mercoledì 30 settembre 2009

Skalletômt

~
du ha en nödaflua ti nödahue
du ved, den nabben ovan halsen där de naarrar inudi

~


Detta uttalandet:

“Carl-Einar Lundbladh, professor emeritus och chef på Dialekt- och ortnamnsarkivet, understryker att ett eget språk ska ha ett eget skriftspråk, vilket skånskan inte har.”, SvD, Exp

Är totalt skalletômt.

Tusentals och åter tusentals språk är utan skriftspråk, hvilket dock skånskan har.

Artiklen diskuterar skånskans utrotning, se således även min Skånskan och Halländskan.

Andra om: , , , , , , , , ,

13 commenti:

Nalle Puff ha detto...

Fan, yrar du om.

Korrekt skånska skrives med runnor och har så gjorts sedan skrivtecken kom till Skandinavien.

Det där med latinska tecken är bara maktens (statens) påfund och inget annat.

S.A.I. Steve Lando ha detto...

jag vet inte vad du inbillar dig att du agiterar om i ditt skalletomma sinne, jag berör inte ens frågan om alfabet någonstans häruti:)

Nalle Puff ha detto...

Asch jag ligger på en alldeles för hög nivå för att ens bemöta din nedlåtande samt obegåvade attityd.

Och konstaterar därför bara förnöjsamt för mig själv att ett skriftspråk måste ha ett alfabet, annars kan de då inte vara ett skriftspråk.

Man behöver inte vara ett geni för att förstå att skåningarna skrev skånskan med runor innan statsmakten tvingade dem att skriva med latinska bokstäver.

Själv skriver du:

du ha en nödaflua ti nödahue
du ved, den nabben ovan halsen där de naarrar inudi

Menar du att dina tecken här ovan inte härrör från något alfabet, eller ens ha med ett alfabet att göra?

S.A.I. Steve Lando ha detto...

jag skrev:

"jag berör inte ens frågan om alfabet"

jag skrev inte att jag inte skrev på något alfabet.

Uppenbarligen har du problem med läsförmågan, måhänt för att det ej är skrivet med runor.

För övrigt har även runorna samma härstamning som de latinska tecknena.

Nalle Puff ha detto...

Har jag påstått att du skrivit om alfabetet?

Dock är det väl inte särskilt underlig att om skriver om SKRIFTSPRÅK om ens läsare börjar fundera lite på alfabet och sånt där.

Latinska bokstäver har visst sitt ursprung från Fenicien.

Jag bara konstaterar att om skånskan har ett skriftspråk så måste de från början ha skrivits med runor, upplever du det jobbigt att jag säger så eller är du bara nervös i all allmänhet ikväll?

Nalle Puff ha detto...

Förövrigt skriver du visst om alfabet och är du förnuftig inser du det själv också så småningom.

"Tusentals och åter tusentals språk är utan skriftspråk" skriftspråkskriftspråkskriftspråkskriftspråkskriftspråk

S.A.I. Steve Lando ha detto...

nej jag är inte nervös eller har några problem med att skånskan skrevs med ett annat alfabet tidigare, för min del kan man likväl skriva det med det arabiska alfabetet om man känner för det, eller med runor.

I övrigt har jag inte tid att föra vidare denna skalletömda diskussion. Om du får för dig att skriva något vettigt återkommer jag senare därvid.

Goten ha detto...

Frågan är: Fanns koltrastens sång innan den nedteckats på skrift?

djyck djyck...dackderrigigigi... duck duck...tix tix tix...pli pli pli pli

Nalle Puff ha detto...

Jag förstår inte ens vad ditt problem är Steve.

Jag har bara påstått att skånskan ursprungligen måste ha skrivits med runor och över detta reagerar du som en liten jävla barnunge.

Jag har inte diskuterat någonting, jag har inte för avsikt att diskutera någonting.

Jag bara konstaterar att skånska måste ha skrivits med runor.

S.A.I. Steve Lando ha detto...

Ja, angående koltrasten så vet jag inte, kanske du var nyskapande där, men gällande pilfinken så har jag plitat ner dess tjat häruti blogg:

http://stevelando.blogspot.com/2008/07/pippi-kt.html

så både Carl-Einar som Nalle kan andas ut, och sluta yra.

Anonimo ha detto...

Det här är fan den mest otroliga blogg jag någonsin har läst.

Nalle Puff måste ha puffat lite för mycket i natt när han/hon började svamla om runor.

Å ja bodde tänkårr och sarr:
Steve - sei mitico!

Anonimo ha detto...

Et skriftsprog er ikke afhængigt af et bestemt alfabet, således har svensk og dansk såvel som skånsk været skrevet på både runer, forskellige typer latinske bogstaver, gotiske bogstaver. Svensk bliver ikke til et ikke-sprog blot fordi det ikke længere skrives på runer.
Hvis I nærlæser UNESCOS pressemeddelelse, så vedrører det faktisk ALLE de skånske dialekter i sproget, dvs. inklusiv bornholmsk, der også tilhører det skånske sprog. Skånsk er dermed et eget sprog, der tales i to forskellige lande og derfor ikke "en svensk dialekt". Bornholmsk har desuden både et skriftsprog, litteratur og en særlig grammatik,der ikke findes på svensk, men som nu ikke længere er bevaret i Skåne eller på Sjælland.

S.A.I. Steve Lando ha detto...

Jag håller med ovan till fullo.