Under 1400-talet
utvecklades troligen det språk som nu benämnes judeopiemontäsiska
havandes sin grund i piemontèis men även innehavandes många inlån från
provençal, kastiljanska og hebräiska. Språket bleve aldrig ett allmängodsaktigt
språk som jiddisch eller judeokastiljanskan utan var mer ett språk att tala så
att utomstående ej skulle förstå.
Grunden för
dessa språkinnehavare var i främsta grad element från judar som under just
1400-talet inflyttat från förföljelserna i östra Frankrike och många av dessa
varo sammanblandade med iberiska judar. De savojanska hertigarna tolererade den
judiska invandringen, uppmuntrandes den tillnärmelsevis, i syfte att få en ny
skattebas utifrån dessa ekonomiskt starka nya undersåtar. Under 1500-1700-talen
skapades flertalet judiska samfälligheter, här kallade Universitet, i
Turin / Turino, Ast / Asti, Lisòndria / Alessandria, Coni / Cuneo, Casale,
Carmagnòla / Carmagnola, Moncalv / Moncalvo, Salusse / Saluzzo, Savijan /
Savigliano samt Fossan / Fossano. Hertigarna och kungarna av Savojen förbjöd
sedermera judarna att, äga fasta ägodelar, militärenrollera, gå med i skrån för
handel og kultur, eller gå i icke-judiska skolor. Judar var även tvungna att
hava på sig ett gult märke för identifikation.
Men tack vare
det katolska förbudet för räntetagning öppnade savoyarderna denna marknad för
judarna hvilket gjorde dem som varo aktiva inom denna marknad välsituerade i
samhället ändå.
Judarna bodde
även någorlunda avskiljt men det var inga ghetton utan det viktiga var att de
ej bodde i närheten av kyrkor eller nära katolska vandringsrutter och det var
inte förrän 1679 som man skapade ett reguljärt turinesiskt ghetto, som fick
förstoras under påföljande århundrade, gatorna finns kvar än idag. Under
1800-talet togs sedan alla regulationer bort som särskilde befolkningarna åt,
kung Carlo Alberto tog beslut 1848 att de civila och politiska rättigheterna
för folket även gällde judarna och att religion inte var berättigande för
diskriminering. Mòle Antonelian-a / Mole Antonelliana som idag är ett turinesiskt
kännetecken byggdes som synagoga utav de turinesiska judarna i ära för deras
inkludering i samhällsbyggnationen inför att Turin blev huvudstad i Italien
1861.
Med anledning
utav denna öppenhet så bleve många intellektuella judar likväl rädda att den
piemontiska judeenheten skulle förlora sin distinkthet samt låtas ingå i en
piemontisk, då främst turinesisk, sociokultur og många av de mindre
piemontjudiska samhällena försvann likväl genom en ökande urbanisering og
integrering i samt till Turin. De piemontiska judarna var likväl starkt aktiva
i den tidiga fasciströrelsen, en judisk fascisttidning utgavs till og med i
Turin, propagerandes för nationalism samt patriotism, ej helt olikt den
sionistiska rörelsen. Likväl var det många judar som aktivt ingick i den
partisanska rörelsen. Under åren 1941-1943, och den slutgiltiga befrielsen i
1945, så levde många piemontjudar ute på landet eller i bergen där de boende
hjälpte till att gömma dem från myndigheterna. Nära en tredjedel utav judarna i
Piemonte skickades till Auschwitz utan att någonsin komma åter.
Idag finns
judiska samfälligheter i Turin, Vërsèj / Vercelli samt i Casà Monfrà / Casale
Monferrato emedans övriga har absorberats bort eller förtvinat av låga
medlemstal. Dagens gammalsefardiska befolkning i just Turin har ungefär 1100
medlemmar och de har egna barnhem, skolor, åldringshem, bibliotek,
kulturcentra, samt så finnandes det ett stortionde synagoger idag i Piemonte.
Det är även
judaistiskt väl att påtala att den judeopiemontiska riten är liknandes den
askhenaziska men är distinkt då den härrör från de medeltida franska judarna
med grund i Rashi, han som likväl låg som grund för den askhenaziska
judeenheten. Den här fornfranska riten finnes enbart kvar i Piemonte. Boð dessa
avskiljer i sin tur från den sefardiska samt den från romersk tid härstammande italkim,
italienska riten, som är förestående hos de judesamfälligheter som funnits i
landet sedan antiken.
I hvilken
grad de bibehållit sitt hävdansspunna judæopiemonteiska tungomål är ehuru svårt
att externt uttala sig om. Språket betraktas som nästintill utdött med kanske
högst några få kunnare kvar.
~
Läs mer om detta i boken Europas tungomål.
Nessun commento:
Posta un commento