Vissa teoretiker menar även att matriarkatet var det
ursprungliga tillståndet på jorden.1) Det äro många äldre samhällen som
framförts vara kommunistiska och / eller matriarkaiska, bland annat så har det
urgermanska samhället antagits varit detta, även lykierna har i flera fall
används som exempel på just matriarkaism men detta har Bryce relativt
övertygande visat icke varandets fallet.2) Däremot så är det en intressant
situation som finnes hos tuaregerna som äro ett berberfolk om runt 400 000 i
västra Sahara som traditionellt livnär sig som kamelskötande nomader. Dessa
äro intressanta om vi skall återgå till språkets eller skriftens makt då
tuaregerna räknar sin härstamning på mödernets sida og den särskilda, samt för
skriftens historia viktiga, skrift tifinagh är traditionellt ett kvinnligt
privilegium3) - detta har dock icke haft några allhumanistiska konsekvenser då
samhället är strikt skiktat emellan adliga och vasaller à la Marx. Djupare indoeuropäistika
studier visar även att kvinnor haft en mycket stark maktposition i både många
av de olika subgrupperna, såsom keltiska, iranska, anatoliska, tokhariska, med
mera, samt antagningsvis i grundsamhället, men även om politisk samt militär
makt ofta kan skönjas så är det inom de religiösa områdena det synes allra
klarast, vi havom sett många direkta samt indirekta antydningar om det alla
redan ovan. I samklang till detta så kan också arkeologin åberopas som länge
dessvärre varit ideologiskt befläckad utav marxism, tidigare även nationalism,
og nu på senare tid även genusperspektiv som dock ej nödvändigtvis, måhända ej
ens esomoftast, varit av extrem sort, men även här har postmodernismen gjort
antåg, detta lämnas ehuruväl vidare obemärkt i denna skriftalstring.4)
Arkeologin är givetvis ingen ‘modern’ vetenskap såsom ofta åberopas, den första
arkeologiska boken i min vetskap är Lü Ta-lins K'ao-ku t'u som är ett
vetenskapligt klassificerings- og dateringsförsök av bronstingestar från andra
samt första årtusendet före kristus, avhandlingen publiserades 1092.5)
Fotnoter:
1) Ehrenberg, Women in Prehistory, 1995 som förvisso ej framför någon
matriarkattes utan har istället satt att det är allena kvinnorna som uppkommit
med allehanda mänskliga beteenden, allt från användande av verktyg, talets
förmåga, jordbrukets uppkomst, og så vidare, se även Lando, Genus och
arkeologi, 1999.
2) Bryce, The Lycians, 1986.
3) Jean, 1993:59-60.
4) Men intresserade kan rikta blickarna åt t.ex. Grundberg, “Arkeologisk teori
på 1990-talet: utveckling eller fragmentering?”, i Arkeologen, Nr. 1
Årg. 2:19-35 samt Jensen, “En beskrivning av Arkeologiska ursprungsmyter eller
Historier om arkeologins historia”, i Arkeologen, Nr. 2 Årg. 2:12-28; -
angående både en teoretisk såsom empirisk genomgång av genus och arkeologi, se
även Lando, 1999.
5) Gernet, 1997:341.
~
Axat från boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento