Som ett biklang kan man idealtypiskt även nämna att
ordet ‘fanatiska’ betyder “religiösa eller politiska riktningar som utan hänsyn
till rationella argument ... driver sin sak”,1 Detta skall icke på
något sätt sammanblandas med fundamentalistiska muslimer alternativt kristna,
då det i sig är en grovt felanvänd termenologi då fundamentalism bygger just på
att man obönhörligt tror på fundamenten, d.v.s. på grunden, idealtypen, i det
man tror på behavandes ingenting med krigisism att skaffa om ej det man tror på
innehåller krigisism, detta gör varken kristendom eller islam enligt de flesta
utav dessas nutida tolkningar även om man givetvis äro fri att tolka
religionerna hur man vill. Den illa beryktade termen djihad som ju
ungefäreligen betyder ‘heligt krig’ anspelar egentligen antagligen på en
inomsjälslig kamp emellan det som uppfattas som det goda og onda hvilket med
fördel kunne jämföras med Zarathustras filosofi, islamistiska fundamentalister
använder gärna denna term ehuruväl på ett extremt teologiskt felaktivt vis
antagligen i syfte att rättfärdiga sina handlingar. Den nutida benämningen
fundamentalism används mest angående muslimska sådana men termens historik är
kristen i sin grund og applicerades från början på strängt bibeltrogna, namnet
erfick de genom den tidskrift The Fundamentals som utkom i USA
1910-1915.2 Ganska träffande självinsikt havandes ehuru vissa
fundamentalister haft, även om det ej finnes någon större anledning till att
taga allvarligt på de snart kommande orden utifrån parlörens synvinkel så äro
de ganska träffande, ty utanför Hallands kust härjade kapare under 1500-talet,
så vid Herrens år av 1525 tillfrågades de varfor de “tagit en skuta från Halmstad med last av smör”, svaro de “att de
var Guds vänner, och all världens fiender”.3
~
Fotnoter:
1) enligt “fanatism”, i Nationalencyklopedin, EU-FREDK,
1991:130.
2) se Ewald, 1996:149-150, om protestantiska fundamentalister finnes kort
att läsa om i Berger, Invitation till sociologi, 1994:104-105.
3) Nilsson, Halmstads historia. Del I, 1968:308.
Nessun commento:
Posta un commento