Motsatta teorier finns givetvis også, hvilket kan vara
extra intressant utifrån hur man i litteraturen oftast utmålar premodernismen,
Gamble för fram att under ‘Lower Palaeolithic’-perioden i främst England, tidsmässigt
definierar han Lower og Middle Palaeolithic som en epok från omkring 1 miljon till
cirka 40 000 år sedan - d.v.s. riktigt premodernt: “Hunting and scavenging were
both practised by Lower Palaeolithic hominids in different circumstances, but
each method of obtaining food was followed by its own pattern of bone breakage
and cutmaking - a powerful example of the application of habitual forms of
behaviour to individual needs. Lower
Palaeolithic society seems to have been higly individualistic. Handaxes, stone
flakes and even wooden artefacts seem to have been made by individuals for
their own assistance, not by collective labour. Conversely, there is hardly any
evidence for co-operative behaviour at this date. There are no burials, no
large monuments ... and no examples of collective technology ... which would
all point unambiguously to joint action. Combined action can be inferred from
the mass animal slaughter at La Cotte in Jersey, but such instances are very
rare. There is also no evidence for camps. Architectural post-holes and storage
pits have never been found, even though the conditions for preservation at
Lower Palaeolithic sites are often excellent. Society at this date did not
require villages, permanently settled poor-season camps, or even long-term
ritual areas as indicated by burials or art” - han menar alltså att den nämnda
perioden karaktäriserades av individualistiskhet och ickesamhällism då
samhälleliga institutioner verkar vara frånvarande. Ur andra perspektiv nämner han
att lokalismen rådde och ingen interregionalism, d.v.s. dåtida globalism:
“Societies in this period were also higly local, without any evidence for
interregional links. Stone tools are rarely found more than 25-30km from their
source, and entirely lacking are any items indicating long-distance exchange” -
d.v.s. Giddens propåer kring ickeglobalism är gällande i denna tid samt denna
plats, ehuru ej senare, men andra föreställningar kring premodernism håller då
icke Gamble med om. En annan intressant sak är att Habermas menar ju, i
extremt korta ordalag, att det kommunikativa språket är grunden för samhället -
Gamble menar just att språket inte fanns vid denna tid, det finns dock många
olika teorier kring detta og Gamble står nog alltmer allena vid denna ståndpunkt,1)
istället så skall “communication and negotiation depended upon face-to-face
contact”.2) Om vi skall tro referensen så är alltså individualismens ursprung
långt mycket äldre än kollektivismen och här kan man alltså använda sig av den
habermansianska teorin, de kanske var tvingade till viss individualism då det
rafinerade kommuniceringsmedlet icke ännu var utvecklat eller fullt utvecklat.
Man skall dock nog icke tolka Gamble såsom om att denna ickesamhällism var ett
atomiserande ‘samhälle’ då människan till sin inneboende karaktär äro en social
varelse, detta ärom vi samt våra förfäder og andra ättlingar som kommit
därifrån, exempelvis schimpanser, något atomiserat eremitliv har antagligen
aldrig rått, förutom hos eremiterna
d.v.s., däremot så har den sociala basen kanske enbart haft sin grund i
familjen eller närmsta klanendelen og några överheter törhända ej fanns att
finna utanför denna konstellation, men därom vetom vi givetvis icke mycket,
såsom Gamble påpekar genom sina arkeologiska bevis. Det är måhända värt att
påtala att Habermas teori om den komunikativa kompetensen är normativ där han
tar avstånd från exempelvis Noam Chomskys uppfattning att medfödda egenskaper
går helt före erfarenhet.3)
Fotnoter:
1) Se Bickerton, 1992 og Dunbar, Samvaro, skvaller och språkets
uppkomst, 1997.
2) Gamble, “Personality most ancient”, i British Archaeology, no. 1,
Feb 1995.
3) Helenius, 1990:153.
~
Axat från boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento