Oftast så var den tidigare ‘feministiska’ rörelsen en
främst liberal rörelse då lika värde givetvis appliceras på båda könen.1)
Dessa, dessa ovan brukas benämnas som
liberalfeminister, samt senare liberalfeminister kunne ehuruväl
innberäknas i den liberala idéutvecklingen, som egentligen icke är speciellt
könsspecifik utan enbart individspecifik, d.v.s. att samma sak skall gälla för
individer tillhörande båda könen, og bör icke sammanblandas med den totalitära
grenen som vill förändra samhället in i minsta detalj och i dess påstådda
grundvalar.2) Suffragetterna ansåg däremot att kvinnorna hade överlägsna moraliska
egenskaper.3) En av suffragetteoretikerna framhöll:
Det
manliga elementet är en destruktiv kraft, hård, självisk, expansionistisk. Det
älskar krig, våld, erövring och fördärv. I både den materiella och den
moraliska världen skapar det osämja, oordning, sjukdom och död ... Vad som i
denna tid behövs är inte territorier, guldgruvor, järnvägar eller klingande
mynt utan ett kvinnlighetens nya evangelium som upphöjer renheten, dygden,
moralen, den sanna religionen och lyfter mannen till tankens och handlingens
högre sfärer.4)
Fotnoter:
1) Läsvärt är t.ex. Mill, J. S., Förtrycket av kvinnorna og Mill,
H. T., Kvinnornas befrielse, båda i samma bok, 1995; även innehållandes
Mill, J. S., Inledning till “Kvinnornas befrielse”, Taylor, H. (samma person som Mill, H.
T.) Om äktenskapet
samt Mill, J. S., Uttalande om äktenskapet.
2) Phillips, Engendering Democracy, 1993 är något slags mellanting
och förespråkar förvisso ett demokratiskt system med feministiska framtoningar
men själva grundtanken kring människornas likhet og därmed statlig neutralitet
har gått förlorad.
3) Larsson, 1994:130.
4) Stanton, citerad i, Larsson, 1994:131, lägg märke till att suffragetterna är välkända
som tidiga feministförespråkare och att detta citatet är hämtat från en ordinär
ideologibok och inte i någon obskyr publikation.
~
Af boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento