domenica 3 maggio 2009

Min synd I-IX - Barndomsminnen

~
Min synd – I

Jag tog
en annan människas liv
redan före jag föddes

det måste jag leva med


Min synd - II

Jag tog
en annan människas liv
redan före jag föddes

en föll i depression
i alkoholismens spår

det måste jag leva med


Min synd – III

Jag tog
en annan människas liv
redan före jag föddes

en föll i depression
i alkoholismens spår

jag hatar synen
som gav mig dessa bördor
som är tunga att bära

det måste jag leva med


Min synd – IV

Jag tog
en annan människas liv
redan före jag föddes

en föll i depression
i alkoholismens spår

jag hatar synen
som gav mig dessa bördor
som är tunga att bära

men främst hatar jag mig själv
som tog en annan människas liv

det måste jag leva med


Min synd – V

Jag tog
en annan människas liv
redan före jag föddes

en föll i depression
i alkoholismens spår

jag hatar synen
som gav mig dessa bördor
som är tunga att bära

men främst hatar jag mig själv
som tog en annan människas liv

om det nu varit sant
o ack allena ej en syn

det måste jag leva med


Min synd – VI

Jag tog
en annan människas liv
redan före jag föddes

en föll i depression
i alkoholismens spår

jag hatar synen
som gav mig dessa bördor
som är tunga att bära

men främst hatar jag mig själv
som tog en annan människas liv

om det nu varit sant
o ack allena ej en syn

tackar ehuru denna syn
då den mig syn gett
om behov av göra mig värd livet

det måste jag leva med


Min synd – VII

Jag tog
en annan människas liv
redan före jag föddes

en föll i depression
i alkoholismens spår

jag hatar synen
som gav mig dessa bördor
som är tunga att bära

men främst hatar jag mig själv
som tog en annan människas liv

om det nu varit sant
o ack allena ej en syn

tackar ehuru denna syn
då den mig syn gett
om behov av göra mig värd livet

en rätt vi alla har
men som jag vid födslen försakat
via det jag förorsaka

det måste jag leva med


Min synd – VIII

Jag tog
en annan människas liv
redan före jag föddes

en föll i depression
i alkoholismens spår

jag hatar synen
som gav mig dessa bördor
som är tunga att bära

men främst hatar jag mig själv
som tog en annan människas liv

om det nu varit sant
o ack allena ej en syn

tackar ehuru denna syn
då den mig syn gett
om behov av göra mig värd livet

en rätt vi alla har
men som jag vid födslen försakat
via det jag förorsaka

vilket jag önska jag ej så gjorde
så att jag ofödd vare

detta måste jag leva med


Min synd – IX

Jag tog
en annan människas liv
redan före jag föddes

en föll i depression
i alkoholismens spår

jag hatar synen
som gav mig dessa bördor
som är tunga att bära

men främst hatar jag mig själv
som tog en annan människas liv

om det nu varit sant
o ack allena ej en syn

tackar ehuru denna syn
då den mig syn gett
om behov av göra mig värd livet

en rätt vi alla har
men som jag vid födslen försakat
via det jag förorsaka

vilket jag önska jag ej så gjorde
så att jag ofödd vare

önskan om oföddhet är mig oöverstiglig

men det måste jag leva med



~


+ Mitt liv II, Själsbroder, Döda, när det gick fel

Andra om , , , , , , , , , , , , , , ,

Klikk, Afton, DN

3 commenti:

A-K ha detto...

Intressant att följa de olika utvecklingarna i denna skrivelse. Jag skulle kunna skriva en avhandling här, men du vet redan i vilken riktning mina åsikter går...

Peter ha detto...

tungt men kraftigt framfört

Silver ha detto...

( ... låt mig finna orden nu ... )

Det finns vissa vändningar här som känns, ja, ljusare:

"tackar ehuru denna syn
då den mig syn gett
om behov av göra mig värd livet

en rätt vi alla har"

Tror att om fler av oss kände behov av att göra sig värda livet skulle världen vara en bättre plats.

Kanske finns ett samband med den omåttliga kunskapstörsten, med behovet av att förstå världen, inte bara i någon sorts helhet, men också i dess delar?

Vissa vändningar känns förstås oöverstigligt tunga, och jag skulle nog också kunna skriva en avhandling, men du vet också redan min inställning till synd och skuld i detta fall.

Dikten slutar i liv.