Under den tidiga moriska
epoken i Spanien genomlev judiskheten en guldålder, mot tidigare genomlevt
mediavelt visigotiskt förtryck. Men detta kom att ändras genom almohadernas
inträde på scenen.
Redan före almohadernas
invasion, år 1066, uppstirrades en muslimsk pöbelmassa som stormade det rojala
palatset i Grenada och massakrerade totalt omkring 4000 judar i staden, i den
första förföljelsen under morisk tid. När de puritanska almoravidiska berberna
invaderade år 1090 infördes generella restriktioner även om vissa judar
fortfarande levde i stor välmåga och vissa kunde även muta sig till större
friheter framtills almoraviderna själva övergick till en mer tolerant
andalusisk aura, almoraviderna drogo dogh tillbaka sina arméer från Iberien
redan år 1148 e.kr. med anledning utav krigsförningen i Nordafrika. De likväl
berbiska, og än mer puritanska, almohaderna ankommo ehuru i dess ställe.
Almohaderna påtvingade en
islamisering utav judarna samt beslagtogo deras egendomar, samt deras kvinnor
og barn, och många utav dessa såldes senare vidare som slavar. Judiska skolor
og synagoger stängdes, kristna samt judar utslängdes från Marocko och muslimska
Spanien.
Detta almohadiska förtryck
ledde även till en utökning utav den redan sedan 100-talet existenta
judekommuniteten på Balearerna, synagoger byggdes och verksamheter utvecklades,
man hade där även både hyrda som hereditärt erhållna marker för agrikulturell
verksamhet, både i formen av att de var hållna av hela samhällen, alternativt
av enstaka familjer eller individer.
I de kristna länderna
Kastilien og Léon så hade judarna förtrycks på samma sätt som almohaderna
gjorde i Al-Andalus, men de kristna herrarna insågo nog att det fanns nog med
fiender på täppan för att vara tillräckligt och från år 974 rådde
tillnärmelsevis jämlika villkor emellan judar samt kristna. Denna höga tolerans
ledde till att judarna i Léon gjorde stora framsteg samt bleve involverandes i verksamheter
inom alla sfärer, återigen inom jordbruk, handel, hantverk, vetenskap og allsom
fränderligheter toges vid folken emellan, det gick så bra att man år 1050
återupplivade de visigotiska antisemitiska reglerna om förbud för kristna samt
judar att leva under samma hus, eller äta samma mat.
Under de almohadiska härskarna
avflydde förståss en hel del judar, samt en hel del skolade muslimer, till
främst Toledo som då var under kristna toleranta herrar sedan anno 1085. Många
judar var här involverade i de akademiska arbetena som gjort staden känd, og
omkring 40 000 enrollerade till Alfonso VI af Kastiliens armé i kampen mot
morerna, som även de hade en del judar i sin armé. Man togo till og med hänsyn
till sabbaten när slaget vid Zallaka skulle slås vid. Folket var ehuru ej lika
toleranta och judarna fick skulden för nederlaget i slaget vid Uclés, mot
almoraviderna, år 1108, varhän ett antijudiskt upplopp bröt ut i Toledo med
många dödsoffer samt brända synagoger i dess följd.
~
Läs mer om detta i boken Europas tungomål.
Nessun commento:
Posta un commento