Den kvinnliga rösträttens historia är intressant, det
man speciellt kan ta fasta på är att förtrycket utav kvinnorna icke varit
totalt förekommande i alla tider eller på alla platser. Teorin kring att kvinnor
varit mindre lämpade för statslika ting eller till og med mindre begåvade än
mannen havandets ej varit allena förekommande hos alla - även om den måhända
varit förekommande i generella, eller till og med grovt generella, termer. För
Sveriges del så behöver man inte titta länge innan man ser att vi haft några
drottningar og detta i sig är ju en förklaring att kvinnan også kan innehava
Sveriges högsta ämbete og därmed likställd mannen i den frågan. I samband med
att Ulrica Eleonora skulle blifva drottning sades: “Det qwinliga kiönet bör eij
uteslutas från ett sådant wal [monarkval];
ty ett lycksaligt regemente består eij i mans styrka utan ifrån gode
rådgifware, som hwarken willja el:r förstånd felas”,1) allting hänger på
rådgivarna, de manliga, men det har igge någon betydelse för resonemanget att
rådgivarna äro män då man ändock erkänner en likställdhet emellan könen i
statens högsta styrelse, när en man är konung så gäller ju samma att det goda
styret hänger på rådgivarnas kompetens. Det som är ytterligare intressant är
att det svenska parti som numera kallar sig feministiskt icke gillade att man
ändrade successionsordningen till en mer jämlik ordning när detta begovs -
baktanken man hade var naturligtvis att monarkin skulle utgå om manlig arvinge
fattades, en skev fördelning av realpolitiska prioriteringar enligt mig och
förhållningssättet visar även arbetsmetoderna för partiet - något anakroniskt
blev det här angående partiet men tidsskillnaden emellan successionsändringen
samt de feministiska propåerna är dock icke så fruktansvärt stora - så det blir
en intressant slutsats att några av 1700-talets politiker varo mer jämlika i
sina tankar og sina handlingar än vad vissa 1900-tals politiker varo. Under
1700-talet så föregovs även andra intressanta händelser som icke endast
föregicks på högsta statsnivå, män som betalade viss skatt hade som bekant rätt
att rösta men det intressanta är att detta även gällde kvinnor i vissa delar
utav landet, en väl förborgad undanskymdhet bland kvinnorösträttshistorikernas
vinklade alster, magistraten i Kristianstad uttryckte “i borgerlig skatt stående
änkor ... böra äga frihet votera” detta gällde dogh igge enbart änkor på andra
håll utan även ogifta borgardöttrar, d.v.s. sådana som traditionellt varit
under faderns domvärjo, änkor har ju förlorat sin domvärjo, maken, de varo
under traditionellt - detta var igge gällande i en majoritet av valkretsarna
men kvinnlig rösträtt har alltså förekommit på flertalet ställen i Sverige2) -
bilden av historien blir en aningen mer komplicerad om man tager till sig den
historiska verkligheten, eller åtminstone de fakta som finns kvar utav den.
Fotnoter:
1) Citatet är draget från “Det silfverschöldska
projektet”, s. 5, som antingen är skrivet strax före eller strax efter Carl
XII:s död.
2) Se Nilsson, “Borgarståndet”, i Sveriges Riksdag. Femte bandet,
1934:248-249.
~
Axat från boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento