Efter att ha tagit del av
rapporteringen i media utav den politiskt beställda samt senare ministärt
understödda rapporten kring terrorismhoten från radikalislamismens Malmö så
beslöt jag att insupera rapporten i sig själv, jag fann en frenesi i
kvacksalveri og bedömer i likhet med de som kommenterat den i media att den
såkallade Rosengårdsrapporten ej ens skulle hålla ens på B-nivå på
universitet, utifall den skulle det så bör man titta över kvalitetsförmedlingen
på aktuell institution. Härpå böre man i starka ordalag ifrågasätta
Försvarshögskolans kompetens samt raison d’être.
Jag kan förklara att jag själv även havandes akademisk examen i både
statsvetenskap som sociologi, samt ansamlat mig ett antal akademiska poäng
längs vägen. Vetenskaplig og akademisk skolning är dogh inget som behöves för
att på direkten se de uppenbara brister som denna rapport behaver. Här nedan
följer en genomgång, jag haver ack inga som helst vetenskapliga ambitioner med
min genomgång läggandes ej såleda vikt vid vetenskaplig stringens, även om jag
givetvis håller tillräcklig nivå för att hålla min heder i stolt behåll,
eventuella läsare med vetenskaplig grund ser ehuru ganska snabbt att till og
med denna lilla genomgång håller högre vetenskaplighet än vad självaste
rapporten gör. Ock det är icke till fördel för mig, utan till nackdel för dem.
Inga externa källor nyttjas här i min genomgång förutöver information
som framkommit i tidningsartiklar som kommit nu i kölet till rapporten, till
exempel kring att källmaterialet destruerats. Min metod är en basal form av kvalitativ
innehållsanalys, d.v.s. det är den inre logiken samt retoriken som
beskådas, vetenskaplighet, sannolikhet et dylikt. Till skillnad från skrönmetoden
som undersökt rapport nyttjar. Jag ställer upp samt diskuterar utefter hur
rapporten genomgås, för att senare återkomma med kompletterande kort
resonemang. Vi kunnom kalla det en rakt av stil. Enkelt, snabbt, väl
blogganpassat.
Genomgång
Man framför (s. 3) att regeringen
gett Försvarshögskolan og däri Centrum för Asymmetriska Hot- och
TerrorismStudier att genomföra en ”kunskapsöversikt om förebyggande insatser
mot våldsbejakande extremism och radikalisering”. Inget konstigt här, men,
då man ej någonstans i hela studien exemplifierar med ett endaste verkligt
bevis kring ens förekomsten utav någon våldsbejakande extremism ock
radikalisering, så har man uppenbarligen icke genomfört sitt uppdrag. Utan att
ringa in existensen av det man skall kunskapsöversikta eller genomföra
förebyggande insatser gentemot kan man ej agera gentompå.
Fakta är istället att 3878 brott behandlades utav Polisen för Rosengård
år 2008, icke ett enda utav dessa visar på någonsomhelst radikalisering i
islamistisk ton. Detta självt enligt den lägesrapport polismyndigheten
inskickat till Justitiedepartementet, detta eller liknande nämns ej i
lägesbilden.
Under arbetets gång har återrapporteringen till RK/IJ
skett löpande genom föredragningar, seminarier och avstämningsmöten. Som
delmoment i uppdraget har det anordnats fyra föredragningar och två seminarier
för berörda handläggare inom Regeringskansliet och särskilt inbjudna
deltagare” ... ”Två möten med
Säkerhetspolisen (Säpo) har också genomförts ... Utöver detta har vi haft
ytterligare två avstmäningar med RK/IJ där vi har redovisat delmomentens och intervjustudiernas
framgång samt preliminära slutsatser (s. 3)
Med tanke på det mycket kortfattiga
materialet, 22 sidor om Sverige, varav mycket uppstyltat, samt
skönlitterärtspråkligt utskrivna rapporteringen, helt utan referenser, så kan
man kraftigt undra vad man egentligen genomgått under dessa alla kostnadssamma
möten. Effektiviteten kan här på starka grunder ifrågasättas, jag vill meddela
att detta nu lästa blogginlägg har skrivits utan dylika onödigheter. Hade det
nu varit så att man genomfört större undersökningar så skulle detta
genomförandearbete fylla en funktion, men när man har resultatet inför sina
ögon så kunne man ej annat än ställa sig frågandes kring detta arbetets
bedrivande.
Det är även så att det naturliga i arbetsgången är att undersökningens
sammanställning göres färdig för att framvaskade konklusioner senare vid behov
får överföras till dessa berörda handläggare, som sedan på något sätt skall
agera utifrån det, eller åtminstone ta del av informationen. Eller har man
redan vetat sitt resultat innan man ’forskat’ färdigt, och att hela
rapportresoneringen är ett sätt att bekräfta det man vill ha fram? Dessa
såkallade preliminära slutsatser. Då rapporten är beställd kan man misstänka
att beställaren varit involverad i implementeringen utav samt utformningen av
beställningen, eftersom man uppenbarligen varit starkt involverad under
arbetets gång.
Hursom, man har valt Malmö som pilotprojekt för sin studie genom
Delphimetoden, bostadsområdet Rosengård utväljes utan att egentligen vidare diskutera
varför. Man skriver Malmö men undersöker Rosengård, att entiteterna äro olika
verkar ej föranleda någon betänkning.
Syftet har varit
att skapa en lägesbild över problematiken i Malmö avseende utvecklingen av
antidemokratiska krafter i samhället och tendenser som kan leda till
våldsbejakande radikalisering. (s. 4)
Man förklarar sedan (s. 5)
skillnaden emellan radikalisering og våldsbejakande radikalisering
anförandes att Säpo redan utreder den senarenämnda då den täckes av befintlig
lagstiftning. Fenomenet ’radikalisering’ ser man som steget före detta, den
process som sker innan man tager steget ut blivandes våldsbejakande radikal.
Man måste lära sig läsa s.a.s., före man kan läsa.
Som polisrapporten visar kring brottsligheten i Rosengård existerar
ingen radikalisering, här i denna rapport tager man dock en sådan för given i
sina förutfattade meningar samt så framföres den i ett väldigt färgstarkt
hotande kontextualiserande dramaturgiskt språkbruk, det förutsättes finnas en
problematik, en utveckling utav antidemokratiska krafter, samt tendenser till
våldsbejakning i radikal stil, i ren djupsint hatisk aura. Var man får detta
från framkommer icke någonstans. Det man skulle göra enligt uppdraget från
regeringen varde att ’genomföra en kunskapsöversikt om förebyggande insatser’.
Man har redan initialt brustit i uppdragshanteringen.
Inte någonstans bevisar man förekomsten utav detta sitt syfte, däremot
som vi skall se, tager ministär samt andra mindre nogräknade personer og
krafter i samhället denna rapport som ett bevis i sig, på detta sagda. D.v.s.
resultatet blir syftet, inte tvärtom. Man bevisar detta själv på s. 5:
Huvudsyftet med
studien är dock att belysa den islamistiska extremismen
Här står i klara ordalag det
populistiskt förställda syftet med skriften, med förutsats, syfte, resultat, i
allt. Allt senare förtäckt i en lågskolebemästrande språkdräkt som benämnes som
vetenskaplighet.
För att bevisa sina syften i det omvända resultatet så använder man sig
således utav Delphimetoden, utan att gå vidare in på den så skriver man själv
(s. 5) att man i denna metod i syfte att uppnå en så rättvisande bild som
möjligt skall använda sig av ”en så heterogen grupp som möjligt”. Man
framför tillikt det helt korrekta att: ”En nackdel med metoden är att resultatet
är avhängigt respondenternas förmåga som ger sin bild av verkligheten”. Det
är bland annat utav denna anledning man skall sprida sina risker s.a.s., d.v.s.
ha en så bred samt heterogen respondentgrupp som möjligt utefter förhållandena
man skall studera. Man haver även en förståelse för att: ”När faktainsamling
sker med hjälp av intervjuer är det ofrånkomligt att respondentens svar
innehåller subjektiva uttalanden”. Fastän detta klargörande tagandes man
respondenternas besvarningar som sanna realiteter, genom hela studien.
Vi kommom komma in på alla dessa häri framförda aspekter längre fram,
men man kunne här även notera att man bör definiera vad man avser med ’fakta’.
Många gånger handlar det om vid dylika respondentinsamlingar om perceptioner, att
man förmedlar en upplevelse, och en sådan upplevelse behöver icke vara baserad
på realiteter i omgivningen utan snarare något mer internpsykologiskt. ’Jag
upplever att det har radikaliseras’, betyder helt enkelt icke att det verkligen
har radikaliserats utan endast att respondenten upplever samt tycker så. Ett
sådant tyckande behöver under inga omständigheter vara baserat på
erfarenhetsmässig reell grund utan är till stora delar en subjektiv
uppfattning. När respondenter förtäljer om situationer som ligger utanför deras
person, samt när detta icke backas upp utav mer solida eller överhuvudtaget
några bevis, så är det att bedöma som varandes anekdoter, inget mer än
så.
För att få en så ’heterogen’ respondentgrupp som möjligt utväljer
man trettio personer. 2 representanter från polismyndigheten i Skåne län, tre
representanter från Säpo, två respresentanter från närpolis i Rosengård, fem
representanter från socialtjänsten, fyra representanter från skolan, fem
representanter från akademiska världen (ej definierat), samt nio representanter
från ’områden som arbetar mot utsatta ungdomar och brobyggande verksamhet’. En
särleda heterogen gruppering kan detta näppeligen sägas vara då ej en endaste
representant verkar komma från de samhället man satt sig i fog att studera,
varken från samhället som medborgare, boende, föreningsliven, etniska eller
religiösa församlingar. Med tanke på vad man senare raljerar kring friskolor,
med mera, så kunnandes man med logisk förutfattad mening tänka sig att även
representanterna för skolan avses den kommunala skolan, inget annat. Dessa
sistnämnda nio representanter kan tänkas vara arbetande inom skolan, socialen,
eller på annat sätt kontrakterade utav kommunen. Det definieras ej i
rapporteringen, vi kunnom spekulera huru mycket vi vill.
Denna logiska konklusion, till viss del baserad på förutfattade meningar
om dessa undersökares totala stelbenthet i genomförandemetodiken et
urvalsprocesser, påstyrkes senare (s. 17) där det mer än väl framkommer att
alla äro negativt inställda till friskolor, vissa lite mindre, men de flesta
väldigt mycket. De som äro lite mindre negativa till friskolor äro i alla fall
starkt negativa till alla former utav religiöst betonade friskolor, men påtalar
att det kan finnas andra friskolor som fungerar hyggligt. Alla äro starkt
negativa till de religiöst betonade friskolorna, allt från musikundervisning og
vissa former av könsuppdelning nämnes starkast, något som heller ju ej är helt
ovanligt i det anglosaxiska skolsystemet i England. Hursomhelst, det är inte
troligt att de jobbar utanför den kommunala verksamheten. Fastän man varken
pratar med elever i dessa skolar, människor som arbetar i dessa skolor, eller
exempelvis ens någon utav de statliga myndigheter som besöker dessa skolor i
sitt arbete, så vete man med bestämdhet att de ”sprider ett budskap som inte
är förenligt med den värdegrund som omfattar mänskliga rättigheter och ett
demokratiskt synsätt – det cementerar i stället patriarkala strukturer, spär på
utanförskap och enklavisering etc.” (s. 21). Detta vete man med bestämdhet,
huru man vete detta är dock skrivet i stjärnorna. Som vi senare skolom se så är
det dessutom troligt att de framför allt detta på icke-svenska språk, men man
vete detta ändå.
I vilket fall verkar det vara respondenter som representerar staten,
kommunen eller det offentliga överlag, men en relativt stor representation från
polisära samt beslutsfattande instanser. Detta är direkt beklämmande utifrån
’heterogenicitets-’synvinklen, särledes i ett område där man själv framför förekomst
utav stigmatisering ock utanförskap. D.v.s. det finnes – enligt deras egna
meningar – stora differenser emellan det verkliga samhället på plats, og huru
det uppfattas utav utomstående. Här fåom vi bara en bild huru utomstående -
främst polisiära - menar att det ser ut. Inom den polisiära funktionen, samt
sannolikt även på andra håll, finnes dessutom element som havandes starkt
färgade åsikter utav främlingsfientlighet, varandes ej så ovanligt som man
kunde hoppats.
Värre än så här blir det. Hela 24 av respondenterna man valt äro
verksamma inom SSP-samarbetet, d.v.s. den ”fronlinje på lokal nivå” man
har i samarbetsformen för skola, socialförvaltning samt polis. Valet av
semantik, får stå för sig själv.
Förutöver denna terroristfrontspersonal som handhar ”interventionsmodellen”
man valt gällande Rosengård så havandes man haft en dialog med några forskare
med inriktning på integrationsrelaterade frågor vid Lund og Malmö, samt säger
man, ”personer som arbetar inom relevanta områden som exempelvis religiösa
och kulturella föreningar och olika former av ungdomsstödsarbete”. Längre
fram i studien ges tydliga anspelningar att dessa ’personer som arbetar
inom’... är nog snarare personer som arbetar för kommunen / regionen i
biståendet med bidrag og bedömningar utav kulturföreningarna. Icke någonstans
verkar det vara personer som ’arbetar inom’. Detta ser man bland annat genom
(s. 17) framförelser som att ”Samtliga respondenter har uppgett att många
kulturföreningar inte är vad de uppger sig vara --- Flera av de intervjuade
uppger att föreningarna oftast visar två ansikten, ett mot Malmö stad och ett
annat mot sina medlemmar. Vid ansökning för bidrag så används all ’korrekt’
retorik”. Kort og gott, så stödjer det mitt resonemang att det är en bunt
kommunala / regionala byråkrater man slentrianmässigt intervjuat.
Senare (s. 7) framkommer det även att man intervjuat skolungdomar också,
även om de ej varit värdiga nog att upptagas samt inkluderas i de trettio ovan
framförda grupperingarna. Frågeställningarna till just ungdomarna befläckas ej
allena utav denna icke-värdskap utan även utav andra paternalistiska samt
verklighetsfrämmande framförelser. Vi skolom nedan se. Det framgår även utav
frågeställningarna att man allena frågat skolungdomar utav icke-svensk etnicitet,
alternativt att man förutsatt att alla äro utav icke-svensk etnicitet samt
härkomst, ett urval utifrån individernas etniska hemhörighet har skett. Utifrån
spörsmålen verkar man även allena utvalt ungdomar som ej heller varandes födda
i Sverige, alternativt att man förutsätter att alla äro födda utomlands, ett
urval utifrån personers invandringsstatus har således skett, där man med
invandrare åsyftar sådana som själva under sin levnad genomfört en flyttning
emellan olika länder. Utifrån ställda frågor finnes även en presumption kring
vilka länder dessa ankommit från, vilka problem som äro förestående i dessa
länder, antydandes att det snarast må vara flyktingungdomar man befrågat, ej då
sådana som ankommit Svea rike utav andra skäl än sådana skäl som beviljar
flyktingstatus, alternativt att man har detta som förutfattad mening.
Just frågeställningarna till ungdomarna äro intressanta utifrån deras
extremt verklighetsfrämmande angreppssätt. Huru man på något endaste vis kunne
framföra att någon endaste punkt – var för sig eller precis alla tillsammans –
skulle leda till någon endaste form utav radikalisering är skrivet i deras egna
sinnen. Det förklaras givetvis icke. Jag tog mig för nöjet att själv besvara
dessa frågor privat, men vi skolom icke hava så roligt att de upplyftes
offentligt, ty jag vill så ej hamna i Säpos register som posibel
terroristledare.
Alla frågor:
• Hur trivs ni
med er skola och den undervisning som där bedrivs?
Låt mig småle
rörande frågeställarens naivitet.
• Hur uppfattar ni
era lärare? Får ni det stöd ni behöver? Kan de hantera de problem som kan dyka
upp ur ett kulturellt perspektiv?
I seen, huru det
börjar koka i terroristcellerna.
• Vilka
konflikter förekommer i skolan? Stökig omgivning, kulturkrockar, svåra hemförhållanden
som sprids till skolan, bråkiga miljöer från området som får effekt även i
skolan?
Jag har aldrig
varit bekant med någon skola där dylikt ej äro förekommandes.
• Deltar ni i
alla undervisningsmoment? Finns det påtryckningar angående lämpligheten av
vissa lektioner från era föräldrars eller era kamraters föräldrar?
Jag förstår att
vissa svenska politiker – samt kommunalskolanställda - finner det väldans
obekvämt att det finnes människor som havandes i sina kulturella miljöer en
annan syn på vissa undervisningsmoment, exempelvis inom idrott, musik, m.m. Det
äro hemska radikaliserande grejer detta.
• Vad anser era
föräldrar om er skolgång och er framtid (hur ser det ut för flickor med
muslimskt ursprung)?
Hur ser det ut för
pojkar med svensk kristen bakgrund som är boende i Rosengård? Vad anser
egentligen föräldrarna om detta?
• Hur ser ni på skolk? Vad är orsaken till att man väljer att skolka?
Leendet anfaller
ånyo. Personligen slog jag historiskt rekord i skolkning på den gymnasieskola
jag gick. Inget att skryta om måhända, men någon grogrund för radikalisering
eller samhällelig förslappning är det i alla fall ej. Snarare en kritik mot
skolan samt det totalt förstoffade skolsystemet.
• Gängverksamhet,
kriminalitet, extrema grupper – förekommer det? I vilka åldrar startar det? Vad
lockar? Vad får det för påverkan på resten av omgivningen?
’Förekommer’, är en
extremt intetsägande förståelsegrund. En ren omöjlighet att besvara ’nej’ till
det, oavsett vilket samhälle du bor i. Att det skulle få en positiv påverkan på
resten av omgivningen är likväl det sällan förekommandes.
• Hur länge har
ni bott i Sverige?
Ock?
• Pratar era
föräldrar svenska?
Que?
• Är de
delaktiga i er skolgång och utveckling?
Här tycker
presumtivt svenska staten att föräldrarna skall vara delaktiga – annars är det
en grogrund för radikalisering – men om de äro delaktiga menandes att flickor
icke skall simma i badbassängen tillsammans med pojkar – då varest det en
grogrund för radikalisering (detta med simlektioner är en punkt på visuella
radikaliseringsindikationer som man skriver om på s. 10-11; se nedan).
Sedan, på s. 21, framför man olika
angreppssätt samt vilka man bör angripa. Man säger sig hava märkt att man
bjudit in mödrar till skolan under förmiddagarna men att vissa utav dem icke
kommit. Man tänker sig då att dessa ”ofta [har] en mycket begränsad kontakt
med personer utanför familjen”, man tänker sig detta, för det finns absolut
inga referenser, ej ens hävdanden till respondenters svar. Dessa mödrar som icke
verkar bry sig om barnens skolgång, eller få göra det för sin muslimska man,
inte havandes några kontakter med yttre världen, det kan ju även kanske tänkas
vara så att de arbetar, då där under förmiddagarna? Ja, jag vet inte.
• Vilka
tv-kanaler följer man hemma?
Må det så vare SVT.
Fy banne mig något annat.
• Hur reagerar
ni när ni ser bilder från era ursprungsländer där krig och fattigdom är en del
av vardagen?
Vem har för det
första sagt att det är en del av dagen i dessas ursprungsländer, och, är
positivt? ett önskat svar, eller är negativt? ett svar som kan ligga till
grogrund för radikalisering. Eller tycker man kanske det är påpassligt att man
skulle va neutral? inför dylika bilder. Frågans relevans kan således diskuteras
utifrån dess obesvarlighet.
• Vad gör ni på
Internet? Deltar ni i några chattrum? (’chattrum’ hade man kursiverat
själv)
Att involvera sig i
en social diskussion som kan vara stängd för allmänheten är en oroväckande sak.
Eller vadi ligger relevansen kring detta?
• Har ni någonsin
blivit kontaktade av åsiktskontrollanter på chattrum [ursp. kursiv]
eller rent fysiskt i ert område´?
Nästan varje vecka
sprang Jehovas vittnen eller någon annan kristen sektsak här i dörren under en
längre tid. Precis varje dag ser man moraliska uppmanningar utav olika slag i
kommentarer, skrivelser, tidningar, SVT, överallt. Tidningarna här i
twinglybloggosfären bedriver åsiktskontrollering och förtrycker det skrivna
ordet, åsikter och yttranden, genom att censurera länkning, ni i eran Rosengårdsundersökning
bedriver åsiktskontrollering, i dömande xenofobisk ton. Så jag antar de – som
alla andra tänkande varelser – säger ’ja’. Det är ett vanligt problem att inte
inse sin egen roll, men döma andra. Omoget, men vanligt.
• Lever ni
trångbott? Vad upplever ni för konsekvenser av det?
Ja, jag tycker det
är lite väl för litet här jag bor. Jag upplever det som trångt.
• Hur ser er
omgivande miljö här i området ut? Känner ni er säkra och trygga?
Eftersom Sverige
överlag är fult, särledes efter betongsocialismen dragit fram, så ser jag det
som fult, förutom den natur som är orörd av svenskarna och deras samhälle, där
är det fortfarande fint. Eftersom jag bor i en stad – i stadsdel Rosengård –
känner jag ej mig till fullo säker og trygg. Gör du?
• Hur ser ni på
er framtid?
Enastående
positivt, som alla andra.
• Hur ser ni på
samhället ni lever i, känner ni som ni har samma möjligheter som alla andra
ungdomar?
Vilket samhälle,
vilken nivå? Menas samhället i Rosengård, i kamratkretsen (terroristcellsskolan),
eller menas Malmö, Skåne, Sverige, Europa, Väst? Jorden? Kan man fråga sig, de
åsyfta? Dessutom, är bifrågan av en intelligenslös karaktär, endast en mycket
oförtänkt människa utan realitetsbasis skulle kunna framföra att denne har
samma möjligheter som ’alla andra ungdomar’, detta helt oavsett vart man bor på
jorden eller vilken ekonomisk sfär man lever i.
• Har ni
någonsin känt er diskriminerade? Om ja, på vilket sätt då?
Ena människan kan
taga illa upp om någon ger en sned blick åt någon, en annan rycker på axlarna
om den ej får komma på arbetsintervju för sitt arabiska namn och ’accepterar’
realiteten i det svenska samhället, d.v.s. en ingrodd men förnekandes
främlingsfientlighet. Båda kan psykologiskt påstarta en avvighetsprocess,
skapad utav det svenska samhället. Ingen behöver göra det.
Personligen har jag
blivit behandlad på olikt vis med anledning utav osvenskt utseende oräkneliga
gånger, men inget jag skulle döda för.
Fortsättning av
verklighetsbefrämningen
Man framför på sidan 10 i sin
’Analys av svar’ att ”myndigheter [har] utvecklat olika preliminära
indikationer vilka kan indikera ett en radikaliseringsprocess har påbörjats som
ger visuella varningssignaler”. Man nämner icke vilka myndigheter detta
äro, vilket vore intressant, vilka myndigheter som haver en policy utav att
indikera radikaliseringsprocesser utifrån visuella varningssignaler.
Här endast några få exempel på saker man icke bör göra om man ej
vill hamna i blickfånget hos dessa ’myndigheter’.
Man bör icke öka sina besök i en moské, man bör icke låta odla skägg,
man bör icke ändra klädstil, man bör icke resa till följande länder, Syrien,
Jemen, Saudiarabien, Afghanistan, Pakistan eller heller ens någon del utav
Nordafrika, detta verkar vara oavsett om man, man själv eller familj, kommer
därifrån eller ej. Man bör icke byta sina konsumtionsmönster vad avser TV,
hemsidor, eller chattrum (ursp. kurs.), titta på utländska TV-kanaler
och särledes icke titta på sådana TV-kanaler som i sin nyhetsförmedling visar
autentiska bilder från verkligheten. Om man gör något utav detta ovan så bör
man absolut heller ej utöva ”fysiskt krävande idrottsaktiviteter”. Extra
anmärkningsvärt är om du även kommer från komplicerade familjeförhållanden. –
Allt detta, och lite till, finns uppstyltat i punktform som indikerar visuellt
en form av extremistisk radikaliseringsprocess i sitt begynnande (s. 10-11).
Jag vet inte om det behöves sägas, antagligen ej, men då jag förstår att
det finnes människor med mer lågsinta preferensramar så vill jag klart påkalla
det absurda samt ridikulösa i hela detta resonemang. Men inte nog med det, det
är direkt fördömande, föraktfullt samt inskränkt i en radikaliserad
fundamentalistisk terroristparanoid inbillad anda. Det är som om sinnelaget hos
de här människorna vid Försvarshögskolan har stannat i 1930-1950-talens
folkhemsnostalgiker som utlöso romer, resande ock tattare som
något avvikande sladdrigt som behövs steriliseras. Ovan indikeras icke en
fysisk sterilisering, som vissa polismän som arbetar i Rosengård förordat, men
ack en kulturell.
Det här med kläderna är extra intressant, tycker man, så intressant att
man på s. 22 föreslår framtida forskningsprojekt kring just kläder, det ”bör
initieras och understödjas”. Just Skåne har faktiskt varit vägledande kring
detta tidigare, det är så att Sigfrid Svensson 1935 publicerade sin banbrytande
forskning om Skånes folkdräkter som kommit att bli vägledande för den
fortsatta klädforskningen i hela Norden.
Vidare
Man framför vidare utifrån det
ickerefererade källmaterialet, som enligt utsago består utav intervjuer, att en
övervägande del av respondenterna beskriver en ”allmän ökning av
radikalisering de senaste fem åren även om man tycker det är svårt att
precisera exakt omfång på ökningen” (s. 11). Det är klart det är svårt, de
enda säkerställda verklighetsrelaterade uppgifterna som åtfinnes att tillgå äro
polisens nedskrivna uppgifter – icke dessa enskilda polismäns utsagor som ej
verifieras eller ens citeras – och dessa uppgifter säger att ingen ökning skett
berörandes radikalisering.
Det här med fem år är vidare intressant, för en ”försvårande faktor
för en sammantagen lägesbild är att bara på fem år byts halva befolkningen ut i
stadsdelen” (s. 11), vilket göre att de ovans lilla perceptionerade
tolkning kunne vara missinterpreterad på flera grunder än att den ej är
verklighetsgrundande. Då man gör sin bedömning utifrån de visuella
indikationerna såsom skägg ock beklädnad så kunne ju den upplevda ökningen bero
på att det kommit ett ökat antal inflyttare från länder där det varandes
vanligare med xenoitiska klädemang samt förekommen skäggväxt. Ja vad vet jag,
men om jag hade gjort en undersökning gällande Rosengård så hade jag tittat på
in- samt utflyttsmönstrerna likväl.
Respondenterna menar även enligt studien att ”ingenting görs i frågan”.
Den ”rådande samhällsdebatten är undermålig” (s. 11). Detta är en normal
reflexion hos någon som upplever en fråga som reellt gällande, i sin syn så ser
man heller ej att varken diskussion sker eller att något göres åt de i sinnet
förekomna problemen.
Den andra citeringen kring att debatten är undermålig är hela denna
studie ett bra bevis för, här havom vi en regering som beställer en politisk
produkt som går ut på att demonisera samt upphitta radikaliseringselement som
inte verkar finnas – eller kunne föras i bevis i alla fall – för att få sig en
hotbild som man i inbillsk ton sedan kan säga att man gör något åt. Allt
naturligtvis i syfte att smeka svetthåret hos de främlingsfientliga elementen
som äro alltför förhärskande i den svenska myllan. Man får skapa sig de bevis
man behöver.
Faktorer
En utav de faktorer man framför som
orsak för radikaliseringen är globaliseringen som ”lett till ett
fragmenterat medielandskap”, d.v.s. så att fler ”våldsamma och
ocensurerade bilder från krig och konflikter” visas ”utan filter”
(ursp. kurs på sista; s. 12, upprepas dramaturgiskt på s. 16), vilket särledes
påverkar barn samt ungdom på ett negativt vis. D.v.s. man havandes tillgång
till ocensurerad icke-statlig television som visar verkligheten på ett mer
verklighetsbaserat vis. Detta framtages som en utav de största huvudorsakerna
som ankommer externt som leder till en radikalisering, att det finns en fri og
verklighetsnära media. I all sin förvillning som de här åsyftar så varandes det
väl att motsäga påtalandes att ju verkligare verklighetsbild man har, desto
enklare är det att göra en korrektare verklighetsnära bedömning utav eventuella
situationer för att sedan på ett mer korrekt vis agera utifrån det.
Man framför likväl att den främsta interna faktoren handlar om den ”extrema
segregationen och utanförskapet som upplevs i områden som Rosengård” (s.
12) och man undrar då stillsamt om de icke klarar av att se sin egen del i
skapandet utav denna mentala segregation samt upplevda utanförskap om man
bedömer det som radikaliserande om människor som flyktingflyttat till Sverige
från vardagligt krigsdrabbade eller misärvarandes länder nu levandes i
Rosengård tittar på utländska TV-kanaler, går i icke-västliga kläder,
behavandes skägg, besöker moské, med mera. När till og med regeringen via sitt
uppdrag, när statsmakten via Försvarshögskolan, f.d. Krigshögskolan, när
ministern sedan stödjer rapporten, samt när den bemötes som korrekt i många
mediaartiklar – det är klart att det blir en känsla utav utanförskap,
segregation, mindrevärde, blattifiering, invandrifiering,
icke-svensktillhörighet, samhällsavståndtagande (’svenska samhället’), m.m.
Ren, rak, logik.
Man anför tillikt att det icke varandes det svenska samhället som haver
stereotypa felaktiga uppfattningar om invandrarna utan det äro invandrarna som
givetvis hava sneddrivna uppfattningar om svensken, man säges sprida att ”svenskar
är promiskuösa och lever ett osunt liv” (s. 13). Denna studie antyder dock
andra uppfattningar som är här färdiga att sprida.
När det gäller andra delar utav samhället och ungdomar så brukar man
framföra faran med att barn och ungdomar alltmer sitter hemma vid datorn ej
aktiverandes sig fysiskt eller medverkar i socialt faktiskt umgänge, men när
det gäller invandrare i Rosengård så bedömes de utefter andra parametrar då man
istället framför (s. 13) att trångboddheten är så grav att barnen ”inte kan
vistas hemma på dagarna utan dras till gatan där droger, kriminalitet,
ungdomsgängsbråk och annat förekommer”, detta andra, är det lek? Precis som
lokalpolitikerna i Malmö gång för annan säger så vill man ”stänga området”
(s. 13) Rosengård för ny invandring.
Man skriver även (s. 14) att uppemot en tredjedel utav alla befintliga
källarmoskéer i Malmö bedömes, utan Försvarshögskolans utredare, som
framträdande radikaliseringsmiljöer samt innehavandes ett ”utpräglat
våldsbejakande budskap”. En tredjedel. Man framför även att alla
källarmoskéer i Rosengård försöker aktivera ungdomar – så att de ej ränner på
gatorna – och att man där sedan har koranskolor, med mera. Den källarmoské som
abrupt stängdes og barikarderades samt sedan ockuperades under 2008 säger den
gamla Militärhögskolan var en utav de ”mest radikala”. Bland annat hade
man koranskolor, sysslat med rekrytering, och hade speciella kurser för
konvertiter – ja bannemig, detta låter väldans radikalt för att vara en
religiös församling, stämmandes för närainpå vilken kyrlig samfällighet som
helst. Med tanke på vilka kriterier man har för att beräknas vara radikaliserande
så är det otroligt att så många som två tredjedelar utav källarmoskéerna icke
ändå räknas som radikaliseringsmiljöer. De måste havo räknat fel.
De kommunala / regionala byråkraterna som på olika sätt behandlar
biståndsgivning till kulturföreningar uppgiver (s. 17) vidare de skrämmande
uppgifterna till rapportörerna från statens Försvarshögskola, som trakteterats
utav regeringen att sammansätta denna rapport, att dessa kulturföreningar ofta
göre predikningar ”på andra språk”!!!!!! Och när de tungomålför sig på
dessa andra icke-svenska tungomål så framkommer det, sägandes
byråkratrapportörerna till undersökarna, ”ett uttalat hat mot både Sverige
och västvärlden”. Många utav kulturföreningarna äro i själva verket
religiösa sammanslutningar och de uppges enligt respondenterna bedriva religiös
verksamhet med ”en radikal hållning”, de ”motsätter sig aktivt all
form av integrering i samhället och vilket de även uppmanar sina medlemmar att
göra. De motsätter sig likaså demokratiska styrelseformer medan förtryck av
kvinnor/flickor förekommer”. Fastän de här både äro radikala samt hatar
både Sverige och västvärlden, fastän de pratar på andra språk än svenska,
antagligen bär skägg samt reser utomlands, så säger respondenterna kring
kulturföreningarna att det ändå är väldigt få som har ett våldsbejakande
budskap (s. 17). De kommunala byråkraternas språkkunskaper framgår ej.
Respondenterna meddelar att ofta får de här föreningarna bidrag från
kommunen utan att kommunen sedan ställer några motkrav, eller utan att några
kontroller göres. Ändå så verkar de veta vad de sysslar med, huru de förtrycker
folk, samt medlemmar, kvinnor som flickor, samt vilka språk de tala på i sina
predikningar, samt ännu viktigare, vad de säga under dessa predikningar
framförda i källarna på andra språk, huru mycket de hata Sverige samt Väst. Det
de göro de här föreningarna, enligt respondenterna som uppgivit att kommunen
varken kontrollerar, ställer motkrav, eller får sanningsenlig information från
dem i deras dubbla ansikten, äro att de talar andra språk..., i de anordade
bönelokalerna man har, man arrangerar resor ”till olika radikalt religiösa
evenemang”, detta vet man för man kallar det ”läger inför kommunen”,
men man har nog kanske hört dem prata bredvid mun på andra tungomål om huru man
skall åka till radikala utländska möten. Man säger även att de samla in pengar
och skickar utomlands – som väldigt många föreningar gör – samt bjuder in olika
”radikala predikanter” från Göteborg, Stockholm eller Danmark (s. 18).
Det är vad man gör. Eftersom man håller på på detta sättet så finns det ”ett
behov av att granska alla kulturföreningar i Malmö” (s. 21). Alla.
Som uppsnurrades i media finnes det uppgifter om såkallade åsiktskontrollanter
som säges komma från de här radikaliserade våldsbejakande
islamistgrupperingarna i Rosengårds källarmoskéer som har uppsökande
rekryterande agenda, typ som de olika kristna kyrkoförmedlarna som ständligen
springer runt knackandes dörr, vissa utav dessa hava ju dessutom åkt ända hit
från utrikes ort från västerliggande land. Hursom helst, enligt de numera
välkända respondenterna finnes det fall hur dessa åsiktskontrollanter
trakasserar föräldrar, trakasserar kvinnor som ej bär slöja eller på annat vis
lever rättfärdigt, og det finnes enligt respondenter (står i plural i text; s.
15) fall av misshandel ”och t o m mordbrand” där man tror att en sådan
här gruppering ligger bakom. Enligt polisen finns inga
radikaliseringstendenser, enligt rapporten alltså. Men så var det de där
judarna som förgiftar brunnar ... Sådana här åsiktskontrollanter finns inte ens
i Rotterdam, meddelar man (s. 35). Ja, det är tamifan så illa i Rosengård att
(urspr. kursiv, s. 15): Nyinflyttade familjer som aldrig varit speciellt
religiösa eller traditionella uppger att de levde friare i hemlandet än i
Rosengård. Detta uppger Försvarshögskolans rapportörer, på uppdrag utav
Regeringen, som hävdar att de fått sina uppgifter från offentligt anställda
experter i territoriet, om man skall tro den markerade texten så havo de i sin
tur uppenbarligen fått dessa uppgifter direkt från de
radikaliseringsindikatorspåverkade elementen som faktiskt bor i Rosengård.
Tidningen Sydsvenskan har ett reportage 090130 (s. C10-11), där
intervjuar man faktiskt fyra kvinnor som varandes boende i Rosengård, ja faktiskt.
Denna mycket korta intervju håller således långt högre vetenskaplig
reliabilitet än vad hela Rosengårdsrapporten gör. En utav kvinnorna där haver
ingen slöja og säger att hon aldrig blivit approachad av någon som påtrycker
därkring, ingen av kvinnorna som intervjuas upplever rapporten som
verklighetsförankrad. En av kvinnorna säger till og med att hon ”aldrig
[känner sig] osäker i Rosengård, men jag vågade till exempel inte åka till
Limhamn en gång” av rädsla för svenskarnas xenofobi med anledning utav sin
klädsel, denna fyrtiofyraåriga kvinna hade även en gång råkat ut för att bli
slagen av en uttalandes invandrarfientlig människa, detta i Rosengård. Av en
pensionär.
Rapportskribenterna ägnar sig också åt att förringa närpolisen – de som
icke rapporterar kring existensen utav någon radikalisering – vilket nog är ett
ganska stort felgrepp. Just närpolisen verkar vara de som havandes en skaplig
bild samt välfungerande relation med befolkningen som bor i Rosengård, till
skillnad från utsocknes anländande Cro Magnon i picketbussar, en relation man
arbetat på samt byggt upp under en längre period. Hursomhelst så menar
Försvarshögskolans kvacksalvare att man bör ”utveckla underrättelsetjänsten”
samt utbilda närpoliser i frågor som röre just radikalisering, ”vilka tecken
skall man leta efter, vilka indikatorer finns” (s. 19). Man hävdar att
närpolisen ej behar en samlad bild samt att skolorna måste kunna ha någonstans
de kunne rapportera när någon byter byxa eller om det framkommer att någon elev
tittat på utländsk TV. Gällande närpolisens utbildning kunne man tycka att det
borde räcka att överräcka dem listan som de rapporterat om på s. 10-11 om
utlandsresor till vissa ickevästliga länder, klädselbruk, skäggväxt, moskébesök
samt annat smått og gott. Med den listan i sin hand kommer närpolisen kunna
känna sig färdigbildad i kampen mot radikaliseringsfenomenet som ej existerar.
Gällande skolorna finnes även andra problembilder, bland annat nämner
man hemspråkslärarna (s. 20). I syfte
att icke underbygga spridning utav de radikaliserande idéerna dessa folkgrupper
behar som bebor Rosengård så bedömer man att hemspråkslärarnas åsikter og
värderingar skall kartläggas. Att åsiktsregistrering är förbjudet enligt
Regeringsformen bryr sig Försvarshögskolans utredare föga om.
Hursomhelst bör staten agera kvickt så att hemspråkslärarna samt andra
icke får makt över ynglingarnas tankar og åsikter, därför bör staten påbörja
sin indoktrinering ”redan vid lågstadiet” (s. 20). Ett knep är att
använda sig av läxhjälp som sker utanför hemmen (s. 21). Kort og gott, man
förordnar att man skall bliva åsiktskontrollanter.
Avslutningskommenterat gällande den svenska utredningsdelen, skrönaktiga
jämförelser med Danmark samt Nederländerna fortsätter på åtföljande sidor, ej
upptagna här, menar man i sin rapport att:
Radikaliseringsprocesserna, dess karaktär och omfattning inom Malmö är svårutforskade områden. Fortfarande vet vi för lite om radikaliseringskrafternas omfång i Rosengård (s. 22).
Det är helt korrekt, ock på intet
sätt havandes man bistått i utökningen utav någon kunskap därom, ej heller
visat på några bevis härom.
Några ytterligare kommentarer
Det mesta har jag redan sagt ovan
men det är väl att anmärka att detta är värsta formen utav kvacksalveri mina
ögon någonsin läst – d.v.s. när man anger att det är vetenskapligt samtidigt
som det understödjes utav vissa höga samt tunga instanser men håller tunnare i
sak än vad en ordinär kvällstidningsartikel gör.
Med tanke på att militären ändå skall halvt läggas ner i Sverige så bör
man även titta på om inte Försvarshögskolan bör ta og klappa ihop, någon
kompetens, någon kvalité, några vetenskapliga rutiner, någon vetenskaplig
integritet, verkar där ej finnas. Dessa terroristparanoida forskare som
bedrivit sin studie bör under inga omständigheter få nya uppdrag utav staten
och då ministern så klart ställt sig bakom denna sjukligt xenofobiska inbillska
studie, som förespråkar allsom integritetskränkande behandling med olika
främlingsfientliga drag, finns inget alternativ än att denna avgår.
Gällande källmaterialet som fördärvats så är det mer än väl känt att det
är förbjudet att så göra, dessutom är det vetenskapligt klandervärt. Det finns
en uppgift av Lars Nicander, utredningschefen på Försvarshögskolan (i
Sydsvenskan, 090131:C10) som antyder att materialet aldrig ens registrerats,
det finns alltså ej heller några bevis för att det ens existerat. Att man
dessutom inte låtit respondenternas ord någon gång komma fram i sin så kallade
undersökning fördärvar även ’rösten’ utav de intervjuade utan allting är
skrivet i en prosa av skönlitterär stil där allt således är omskrivet og
ombehandlat utav de två så kallade forskarna Magnus Ranstorp samt Josefine Dos
Santos. Vad skulle förhindrat dem att bibehålla ett anonymiserat källmaterial?
Det är väl att poängtera att då man icke har några referenser till
någonting, då man icke haver källmaterialet kvar, då man ej ens har kvar
anonymiserat intervjuvmaterial, då man inte ens citerar från intervjuerna, så
kunne man endast konkludera att dessa två forskare fabulerat ihop hela
skrivelsen samt att de buro starka drag utav islamofobi, invandrafientlighet,
främlingsfientlighet, förakt, förringning, fördömning samt dessutom förespråkar
åsiktsregistreringar, kontroller, åsiktskontrollering, indoktrineringsmetoder,
samt andra odemokratiska tvångsmedel som i många fall starkt strider mot de
mänskliga rättigheterna, både faktiskt samt teoretiskt. Det man gör är att
förespråka implementeringen utav det de säga sig arbeta emot, d.v.s. en
radikaliserad fundamentalistisk totalitär behandling utav människorna som bor i
Rosengård, et varhän.
Nu är det säkerligen icke påhittat så här, så om vi då väljom att tro på
det mer sannolika att man gjort en urdålig undersökning, men att man faktiskt
gjort den med dessa människor man säga sig ha gjort den med – detta alternativ
tror givetvis jag – så kunne man endast komma till en konkludering, med
anledning utav att detta är en studie av anekdoter, man anför anekdotisk
bevisföring, med extremt liten reliabilitet. Konklusionen samt det man
förespråkar är dock det samma, angivet ovan.
Men en mer legitim konklusion att hava utefter gjord studie är istället
att man utifrån alla omständigheter bör titta över vilka människor man haver
anställda inom de offentliga sektorerna då de uppenbarligen äro uppfyllda med
åsikter som ej baseras på några som helst fakta eller förekommen verklighet,
samt att dessa åsikter og fördomar de behar äro starkt emotstridliga gentemot
de värderingar som skall bära den svenska demokratiska staten. Som bistudie
samt biråd faller då att man bör titta över det svenska offentliga skolväsendet
samt de offentligas arbetsmiljöer då de uppenbarligen icke leder till upplysta
eller civiliserade människor. För det enda denna studie bevisar är en
nästintill allenarådande främlingsfientlighet, därest då utkristalliserad
islamofobi hos de offentliga aktörerna, respondenter som rapportörer. Om vi nu
skolom tro på dessa islamofoba terroristparanoida xenofobiska rapportörers
kredibilitet.
~
= se vidare Censur af svensk og norsk media
Den såkallade ‘Rosengårdsrapporten’ som är utav behandling här är Magnus Ranstorp och Josefine Dos Santos, 2009-01-28, Hot mot demokrati och värdegrund - en lägesbild från Malmö. Centrum för Asymmetriska Hot och TerrorismStudier (CATS). Försvarshögskolan.
Nessun commento:
Posta un commento