Det finns ju givetvis en numera
omfattande feministisk forskningstradition, denna skiljer sig dock icke
speciellt mycket ifråga om de flesta grundbultarna d.v.s. könslig distinktion
samt maktrelationen däri,1) Lundquist skriver barskt “som man ropar får man
svar”, hvilket antagligen skall läsas som om man har ett feministiskt
perspektiv, eller annat, så kommer man også att finna de problem man söker och
sen om de finns där eller icke är en fråga om bedömning, de avslutar avsnittet
med: “Några enkelriktade kausala kedjor finns inte i praktiken” - en liknelse
med Baldwins militärstrategiska anmärkning står sig att göra men också med
exempelvis neumaniansk idealtypifiering utav postmodernism.2) Delanty skriver
likväl: “The aim of the feminist critique is to point to a different way of
constructing reality”3) - de vill konstruera en ny verklighet, d.v.s. som
marxistisk forskning, postisar ägnar sig hellre åt att kontrahenta og däri
dekonstruera alla sådana här konstruktioner, d.v.s . även det feministiska alternativet4)
- om vi skall anamma feministisk kritik så kunnom vi ju här klargöra att dessa
referenser äro alla skrivna av män. I annat fall så har ju Phillips blivit nämnd
samt även en del äldre företrädare av både liberalfeministisk et
totalfeministisk vokabulär, Kyle, som osså är kvinna, benämner også feminismen
som en rörele med totala anspelningar, åtminstone stundom. De lundquistianska propåerna är nog
lite hårda og icke gällande i alla situationer - ty det finns områden som äro
ojämlika även ur legalistisk synvinkel, varför är det exempelvis enbart män som
har obligatorisk värnplikt - speciellt nu sedan vissa militära förgreningar
inte handlar om styrka, og så vidare, som i många fall använts som argument för
ojämlikheten - jag personligen ser hellre att mannens obligatorium jämställs med
kvinnans frivilliga suveränita privilegium i denna frågan och vid ett sådant
förfarande så släpps således könsbetoningen i frågan og en respekt av
individernas suveränitet och frivilliga val tas till vida, de blivo ‘respected
absolutely’.
Fotnoter:
1) se också Lundquist, 1993:120-122.
2) Se också Delanty, 1997:främst 117-118
3) Ibid: 117.
4) Alvesson ø Sköldberg, 1994:287-301.
~
Axat från boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento