Idén om liberaldemokrati, eller demokrati, skall vi
ej vidare gå in på här men den är gammal, som anmärktes innan så är själva
idéen i sig gammal men absolut icke det ‘totala’ genomförandet utav det, og
därmed ej postmodern enligt gängse tidsepoksindelningar ock ändå så tycker
exempelvis Lyotard att liberaldemokratin har vunnit kampen samtidigt som han
tycker att världen är postmodern - huru går detta ihop om det icke är samma sak
- det postmoderna svaret på den frågan, om det fanns något, skulle kunna vara
att sambandet eller verkligheten är för komplex för att förstå og därför så ser
man ej att det går ihop fast det gör det - d.v.s. ungefär översatt till
modernistiskt-premodernistiskt tänkesätt ‘Guds vägar äro outgrundliga’, men vid
sådana fall så är postmodernismen inte någon postmodernism för demokrati
som styrelseskick eller tankemodell havandets funnits ett bra tag. Vid en icke
allt för strikt samt nutida definiering utav den, givetvis, för med en sådan
nutida striktare tolkning så var varken Athen eller andra äldre samhällen
‘demokratiska’, ej heller Sverige eller USA fram till 1900-talet då rösträtten
verkligen omfattade varje vuxen individ då man slopade de kollektivt baserade
begränsningarna som tidigare fortbegicks, i den schweiziska kantonen
Appenzell-Ausserhoden infördes icke kvinnlig rösträtt i de lokala
folkomröstningarna förrän 1991 ~ de lokala folkomröstningarna varandes
direktdemokrati på torget där männen röstade genom att lyfta upp sina svärd,
man undrade om kvinnorna skulle höja brödkavlarna men man enades med
handuppräckning ~ detta var 20 år efter det sena Schweiz lät kvinnor rösta i de
suprakantonala valen - även om Fukuyama då menade att landet var demokratiskt
redan 1790, - sex år efter detta hölls folkomröstning kring avskaffandet av
hela systemet med lokala folkomröstningar då man tyckte att det hela hade
urholkats genom denna kvinnoförändring.1 När här skrivs att
demokrati som styrelsesätt eller som tankemodell funnits ett bra tag så kan man
även åberopa att den funnits i alla tre av de nämnda epokerna, d.v.s. både
pre-, under-/och post-, samt postpost-1600-talet, alternativet icke-demokrati
har även det funnits i alla epoker och det även i det nutida Västerlandet om det nu har någon betydelse som vi
sågom angående Schweiz, dagens Liechtenstein, feodalön Sark, med flera.
Fotnot
1) von Hall, “Kvinnliga röster stör manlig makt”, i SvD, 25 sept
1997:1.
Nessun commento:
Posta un commento