mercoledì 20 maggio 2009

Dygnsrytmen

~
Morgontrött eller kvällstrött? Tillhör du dem som irriteras över att inte kunna ha bättre kontroll på dygnsrytmen? Glöm det. Nya rön avslöjar att din rytm är inkodad i dina gener och nästan omöjlig att göra något åt.

Det är troligen inget fel på din karaktär eller din vilja. Några är pigga som lärkor på morgonen och färdiga att gå till sängs redan vid niotiden på kvällen. Andra har en aktivitetstopp mitt i natten och tvingas släpa sig ur sängen på morgonen


~

olika tider
genentiska orsaker

diskrimineras

~


Absolut ett fall för DO om du blir diskriminerad för att du kommer sent till jobbet:)

För allt i världen, läs även min tidigare om denna problematik: Pigga till stämningen.

Läs även Lisa Magnusson i Afton.

initialt citat från: TT, “Morgonpigga har gått genvägen”, Sydsvenskan, 30 januari 2008 s. A28

Andra nokturnala animalier skriver: , , , , , , , , ,

3 commenti:

A-K ha detto...

Jag tänkte på det här med människans dygnsrytm så sent som i dag. Djuret människan är usel på att följa sin naturliga dygnsrytm på grund av att vi är så oflexibla i vår vardag, vi "måste" upp och jobba på morgonen och därför "måste" vi lägga oss senast en viss tid etc. etc. Vi sover när vi måste istället för när vi är trötta och så vidare. Katter, till exempel, struntar i om det är dag eller natt, vill de leka en stund, så gör de det, är de hungriga, så äter de ;o) För tydlighetens skull, så inkluderar jag inte naturfolk i resonemanget ovan, jag vill inbilla mig att de är bättre på att lyssna på sin inre klocka.

S.A.I. Steve Lando ha detto...

Den artificiella dygnsrytmen är införd i och med det agrara - och sedan fastlagen i det industriella - samhället.

I Danmark finns en rörelse som försöker modernisera tänkandet, d.v.s. avslänga sig dessa stelbenta förhållningssätt till vårt naturliga - fria(re) - varande.

Anonimo ha detto...

Är en typisk kvälls-/nattmänniska.Helt klart är det så som du skriver.

Under 20 år arbetade jag natt; perfekt för mej som inte blir trött förrän framåt 05-tiden.

Ett antal år började jag 9 på ett annat jobb. Det var ett mindre helvete och jag GRÅTFÄRDIG varenda morgon.

Har ingenting alls med slöhet att göra, som vissa tycks tro.

I sydostasien(6 t.tidsskillnad) är det däremot tvärtom: Jag blir trött vid 23-24-tiden och vaknar av mej själv vid 8-9."Du borde bo där", sa min doktor till mej.

Kanske han vill bli av med mej?;)/Kao http://www.metrobloggen.se/kaosresa