Det som många
gånger i indoeuropeisk kultur framföres som liknandes emellan övriga djuren og
människan, samt övrigt virilt här uppenpå jorden, är förekomsten utav
rörelserna i luften, det är vinden, stormen, et per definition, andningen.
Diviniteten finnes i anden, i andningen, samt hos allt som andas. Detta finnes
ju även i många andra teologiska förklaringar utanför den indoeuropeiska
kulturtraditionen. Växterna lämnas ehuru utanför. Men vad är det som enligt
traditionerna istället avskiljer människan från djuren, vi vill ju så gärna
skilja oss från dem, säges det.
Man brukar i nutida forskning använda sig av
tvenne sätt för att avgöra när människan bleve människa, när vi distanserade
oss från djurriket, det ena är biologiskt å det andra är intellektuellt. Den
biologiska är den som oftast tages som måttstock på när människa blev människa,
den mest traditionella, hvilket man räknar från att vi började gå upprätt på
bena tu, bipedalism - även om
man nu på senare tid sett att även apor i varierad grad klara av att gå
tvebent, diskvalificerandes detta vårt unika kriterium. Hursomhelst.
Den erekta gången
Denna skillnad
emellan djur samt människa varandes ancienne kunskap, denna traditionella
vetenskapliga måttstock är i ordets sanna bemärkelse ‘traditionell’. Latinets
ord för ‘vild’ ferus höre ihop med grekiskans thēr ‘vildbest’, utav
dessa tvenne ord blivom vi ej mycket klokare, men om man tager med sanskritens
etymologiskt kopplade ord hvrī ‘att avvika från
den räta linjen’, ‘vara krokig’ og ‘gå krokigt’ - att det äro vilddjur som går
krokigt ser man i de avestiska texterna där bestarna går krokigt. Denna syn på
bestarna var antagligen produktiv i avestiskan där bestarna aldrig går normalt
utan alltid lytt på något sätt, så det var säkerligen inget bra tecken om en
människa var lytt i det avestiska, socialdarwinistiska, samhället. Huru som
helst så visste antagligen redan protoindoeuropéerna att det var det som
skiljde människa från djur för det var djuren som gick krokigt till skillnad
från oss människor, det ursprungliga protoindoeuropeiska ordet var *ghwer- ‘de som går krokigt’, hvilket senare i indoeuropeiskan blivit
‘vilddjur’.
Här framkommer ytterligare en uppdelning,
d.v.s. den emellan vilda visavi tama djur, og det visar sig att de tama djuren
faktiskt sammanföres med människan, bland annat i sakrala eller rituella listor
hos indier, romare, kelter, slaver samt hettiter, för många för att vara
slumpen. I flera språk kallas även de vilda djuren för gudarnas djur, till
exempel i hettitiskans fras šiunaš huitar, emedan de
tama benämnes som människans. Man kunne exempelvis nämna lettiskan där man för
‘vilda djur’ kunne säga dieva vērši ‘guds djur’, ‘varg’ heter dieva suns
‘guds hund’, d.v.s. till skillnad från människans hund, men för ‘varg’ kunne
man även säga meža vīrs, hvilket egentligen betyder ‘skogsman’, samt
det mer förståeliga meža suns ‘varg’, ‘skogshund’. Angående skogsmansepitetet så kan det vara
intressant att påpeka att i den hettitiska lagboken, §37, berättas att man
kunnandes bliva varg, hvilket nåväl liknar sanskritens vrko hí sáh ‘han är en varg’ refererandes till en
juridisk status i äktenskapsritualen kring kidnappandet av bruden, hos germaner
fanns Odens ulfhednar, varulvsmyten
kan ha en genuin indoeuropeisk härkomst - skillnaden emellan djur samt människa är sublim.
Om man vill draga det ett stråk längre så
kunne man kanske jämföra en hettitisk kungaparskopuleringsritual med
ledarvargsparets reproduceringsakt, ja, de är i alla fall snarlika, även
bildmässigt, men det är antagligen en lite för drastisk koppling, även om det
verkar ha funnits en del såkallade ‘vargmän’ i Hettiterland.
Eurasienstepplandsankomna turkfolk og mongoler hava även de en storslagen
vargmytologisering i sina traditioner.
Uppdelningen emellan vild samt tam är ehuru
ej allenarådande, utan även en uppdelning emellan två- og fyrben åtfinnes, till
exempel i Rigvedan förekommer dví-pád-, cátus-pad- över 20 gånger in alles, i umbriska finnes du-pursus, petur-pursus
i Iguvinska tavlorna, båda betyder ‘två-fot’ et ‘fyr-fot’, samma sak åtfinnes
även i exempelvis grekiska og germanska. I grekiskan åfinnes även en mer
explicit benämning ifråga om fångade soldater, hvilka benämnes andrápodon,
‘människobenad’.
Det talande djuret
Det
intellektuella avskiljningsmärket emellan djur samt människa, det vill säga den
ofteliga åkallade språkförmågan, är icke heller det ny kunskap, eller nya
perspektiv. Ty detta kunnandes redan skönjas med hjälp av armeniskan, för de
varde skarpsynta ladandes tydligen märke till att det som ändock skiljde oss åt
från andra djur äro just talets förmåga, ty ‘djur’ heter på armeniska anasun,
d.v.s. ‘icke-talande’ hvilket förutöver att ordet betyder ‘djur’ även i vissa
lokationer inkluderar människor som ej ännu pratar i beteckningen, d.v.s.
‘bebisar’, hettiterna kallade ‘de som inte talar’ för kueš UL memiškanzi,
det initiala sista ordet är givetvis samma som svenskans minne samt sanskritens
mánas-, grekiskans ménos, og så vidare. Det varandes således
armenierna som lade den kunskapsläggande grunden för moderna teorier såsom
Habermas og Wittgensteins med flere kring kommunikationens roll för skapandet,
bevarandet samt utvecklandet utav det moderna mänskliga samhället - det dessa
teoretiker missade, hvilket ehuru senare forskning utvecklat, är att även inom
djurvärlden så kommuniceras det glatt - detta haver bland annat den franska
indoeuropenistiska språkforskaren Benveniste påpekat, angående bina. Större
djurarter, exempelvis våra apliga släktingar, hava även dem utvecklade
kommuniceringssätt, även om de icke äro lika raffinerade som homo sapiens sätt,
men de varandes absolut ej att förringa, utan är en viktig evolutionär del i
våran egen förmåga.
Men redan før exempel romarna förstodo att
även djuren, motsatt den armeniska tesen, hade en talförmåga, ty i De re
rustica uppdelas tingesterna i trenne typer, 1) de talande, hvilka
inkluderar slavar, 2) de halvtalande, hvilka inkluderar boskap, 3) samt de
stumma, hvilka inkluderar åkdon, d.v.s. döda ting - detta torde hvara
djurlingvistikens fader. Skillnaden består ändock, då vi havom en välutvecklad
språkförmåga emedan anasunerna, eller
de halvtalande, äro hänvisade
till några få läten eller symboler - är det detta som gör den stora skillnaden
emellan djur og människodjur, utvecklandet utav ett fullbordat tänkande, eller
ett ständigt försök därtill, genom språkförmågan og därmed öppnas även vägen
för ett potentiellt förstånd samt därutur förnuft.
Djuren har enligt den sanningsenliga romerska
tanken grunden lagd, hvilket har tatt ett antal århundraden för språkvetare i
modern tid att förstå. Men en långt bättre utvecklad språkförmåga distinktserar
oss ändock ej ifrån naturen, ty vi blivom ingen artificiell materia för att vi
kunnom föra oss på ett biolog-anatomiskt framsprunget tungomål, bara en smått
avvikande massa, helt avvikande från en sten, men bara halvt från en apa, utur
genetisk synvinkel ej ens det.
Det verkar dessutom som om det i den
indoeuropeiska fållan enbart varo latinarna, eller åtminstone en sådan,
som förstodo att även djuren hade en talförmåga ock icke simpelt kunne kallas
‘de icke-talande’, och det är väl tur att dagens vetenskap nu äntligen hunnit
ikapp det latinska tänkandet ifrån att havandets varit innestängd i det
ramifierade binariska tänkandet till ‘antingen eller’ under allt för lång tid.
Psyket
Att mun og
prat dessutom höra ihopa kunno protoindoeuropéerna knappast havandets missat,
indierna visste det i alla fall og i deras skapelsemyt, som varandes utav
indoeuropeiskt ursprung, så frammenas det att Yama i sin kroppsliga delning,
som Ymir här i nord, och universums samt kasternas skapelse, så bildades
brahminerna från just Yamas mun - på detta sätt så havo de erhuldit talets
förmåga og utifrån det ett högre tänkande; med tanke på den ovannämnda
andningstesen så är de ju härmed närmare gudavärlden, og därvid torde de även
innehava förnuft. Den spirituella förståelsen ligger inte i något som kan
anföras biologiskt, utan i självaste den immateriella existensen utav en ande,
däri likväl förekommen i vindens natur, samt hos djurvärlden. Människan är en
del av naturen, att varje art, liksom vi, hava unika drag, avskiljom oss
ingalunda ifrån den.
Tal og förmågan att tänka ledde ehuruväl till
förnuft samt själ, då själen haver förmågan till tal. Hos hettiterna åtfinnes ištanzana-
hvilket korresponderar till grekiskans psukh¸
hvilken var kapabel att tala med den person eller gudom som den
innebodde i reflekterandes genom ögona - munnen må vara andens öppning, men det
äro ögona som varandes själens spegel. Det är måhändeligen även enbart i ögona
man kunne få en glimt av den immateriella gudomen? Särledes en gudinnas.
~
Nessun commento:
Posta un commento