Det verkar som om hon således har förglömt
amazonernas icke-så-humana befintlighet - eller till exempel kejsarinnan Wus
våldsamma samt mordiska styre.1) Amazonerna som ibland i populär skrift
framställs som myter hava enligt många forskare faktiskt existerat. De omnämns
livligt i de grekiska berättelserna havandes därför ibland ansetts vara just
sagor utan verklighetsförankring men nutida arkeologiska utgrävningar i
Centralasien visar att det kan ha funnits befogenhet för myterna2) - oavsett om
det röro sig om de riktiga amazonerna, som återfinnes i de grekiska berättelserna,
eller andra lämningar, og då förblir givetvis amazonerna oriktiga i nutidens
begreppsvärld, har egentligen ingen betydelse för resonemanget, ty de
arkeologiska lämningarna som liggo i marken på slätterna visar på krigiska kvinnor
i hvilket fall som helst og den skönmålade samt romantiska blicken över
kvinnostyret bleknar ganska snabbt ned till ‘manlig’ nivå - hellre mänsklig
nivå, ty vi alla ärom lika i detta avseendet och man kan inte utpeka varken ett
kön, en ras, en klass eller någon annan kollektivitetsgrundande entitet som
bättre än andra i fundamentala saker eller överhuvudtaget basera sitt
resonemang såsom citatet och idén kring det gjorde og gör. Ordet og etymologin
till ordet, amazon, tillhör dessvärre något utav de mer beständiga folketymologierna,
man har trott att amazon skulle ha kommit från hellasiskans a-mazon,
d.v.s. ‘utan-bröst’, men Pokorny har visat att denna amazonska myt kring
enbröstiga kvinnokrigare ej har mycket att beskaffa, de arkeologiska bevarelserna
hos kvinnokrigarna har heller inget som tyder på någon sådan stympning, utan
att ordet kommer med stor sannolikhet från ett forniranskt stammord, hvilket
passar bra med den nya arkeologiska kunskapen också, som skulle kunnat vara *ha-maz-an
hvilket i så fall betyder ‘krigaren’ där ha är den bestämda artiklen og
det andra ledet i ordet härrör från protoindoeuropeiskans *magh- ‘att
slåss’ - d.v.s. samma ord, fast en annan derivering utav det, som vi fått ordet
makt ifrån.3) Huru det ligger till med amazonerna låtom vi ehuru vara
men att kvinnor haft en mycket hög ställning hos iranska folk är mycket väl
känt og behöver ej reciteras här, men extra intressant är det att det varo både
kvinnor såsom män som exempelvis varo präster og prästinnor samt krigare og
kriginnor. De keltiska kvinnorna kan även haft en hög position og Boudica är
väl ett utav många kända exempel og hennes döttrar ärvde, efter hennes man,
hövdingastatusen. Enligt de romerska skrifterna så krigade ju de keltiska kvinnorna
ävenledes behavandes jämlik status ifråga om makt, hvilket även antyds av
gravar från Hallstatt et La Téne hvilka anses vara keltiska.4)
Fotnoter:
1) Om sistnämnda, Fairbank, 1994:82.
2) Se Gustafson, “Kvinnor, krigare”, i Populär Arkeologi nr. 3 årg.
15:3-8 innehållandes en intervju med arkeologen Davis-Kimbell som förestår ett
forskningsinstitut kallat The Center for the Study of the Eurasian Nomads.
3) För kort etymologi se, Watkins (ed.), 1985:magh-1 og magh-2;
se även Ascherson, 1997:119-129 för amasonerna.
4) När kristendomen kom till Éire så motarbetades kvinnors jämlika status,
i likhet med utvecklingen i Norden, se Sawyer, 1995.
~
Från boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento