Frågan kommer då upp om huru man på ett enkelt sätt
skall definiera kvalitativ metod. Om vi bortgåom från den socialkonservativa
tänkaren Disraelis yttranden angående definieringar, “I hate definitions”,1
som förvisso är intressanta, og försöker få till en definiering av denna metodologi
med medvetenheten om att det är ett svårhanterligt projekt för “[h]ur kvalitativ metod skall definieras är inte självklart”.2
Dessutom så äro få “procedures or terms are standardized”, men detta, menar
Neuman, “does not mean that qualitative research is less valid”.3
Neuman framhåller att det förhåller sig på detta vis till följd utav att en
“qualitative researcher begins with a research question and little else. Theory develops during the data
collection process. --- A qualitative researcher builds theory by making
comparisons”.4 Han påpekar även att “a qualitative researcher may
use a case study approach, in which she gathers a large amount of information
on one or a few cases, goes into greater depth, and gets more detail on the
cases that she examines. She gathers a range of information about a
small number of selected cases”.5 Undersökningen är till sin
genomgående karaktär en fallstudie, enligt denna samt framkommande
definiering, där man fördjupar sig i en tanketradition og flera fenomen. Detta
stämmer väl överens med Halvorsens påpekande angående fallstudien då han menar
att en fallstudie “har ... bara en eller några få undersökningsenheter”6
- även om vi i denna skrift havom både en djup og bred undersöknings‘enhet’. En
djupare definiering utaf fallstudien är svår att finna då ingen consensus råder
kring vad det är og därmed ej heller vad som är rätt eller fel, en “del av
denna förvirring beror på att man ofta jämställer fallstudier med fältarbete,
etnografisk metodik, deltagande observation, kvalitativ intervju, “grounded
theory”, fenomenografisk metod och pilotstudier”.7
~
Fotnoter:
1) Disraeli, Vivian Grey, 1826, citerad i, Andræ et al, Citatboken,
MCMLXVII:82.
2) Alvesson ø Sköldberg, Tolkning och reflektion, 1994:10.
3) Neuman, 1994:319.
4) Ibid:322.
5) Ibid:321.
6)
Halvorsen, Samhällsvetenskaplig metod, 1992:67.
7)
Merriam, 1994:20.
Nessun commento:
Posta un commento