Fukuyama var alltså även i jämförelse med Lyotard
efter sin tid og Lyotard åtfinnes heller ej bland Fukuyamas referenser. Lyotard
fortsätter efter slutciteringen med att inget kunde stoppa systemets överlevnad
förutom solen samt sjärnsystemets kollaps men att även detta försökte
övervinnas utav systemet. Hans evolution ligger farligt nära Fukuyama om vi
bortseom från universums spelregler som Fukuyama i sin förkortade ton ej
berör, Fukuyama menar dogh att demokratin måste upprätthålla vissa etiska
minimun för att kunna upprätthålla sig själv, bland annat på grund utav att
livet blir för tråkigt för individerna då inga större saker finns kvar att
kämpa om og kring.1 Han skriver bland annat “they will want to risk
their lives even if the international state system has succeeded in abolishing
the possibility of war”2 - kärnvapen kanske uppfyller ett syfte
genom att bibehållas så att den ickevardagsliga risken finns kvar? På pp.
326-327 framför han det klarast att liberaldemokratin är beroende av att
samhället upprätthåller ett etiskt minimum, gärna, men ej nödvändigtvis, i form
av religion, det skall åtminstone enligt honom vara frågan om “certain
historical forms of intolerance”. De anförda citaten ger stora anspelningar om
var vi kommom att hamna, hvilka idéer som äro synbart kontradiktära. Men att
Fukuyama skulle vara postmodern kan man lugnt konkludera en negativ relation då
postmodernismen som den hittills framkommit går emot dels auktoriteter samt dels
intolerans - det vill säga det som Fukuyama förespråkar, men den fukuyamska
tesen kring att styrelseskicket liberaldemokrati fått stort genomslag måste
beaktas.
Fotnoter
1) Se t.ex. Fukuyama, 1993:306-308.
2) Ibid:314.
Nessun commento:
Posta un commento