Flertalet utav de moderna feministrörelserna kan
räkna sin härstamning i marxistisk eller socialistisk idévärld og man lägger ju
givetvis icke enbart tyngdpunkt kring ekonomiska klasser utan även könets
betydelse, och i vissa fall så är könets betydelse större än klassens, de
senare kallas vardagligt radikala feminister emedans de förra äro socialistiska
eller marxistiska diton. Man kan dela in feminism i tvenne olika huvudgrenar;
dels den som menar att skillnaderna emellan könen beror på genetiska ting och
därmed så skall samhället anpassa sig till denna naturliga ordning så att
jämlika spelregler föreligger för de båda könen; dels de som menar att skillnaderna
emellan könen är en samhällelig konstruktion og det är då samhällets, läst
statens, uppgift att se till så att dessa konstruerade skillnader elimineras -
gemensamt för de båda äro dock att de ser kön som gruppbehörande och för den
andra riktningen så gäller detta givetvis tills målet nåtts med ‘reell’ jämlikhet.
För den första gruppen kan ‘reell’ jämlikhet inte råda utan samhällets ingripande,
det blir således en artificiell jämlikhet. Vissa, ej så vanliga, former
förespråkar ej heller jämlikhet utan snarare matriarkat, ibland grundat på
ovannämnda mer divina syn på kvinnan, dessa förekommer ack väldigt sällan inom
akademisk sekulär litteratur, eller inom politiken.
~
Axat från boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento