Vissa av dessa som menar att matriarkatet var det
ursprungliga tillståndet menar att det är detta man skall återvända till,
d.v.s. man vill inte ha jämlikhet utan det skall vara det omvända förhållandet
- stora likheter finns givetvis att finna med marxismen samt proletariatets
maktövertagande. Gahrton skall till exempel ha sagt: “Kanske kan vi inte
uppnå social och ekologisk balans utan en period av ensamdiktatur för kvinnor,
som balans mot den mångtusenåriga mansdiktaturen” - han företräder således ekofeminism
av diktatorisk art.1) De mest radikala vill göra revolution og de radikalaste
av dessa äro även separatistiska menandes att man skall skapa ett separat
samhälle helt utan manliga influenser, bland annat så skall heterosexuella
relationer avslutas - andra vill mer ha ideologiska og långsiktiga
revolutioner som då kan pågå under långa tider, typ sådana situationer i
historien som har kallats den industriella revolutionen - det är alltså icke
frågan om något absolut ock kvickt maktövertagande utan en långsiktig förändringsprocess.
Det isländska kvinnopartiet, som haft stora politiska framsteg om man jämför
med andra likasinnade, skriver exempelvis i sitt program att man vill ha en
mentalitetsrevolution2) - en sammets(/samvetes)revolution således. För att få till
stånd såna här mer långsiktiga förändringar så åberopas ofta kvoteringar som
metod. Bland annat i Sverige där det även praktiseras antingen direkt eller
ombeslöjt i såkallad positiv särbehandling från statens sida, eller indirekt
genom att man helt enkelt ger kvinnor företräde, Rothstein har dock påvisat att
detta klart bryter gentemot grundlagen.3) Man tenderar att hålla med utifrån
demokratiska synpunkter då grundbulten i det demokratiska systemet är att varje
individ skall behandlas samt värderas lika - som innan påpekats - detta står
givetvis også i våran grundlag då den beaktar denna självklara mänskliga
rättighet - ingen särbehandling äro positiv utifrån denna rättighet -
självklart så menas i denna notering icke att bara för att det finns företrätt
i den svenska grundlagen så är förhållandet rätt, lagar äro ibland till för att
förändras, men det finnes en universiell förklaring kring likabehandling og
särbehandling grundat på någon påstådd kollektivistisk föreställning är
emotsägande denna neutrala macroprincip inom rättsstatens samt rättvisans namn.
Detta gör det återigen icke orätt att handla så, i princip så kan ju givetvis
principen kring likabehandlande vara oriktig og principen om särbehandling
riktig - ur postmoderna perspektiv så är dock detta sista emotsägande principen
kring neutralitet ock därmed så är det icke postmodernt, à la Lyotard, att ägna
sig åt särbehandling samt kvotering - og därmed, bland mycket annat, speciellt
själva indefinieringen av människor i princip tvänne olika klassificeringar, så
kan man mycket klart se att feminism är kontrahenter gentemot den postmodernism
som här behandlats. Nu är det ju så att inte alla ‘feminister’ vill ha varken
särbehandling eller kvotering men den viktigare punkten står dock ändock oftast
kvar, d.v.s. indefinieringen av människor i olika grupperingar, og relativt
statiska sådana, grundade utifrån hur dessa har fötts.
Fotnoter:
1) Citerad i Larsson, 1994:138. För den som är intresserad av ekofeminism
så finns bl.a. Gålmark, “Ekofeminism”, i Frihetlig Press, nr. 1-2 årg.
2:6-8 att tillgå som går igenom några då aktuella böcker på området, hela
tidningsnumret har som tema “Feminism & Kvinnokamp”.
2) Larsson, 1994:136.
3) Rothstein, “Är grundlagen möjlig?”, i Moderna Tider, nr. 84 årg.
8:38-44.
~
Axat från boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento