Om vi skall återgå till framstegstron så kopplar man
gärna detta till framtidstron og detta menar man ibland att den kristna tron
framalstrar då kristendomen tror att Messias än en gång skall vandra på jordens
yta - man ser alltså framåt i tiden troendes på bättre tider, precis som Irans
styre enbart är en interimlösning fram till att al-Mahdīs återigen går på denna jord. Det lustiga äro ehuru att detta
absolut ej är en framtidstro i mer begrundlig mening, ty det är en historisk
reaktionärisk tanke då kristendomen anser att Jesus från Nasaret, nutida
En-Nasira, var Jesus Kristus samt som sådan nedkommen som Guds son, en del
gnostiker menar ehuruväl att han snarare var Lucifers son, tolkat via
Uppenbarelseboken, kapitel 13. Hursomhelst, man menar alltså att historien
skall återhändas i framtiden, den tro som mer i reell mening är framtidstroelig
är den tro som icke erkänner Jesus från Nasaret som Messias och menar att detta
aldrig innan inträffat men kommer att inträffa i framtiden - d.v.s. den tro som
kristendomen är en utväxt av, från
början sekt utav, d.v.s. judendomen. Denna framtids- framstegstro är
också individualistisk då den menar att det äro individerna som kommo till
paradiset, men denna individualiserade framtids- samt framstegstro är absolut
ej ny, som vi redan sett. Sumererna, inte minst, hunno före även här og
judeokristendomen har ju fått mycket av sitt stoff härifrån, men med detta inte
sagt att just detta element kom härifrån, men däremot så kan det ju vara värt
att påpeka att både protoNoa samt framtids- samt framstegstron återfinnes i
samma sumeriska skrift - märk väl det som är viktigt att påpeka än en gång,
d.v.s. ursprunget till det som diskuteras bör inte anses höra hemma i den text
som det finns äldst belagt, att människan, og vissa djur i åtminstone vissa
grader, kan tänka framåt kan få tänkas ifrågasätta, og en någorlunda logisk
konklusion av detta är även att det under mänsklighetens historia även funnits
människor som velat förbättra både/eller sin, sina närmaste och andras
situation in i framtiden och därmed har man ett framstegstänkande. Även sådana
simpla ting som att ge sig ut på jakt efter föda, att leta efter boplatser, att
bygga eller på annat sätt ombona tillvaron är ett bevis på avancerat
framtidstänkande - inget av detta är specifikt mänskliga preferenser även om
människan in extenso utvecklat beteendena. Inte bara att tänka framåt utan även
göra ett steg till, att visa omgivningen hvilka handlingar man tänker genomföra
behöver icke vara speciellt komplicerat utan kan vara så enkelt som om man
börjar göra ett beteende för att visa sina intentioner för att först sedan
verkligen genomföra det intentionen intentionerade på. En agering som ej är
rent reflexiv baseras även på förekomsten utav flera olika valmöjligheter
varhän någon form av betänkning eller utväljning måste föregå den eventuella
ageringen, en form utav kommunicering inomsinneligt. Är jag hungrig? Skall jag
påstarta jagning av bytet som uppenbarade sig framför mig?1
Fotnot
1) Bickerton, 1992:82-87.
Nessun commento:
Posta un commento