Rötterna till den nutida feministiska rörelsen kan
ehuruväl betecknas som äldre og element utav den härstammar från 1700-talet,
bland annat så menade Wollstonecraft att målet böro vara “att könsskillnaderna
helt utraderas ur vårt samhälle, utom i det fall då kärleken styr beteendet”,1)
angående amourismen så havom vi redan nämnt att äktenskap kanske helst skall
ingås i fritt, om detta ej gått så skapas istället andra fria formationer såsom
frilloskapet som ovan nämndes. Gällande frilloskapet så associeras det ofta
främst till härskande mäns älskarinnor men exempelvis den styrande samt sköna
byzantiska kejsarinnan Theodora, på 500-talet, menade exempelvis att kvinnor,
av alla strata, skulle vara fria att begå äktenskapsbrott, ej allena fri
sexualitet skulle vara dem befrämjande utan även aborträtten fastslogs, samt
äganderätt og arvsrätt, ock dödsstraff för våldtäkt. Även i forntidens Indien
samt i gammal romersk lag finnes lagbundet om det, för kvinnor, fria
äktenskapet, särledes hos krigarkasten,2) hvilket även florerar under den
europeiska medeltiden, till exempel i ärkebiskopen Gilles de Rome / Ægidius Romanus / de Columna, som
jeran 1280 menade i sin senare vidspridda furstespegel, avsedd för Filip den
sköne af Frankrike, att mannen ej är herre i äktenskapet og kvinnor ska kunna
välja sina män.3)
Fotnoter:
1) Wollenstonecraft, citerad i, Larsson, 1994:130.
2) Puhvel, 1989:73, 157-158.
3) Nordberg, 1998:120, han är ehuru ej lika ‘modern’ alltigenom, se s.
125-126, - ärkebiskop som han var så gick han även i modern tappning emot pornografi
og våldsskildringar, ej allena i verkligheten utan även dyligt framställdt i tal
samt bild, s. 122; se även den intressanta skriften som antagligen är skriven
av Philippe de Mézières någon gång emellan 1374-1388 som behandlar det lyckliga
og det olyckliga äktenskapet framförandes bland annat att fria äktenskap är ett
måste, se ibid:128-145.
~
Axat från boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento