~
det är inte från talibanerna swatierna flyr
det är från den pakistanska statens krigsförning
~
+ Det brända Bajaurs taktik - underkastelse framtvingas.
Andra om: Pakistan, Swatdalen, flyktingar, förtryck, krig, krigsföring, övergrepp
~~~Från Arkivet~~~
- Fossepussning.
~
3 commenti:
Var har du fått ditt påstående att civilbefolkningen inte flyr från Talibanerna från?
Enligt uppgifter i Ekot, som jag anser tillförlitliga, flyr befolkningen från talibanernas extrema tolkning av islam med t.ex. kvinnoförtryck och sprängning av skolor för flickor.
Anser du kanske att det är en människosyn som folk i Swatdalen ska acceptera?
I förstahand så har jag fått det från ett eget tänkande utifrån vetskapen att flyktingströmmarna påbörjades efter Pakistan började attackera. Det är med anledning utav denna krigsföring flyktingsituationen nu alarmerande kommer. Ett simpelt händelseförlopp.
De flydde inte tidigare, oavsett talibaner, oavsett vilken människosyn de än må hava.
Men om du söker mer tillförlitliga källor än Ekot så kan du lyssna på UNHCR som säger precis samma sak, du ser det t.ex. i länken till Politiken som jag gett ovan, eller så kan du enkelt gå in på UNHCR's hemsida.
D.v.s. att flyktingströmmen kommer utav attackerna och krigsförningen som den pakistanska staten står för. Pur logik.
Man undrar vad Ekot - enligt din uppgift - fått den extremt felaktiga och vinklade informationen från, som strider mot händelseförlopp, fakta, samt FN's egna uppgifter.
"Anser du kanske att det är en människosyn som folk i Swatdalen ska acceptera"
Nej, problemet är snarare att vissa människor har en förlägenhet att vinkla fakta utefter sina synvinklars tyckanden, utan att ta hänsyn till verkligheten.
Ekot kan man inte lita på. Tveksamt även med UNHCR.
Visst, folk flyr pga den pakistanska arméns offensiv. Men denna beror ju på omfattande talibansk terrorverksamhet, så talibanerna bär likväl ett huvudansvar.
Då civilbefolkningen i Swat till viss del sympatiserar med och även skyddar talibanerna så torde slutsatsen inte vara svår att dra.
/M Haburt
Posta un commento