venerdì 3 luglio 2015

Ave Diana, corneus esplanad - Landologica CCCIV


en serenad, Diana till ära, tänker jag här dikta
när vinden viner, trädna står, savannen ler

där hornen vandrar, se upp!
så du ej stångad blir, oförvilligt

ljuvligaste frodligaste Diana
dina ängars värmes vätska

frotterom vi så gärna inuti

låtas munnen min smaka
låtas munnen andras smaka

jag hänger mig snart
om jag ej dina Dianavätskor får

dina pärons smak, dina äpplens frukt
jag vill så smaka så, så vill allom vi gör

aprikosen, papayan, likaså

jag plockar dem, med tungans topp
precis som du begär, dina begärs begär

sex äpplen, sex päron, sex kärnor

avsaknaden utav dig, bräcker sönder min själ
skalar sönder mitt sinne, låtandes själ vandra iväg

Eros är min själ, min själ förtär mig ända intill spjäl
du Diana, du tigrinna, naturens mistress
jag åtrår dig in i skogens djup, i dalarnas dal, i ditt allt

tösasten, kylslagnas vindpinande montana bäck
tösalen, ögons skyars i horisontens sken

Faunas, Cernunnos, Corneus, jag åkallar mig
Diana, Artemis, Losna, jag hornberör dig

skogens alla blommor, ängens alla dofter
trädens vidspridda grenar, grönskande blad

allt i min själ

om det så stannar vid kyssar blott, vällusten nådd

ve mig jag arma, själ utan dig, kropp utan dig
giv mig din själ, tag min själ, förenom oss!

själskroppens hud fäller jag av
klippan här, där havet möter sten
där slänger jag mig, livet blir mig utav

själen befrias, du befrias
din lycka, i salt, beses

vid grubbleriets tid, ett tag
din kärleks väg, förbi mig vandrade
jag förstod, att havet var min väg

tången, havets äng
krabborna, havets stäng

så tyckte likt

jag kan hornen mina avsåga
jag kan disintegrera min själ
jag kan avsäga mig naturens del

för att bli din sak, din slav

på järnekens topp, jag står
vyar ut över ängarnas blomster
hoppas, din doft mig nå

sjungandes
hoppas du höra bultandet i mig

frukterna du få
roten jag nu så

mitt hopp, jag hoppas slå

lidelsens vanvett, din själs svett
min mun så få skvätt

styrkan av tjurars horn
blommor av Ferdinands val

de båda, du kunne få

under järneken
rabatten till dig vigs

hjordar stångar sig fram
du rider hingstar, i sol

passionen svållade, skyn

från dina bröst
från dina läppar

de båda tu
själen din åt oss gå

livets nektar
äpplens, pärons, kärnors

naturgudinnans såll
Diana, i sitt fåll

må lupus mig förtära
som honung i munnen, jag smaka

av Dig

















~


Nessun commento: