Dessutom, postmodernismen à la Lyotard hyllar
friheten og sammankopplar denna med liberalism eller åtminstone det system som
bygger på denna, liberaldemokratin, hvilket är en verklighetsnära koppling,
även andra politiska filosofier använder sig av frihetsbegreppet, detta är ej
nödvändigtvis felaktigt utan många kunno ju hava frihet som mål änskönt medlen
äro olika, precis som Guds - det finns inget monopol på ord även om vissa tror
att de behavandes monopol över orden. Att hylla friheten är knappast
postmodernt og som vi nämnde så hava flera politiska filosofier, bland annat
liberalismen, denna önskan kring frihet - de flesta politiska filosofier som
äro baserade på stora berättelser, till exempel marxism, karaktäriseras av
Lyotard som moderna rörelser og här seom vi klara likheter emellan den
lyotardska postmodernismen samt modernismen då både liberalism, marxism et
postmodernism strävar efter frihet - fast på olika sätt. Men här nöjom vi oss
ej med detta utan tittar også väldigt kort, snabbt samt ofullständigt på en
liten del av den jordiska premodernismen, Watkins1 berättar att
ordet prī- betyder
‘att älska’, “extended form *priyo- in: a. Germanic *frijaz,
beloved, belonging to the loved ones” d.v.s. svenskans derivering ‘fria’ men
det betyder ej allenast dessa äktenskapliga termer utan *frijaz betydde
även ‘not in bondage’ og ‘fri’, man gifte sig ej utav tvång törhända, dessutom
kärlek, og måhända äktenskap byggda på sådan,2 og ‘att älska’ är
ingalunda några nya fenomen även om det ibland i nutiden framställs som sådan i
akademiska sammanhang,3 i fornengelska frēo hvilket även blifvit ‘free’,
samma sak för holländskans vrif, sanskritens härledning av *prī hamnar delvis hos priya-
‘precious, dear’, men inte nog med dessa ord så havom vi givetvis
fortsättningen där protoindoeuropeiskans suffixparticipform *priyont-
‘loving’ som i protogermanska blir *frijand- som dels betyder ‘lover’
samkvämt ‘friend’. 1960-talets sexuella frigörelse låg långt efter sin tid -
men det visste vi redan då både romare, greker med många fler utövade
långtgående sexuella friheter. Taylor går igenom lite kring kunskapen kring,
inte så mycket romarna men, förhistoriens sexualitet, varken sådana ting som
dildo, dubbeldildo, manlig samt kvinnlig mastrubering, p-piller og även
dagen-efter-piller äro några nya pånyttfyndigheter, faktiskt direkt i bland annat
det första skriftsamhället i historien, Mesopotamien ånyo, informerar oss
kring både mastrubation, homosexualitet, manlig samt kvinnlig transsexualism
og transvestism samt mycket mer,4 som vi likväl även sett gällande
många mänskliga beteenden eller fenomen. Former av självtillfredsställelse samt
homosexualism äro heller ej främmande för våra primatsläktningar - att just
hava preventivmedel i formen utav ett piller, d.v.s. p-piller, är ingen modern
uppfinnelse som også ofta likväl felaktigt framställs, ty det var kineserna som
införde detta för ett bra tag sedan och spiralliknande ting användes redan i
antikens Egypten.
Fotnoter
1) Watkins (ed.), 1985:pr´-.
2) Det finns ehuru andra termer som pekar åt annat håll, se,
Gamkrelidze & Ivanov, 1995:658-660; Indien som ofta anses vara en av de mer
kvinnoförtryckande samhällena har även friheten att välja partner som ideal i
sina berättelser, se t.ex. ȬëÊÞÐSÏÞÈÎ , [nalopākhyānam], hvilken är mycket känd och spridd berättelse från
Mahābhārata, og
finnes t.ex. tryckt i, Lanman, A Sanskrit Reader, 1998:1-16; kùatriyaskastens fria
giftermål, utan en trejde part, var legala, Puhvel, 1989:73, se även pp.
157-158, samt Benveniste, 1976:183-184.
3) Om akademisk frihet, se bl.a. Neuman, 1994:453-454.
4) Taylor, “Uncovering the prehistory of sex”,
i British Archaeology, no. 15 June 1996.
Nessun commento:
Posta un commento