Felsteget många gör i sina narrationer är att
övergeneralisera samt att i sina konklusioner tro att man funnit lógos,
som hos Herodotos kom att vara gällande för den sanna berättelsen, den man vet,
emotsatt mûthos, som hos samma tänkare fått stå för en fiktiv
berättelse, men det är märkvärt att ordets myt ursprungliga betydelse,
tillika lógos, är ‘ord’. Närheten i orden är beklämmande, men en sanning
i sig. Ordet ‘mytologi’ betyder nämligen ursprungligen samt bokstavligen
‘berättelseberättning’, det vi kommit till insikt med är att även lógos
är mûthos, för om vi ej behaft denna kunskap, hade vi gått emot forskningsessensens
ethos.1 Vi kunnom här följa Nietzsches proklamation kring om att
allt äro förvillelser, allena illusioner.2
~
Fotnoter:
1) Jämfr, Puhvel, Comparative mythology, 1989:1-2.
2) Nietzsche, Om moralens härstamning, 1965:139, på s. 177 gange
han exempelvis emot den sanningstroende vetenskapen; Nietzsche själv förvillar
sig ehuruväl även han förandes fram en eller flera ‘sanningsteori/er’ i
skriften, speciellt viljan till makt, men även sanningen om att alla sanningar
äro konstruerade og så vidare, se även Ansell-Pearson, An introduction to
Nietzsche as political thinker, 1999:4-5, 15-16, 18, 81-82, 84, 105, denna,
enligt mig, viktiga kontradiktion framhäves icke ordentligt av Ansell-Pearson,
men se dogh exempelvis pp. 18, 39, 151.
Nessun commento:
Posta un commento