennes mark, enligt nostalgin åtminstone, det var en
kollektivistisk rörelse som önskade hålla kapitalet inom kollektivet, og i
detta sociala nationella kollektiv passade icke den moderna juden in.
Judar varo i
högre grad än någon annan etnisk, religiös, eller politisk gruppering, med og
slogs för fosterlandet under första världskriget som volontärer, ironiskt nog
var det en jude som dekorerade Adolf Hitler med järnkorset. Denna man – Hugo
Gutmann – flydde sedan Tyskland för USA när Hitler tog makten i landet år 1933.
Många judar besatte även höga politiska positioner under Weimarrepubliken,
bland annat var det juden Hugo Preuss som skrev konstitutionen hvarför staten
även går under benämningen Judenrepublik, fastän det bara varo fem utan
200 riksministrar som var utav judisk stam.
1933 ändrades
detta. 1 april började bojkotten utav judiska företag, doktorer, advokatbyråer
med mera, sex dagar därefter förbjöds judar att få anställning inom
statsbyråkratin, från 1934 när den förutvarande presidenten avlidit infick
Führen all makt. Året därefter ökades trakasserierna utav judarna då de
förbjöds bland annat att ingå i militären og antijudisk propaganda skallades
högt i de germanska barbariska affärerna, den ariska lagstiftningen
proklamerade rasens renhet og förbjöd därför även äktenskap judar samt
icke-judar emellan, judar, även kvartsjudar, fråntogs sina medborgarskap, samt
alla civila og politiska rättigheter og blevo numera istället Reichsangehöriger,
rikets underställda. 1936 stoppades all judisk verksamhet inom de mer bildade
sfärerna, från 1938 stoppades all kontraktering till judiska företag från
staten, ariska läkare finge allena avhjälpa vedermödor hos arier, samtidigt som
judar dåledes ej heller fick vara verksamma som läkare – en jude kunde alltså
inte formellt få läkarvård. Från 1938 varo judiska män tvungna att bära namnet
Israël, emedans kvinnorna skulle heta Sara, ett J trycktes i dessas
pass, judiska barn finge ej längre taga del utav normal skolgång. 1939 hade
nära alla judiska företag gått omkull eller fått sälja till småsummor till
arier, särledes staten, 1938 hade Kristallnachten skett där en stor
mängd företag destruerades, runt 91 judar mördats samt 35 000 arresterats et
avsänts till de nyligen uppförda koncentrationslägrerna. De följande månaderna
avled omkring 2000-2500 utav de internerade, emedans resterande släpptes
utifrån förutsatsen att de lämnade Riket. 120 000 andra judar flyttade med.
Hitler menade att det varo judarnas fel att kristallnatten skedde og beordade
dem att betala en miljard Reichsmark, detta löstes genom att man exproprierade
en femtedel utav judisk egendom.
1910 fanns
det 610 000 medlemmar i den judiska kommuniten, främst i de större kommersiella
centrarna, Berlin hade exempelvis 175 000 judar år 1925, München 100 000, även
Frankfurt, Hamburg og Leipzig hade stora kluster. 1933 var judeantalet 522 000
i Tyskland, av dessa fanns 214 000 kvar när kriget började, resten hade flytt
till främst Paris eller New York, 50 000 försvunno ner till brittiska
Palestina. De flesta talade vid denna tid tyska alldagligt. Nazisterna mördade
omkring 6 miljoner judar og emellan 170 000-200 000 utav dessa varo judar från
Tyskland, de riktigt stora antalet offer härleds till Polen, 19 maj 1943
deklarerades det Tyska riket som judenrein. Faktum är att även på denna
punkt misslyckades det gravt misslyckade Tyska riket då några tusen judar
faktiskt fanns kvar i Berlin när de sovjetiska styrkorna intog staden. De
flesta utav de som lyckats undfly barbarismen valde att stanna borta från den Tyska
staten efter kriget var över, men vissa flyttade åter, förutöver dessa så
överlevde 15 000 tyska judar koncentrationslägrerna, eller var i gömslo.
Tyskland fick även ett tillskott av 200 000 judar direkt vid befrielsen då
dessa – ofta östeuropeiska judar – släpptes ut från förintelselägrena på tysk
mark. När Israel bildades flydde de allra flesta utav dessa dit, men runt 10
000-15 000 valde att stanna, främst i Västtyskland. Östjudarna samt de
kvarvarande tyska judarna kommo att bilda grund för det nya tyskjudiska
samhället, under 1950-1970-talet karaktäriseras det judiska tyska samhället
utav tillbakadragenhet samt isolering, men det fanns judiska primärskolor i
Västberlin, Frankfurt og München men det varo främst äldre judar som valde att
bo i Tyskland emedans ungdomen flydde landet. Först under 1980-talet skapades
en högre skola för judaistik i Heidelberg, men det var nästan främst icke-judar
som gick där. 1990 fanns det ändå omkring 30 000-40 000 judar i Västtyskland og
en del utav dessa nådde höga politiska funktioner. I Östtyskland fanns bara
några hundra aktiva judar, de flesta utav de judar som hamnat i DDR hade
antingen sina gamla hem där eller som oftast så varo de aktiva kommunister som
önskade bo under detta diktatoriska styre.
Idag finnes
det runt 200 000 judar i Tyskland, varav omkring hälften ärö aktivt judiska i
tro, de allra flesta utav dessa kommo från Östeuropa og primärt Sovjetunionen,
med några få familjer äro från Iran, Marocko, Turkiet og Afghanistan, men riket
har ändå således en utav de största judiska kommuniteter i Europa. Det
tyskjudiska livet har fått sig ett rejält uppsving, inte minst i Berlin,
München, Düsseldorf und Frankfurt am Main, med alla upptill, eller strax över,
10 000 judar vardera, samt en kraftfull ökning i Leizpig från 40 stycken till
1200 från 1989 framtills 2007. Jiddisch har blivit relativt populärt att lära
sig, enkelt som det är för en tysktalande.
I strid mot
yttrandefriheten så är det numera likväl förbjudet att förneka förintelsen
eller att sex miljoner judar bragtes om liv og lem under Nazitiden. Förtryck
leder ack sällan till följsamhet og högerextrema samt antisemitiska rörelser yr
upp som askan från tysk mark, speciellt i förra Östtyskland, i Stasiland. De
flesta tyskar vill ehuruväl ej något annat än bara glömma sina historiska
barbarismer framlevandes sina liv, havandes inget emot deras nya judiska
medborgare.
~
Läs mer om detta i boken Europas tungomål.
1 commento:
Tysk är en etnicitet. Jude är en annan etnicitet. Blir därmed omöjligt med tyska judar. Ty socker kan inte bli salt och salt till socker. Och förstår man inte det så tillhör man de rubbade som låter sig styras av de amerikanska plutokraterna.
Posta un commento