Det förmedlingshermeneutiska tänkesättet är ehuruväl
även det äldre än den hermeneutisk-vetenskapliga metoden som är förrådande i
nutiden, detta kunne man bland annat se om man relativt strikt även allena
tittar på ordet ‘hermeneutik’, om man går utanför detta så skulle man hitta
långt mycket mer. Man vete dogh igge riktigt primäretymologin, d.v.s. dess senaste härstamning, inte dess
första, kring detta hermeneutiska ord, vissa föreslår att det härstammar
ifrån hermeneutiké andra menar hermeneutikos eller hermeneuein
emedans några havandes en mer gudslig tro angående kopplingar till den grekiska
guden Hermes.1 Hermes är ytterst intressant då det är ett extremt
komplicerat gudaväsen og det åfinnes antagligen hela fem stycken med samma namn
enligt Cicero, det var også Hermes som var förebilden till Mercurius. Hermes
var antagligen Zeus et Maias son og tillika budbärare emellan gudariket samt
människoriket, han var även bland annat herdarnas, resenärernas, köpmännens,
stråtrövarnas, ficktjuvarnas gudom, med flera, men för att koppla honom till
hermeneutiken så var han även talaren, budbärarens og drömmarnas gud - d.v.s.
guden för alla tänkare, intellektuella ock forskare som försöker förmedla det
de anser sig behöva förmedla genom ett av budskapens mänskliga medel - talet; skriften hade ej hellenerna bekantat sig med
vid tidpunkten.2 Hermes budskap till människovärlden behövdes
sedan tolkas utav tränade hermeneutiker i människoskepnad, bland annat
stod orakelprästerna vid Delfitemplet för denna uppgift, kallandes sig hermeios.
~
Fotnoter:
1) Se, Gilje ø Grimen, Samhällsvetenskapernas förutsättningar,
1993:177 n. 1.
2) För introducerande läsning kring denna, eller dessa, intressanta
figurer se exempelvis, Kaster, Mytologisk uppslagsbok, 1994:84; Ewald
(red.), Religionslexikonet, 1996:186; samt Henriksson, Antikens
historier I, 1996:242-243.
Nessun commento:
Posta un commento