domenica 15 giugno 2008

Ja’ og Sverigedemokraterna – Genealogica XIII

~
Sverigedemokraterna har någon unken folkhemsnostalgisk hållning med samma grund som vissa övriga partier haft ett vurm för detta påstådda folkhem, där alla svenskar tar hand om varandra i någon patetisk solidarisk anda baserad på det kollektiv som ingår i folkhemmet, det vill säga, svenska medborgare.

Precis som vissa andra förespråkare av den solidariska andan inom den kollektiva basen så önskar man mota invandrare med grind, så att inte den solidariska andan inom gruppen fallerar, det ursvenska folkhemmet måste hållas intakt

på min moders ena sida har vi en släktgård i norraste delen av Västergötland som säges ha gått i släktens ägo ända sedan 1100-talet, det nuvarande huset där är förövrigt i klassisk påstådd svensk stil, det vill säga, en röd stuga med vita knutar – det är långt äldre på svensk mark än vad det svenska kungahuset förmår, eller ens den svenska nationaldagens upprinnelse

på min moders andra sida så har vi en klassisk dalgård en bit utanför Mora som uppenbarligen varit i släkten åtminstone de senaste trehundra åren, ovansiljemålen är mina förfäders mål någon enstaka generation bakåt. Ulum dalska.

Men ändå, räknas jag som invandrare av både dessa sverigedemokrater samt av den svenska statliga statistikföringen, skapad av de andra som företräder folkhemsnostalgin, det kära svensktbyggda systemet. Inte bara av sverigedemokraterna samt den svenska staten, utan jag ses tillikt som en invandrare av folk i gemen, när man möter dem på gatan

men det gör inget, att kalla sig svensk är inte något önskvärt från min sida, det är ingen etnicitet jag så önskar påsätta min identitet.













~

+ Enfaldsbarometern Nationaldagen till ära - svenskens vardag, Utvandring - det påtvungna landet, Den svenska nationalsjukanSverigedemokraterna - svenskarnas nationella parti, Sveriges socialrasistiska partier

Taggar: , , , , , , , , , , , ,

5 commenti:

Anonimo ha detto...

" I dagligt tal innebär ordet invandrare att en person är född utomlands och är folkbokförd i Sverige. Han/hon kan vara utländsk medborgare eller har svenskt medborgarskap. Invandrares barn som är födda i Sverige är inte invandrare. Beteckningen andra generationens invandrare eller liknande används ofta även om den förekommer i myndighetssammanhang."
(wikipedia)

Så hur kan du räknas som invandrare av den statliga svenska statistikföringen? :)

Hur som så är ju invandring, eller vad man nu väljer att kalla det, något oerhört berikande positivt o helt nödvändigt. Ju mer individer rör på sig, blandas o utbyter erfarenheter, desto mer lär de ju sig förstå varandra.

Angie Roger ha detto...

Sverigedemokraterna bygger sin nationalanda på sin inre rädsla, fega små stackare som säkert inte så ofta reser ut i världen, för de har vad de behöver inom sin inskränkta verklighet .. ja, jag vet att jag överdriver nu, men jag vill vara tydlig med att jag tror på öppna gränser, respekten för varandras kulturer, en nyfikenhet på varandra kan bara berika denna planet, så länge som den nu får vara kvar ...

Anonimo ha detto...

Personligen tror jag att Sd famgångar är ett uttryck för ett folkligt missnöje med de politiska partierna. Bor själv utomlands, studerar, har jobbat som taxi chafför, etc. etc. Har många invandrar vänner och utländska vänner. Det finns en stor segregation i sverige som inte löses genom att förneka att det finns problem med en massinvandring till ett land som inte har röstat om "massinvandring" eller ej.
Sd kommer att nå stora framgångar i valet, personligen tror jag på så mycket som kanske 20 procent. Att överhuvudtaget spekulera om vad som är svenskhet tyder på att ett problem existerar, att saker har gått för snabbt.
Svensk naivitet är något som tackolov invadrarna har sett till att ändra på, ändrar på. Hur kommer det sig att Sd har fler invandrare som stöder dom procentuellt än tex. S ellerC ?

A-K ha detto...

Ja, det finns inte så mycket att tillägga här. Pöbelaktighet, kanske vore ett ord att ta till. Det där "folkhemmet" som så många håller kärt har aldrig varit något jag har förstått mig på, tack och lov.

Anonimo ha detto...

Du är inget annat än en landsförrädare. Vad skulle Tage Erlander och Per-Albin Hansson säga... De roterar säkert 360 grader i sina gravar.