lunedì 29 giugno 2020

Enkelriktad feministisk forskning - Postmodernisme premillénaire CXXIV

 
Det finns ju givetvis en numera omfattande feministisk forskningstradition, denna skiljer sig dock icke speciellt mycket ifråga om de flesta grundbultarna d.v.s. könslig distinktion samt maktrelationen däri,1) Lundquist skriver barskt “som man ropar får man svar”, hvilket antagligen skall läsas som om man har ett feministiskt perspektiv, eller annat, så kommer man også att finna de problem man söker och sen om de finns där eller icke är en fråga om bedömning, de avslutar avsnittet med: “Några enkelriktade kausala kedjor finns inte i praktiken” - en liknelse med Baldwins militärstrategiska anmärkning står sig att göra men också med exempelvis neumaniansk idealtypifiering utav postmodernism.2) Delanty skriver likväl: “The aim of the feminist critique is to point to a different way of constructing reality”3) - de vill konstruera en ny verklighet, d.v.s. som marxistisk forskning, postisar ägnar sig hellre åt att kontrahenta og däri dekonstruera alla sådana här konstruktioner, d.v.s . även det feministiska alternativet4) - om vi skall anamma feministisk kritik så kunnom vi ju här klargöra att dessa referenser äro alla skrivna av män. I annat fall så har ju Phillips blivit nämnd samt även en del äldre företrädare av både liberalfeministisk et totalfeministisk vokabulär, Kyle, som osså är kvinna, benämner også feminismen som en rörele med totala anspelningar, åtminstone stundom. De lundquistianska propåerna är nog lite hårda og icke gällande i alla situationer - ty det finns områden som äro ojämlika även ur legalistisk synvinkel, varför är det exempelvis enbart män som har obligatorisk värnplikt - speciellt nu sedan vissa militära förgreningar inte handlar om styrka, og så vidare, som i många fall använts som argument för ojämlikheten - jag personligen ser hellre att mannens obligatorium jämställs med kvinnans frivilliga suveränita privilegium i denna frågan och vid ett sådant förfarande så släpps således könsbetoningen i frågan og en respekt av individernas suveränitet och frivilliga val tas till vida, de blivo ‘respected absolutely’.






Fotnoter:
1) se också Lundquist, 1993:120-122.
2) Se också Delanty, 1997:främst 117-118
3) Ibid: 117.
4) Alvesson ø Sköldberg, 1994:287-301.

~

Axat från boken Postmodernisme premillénaire.

Nessun commento: