Till Comtat
venaissin et Avignon som var papala herredömen från 1274 respektive 1348
inflyttade även en del judar og en fredlig samvaro utvecklades. Någon utvisning
var ej aktuell från detta Kyrkans land och efter alla utvisningar från det
övriga dåtidens Frankrike så var det nästintill enbart här judar stod att
finna. Judar var förövrigt den enda icke-katolska befolkningen som fick vistas
inom Kyrkostatens territorium samt samtidigt fingo utöva sin icke-kristna tro.
Kyrkan var ehuru ej helt tolerant gentemot minoriteten utan man påförde dem
olika stränga restriktioner, exempelvis kom den påvliga bullan Cum nimis
absurdum 1555 som förvärrade deras situation samt reglerade deras
ekonomiska förehavanden avsevärt. Hursomhelst så har dessa ‘påvens judar’ en obruten
lokalitetshistoria från åtminstone 1100-talet framtills dags dato, hvilket inte
har något motstycke i övriga Frankrike. Den ursprungliga judiska befolkningen
haver dessutom fått påökt genom den franska utvisningen 1306 samt den
provencalska 1501. Såsom traditionen var i Midi, hvilket kan ses som ett
följande av den romerska traditionen, så sågs judarna som medborgare, hvilket
ehuruväl ej hindrade administrationen från att avkräva segregering med grund i
religionsdifferensen. Från 1215 var de även avkrävda att bära en urskiljande
symbol, männen fick bära en symbol visandes ett hjul, rouelle, emedan
gifta kvinnor fick bära en speciell sorts huvudbonad. Nära kontakter emellan
judar och kristna tilläts ej efter 1100-talet och vissa enbart judiska gator
stod att finna, men överlag var de judisk-kristna kontakterna relativt
harmoniska under 1300-1400-talen. Under 1400-talet ankom ehuru en ekonomisk
nedgång som ledde till att populistiska vågor strömmade till, men den judiska
befolkningen ökade markant då immigration från Provence og Spanien togs vid.
1524 bestämde påven att rouellen skulle utbytas mot en gul hatt, hvilken bars
framtills den franska revolutionen i slutet utav 1700-talet. Genom nämnda Cum
nimis absurdum förbjöds judarna att äga mark ock blev även i princip
hindrade från att ägna sig åt något annat än pengautlåning samt handel med
begagnade kläder, mest förödande var kanske att judarna förbjöds att arbeta
inom medicin, hvilket varit en av deras huvudnäringar. Den väl beprövade
metoden med utvisning som ej innan nyttjats i Kyrkostaten begärdes 1569-70 utav
États du Comta - planen implementerades ehuruväl ej, men en hel del av
judarna valde då självmant att flytta självmant från Avignon og Comtat. Från
andra hälften utav 1400-talet skapades ett ghetto genom att judarna förbelagdes
att bo i speciella distrikt, kallade carriero av det provençalska ordet
för ‘sträde’. I syfte att skydda samt apartheida dem portbefästes senare
carrieron. Bosättningspolicyn inom carriero hvar ehuru ej strikt framtills 1624
då judar åbelagdes att endast bo i fyra städer, arba‘ kehillot, hvilka
var Avignon, Carpentras, Cavaillon samt Isle-sur-la-Sorgue, hvilka då blev
kända som de fyra carrieri, på hebreiska messillot, försedda med
väktare. Varje carriero finge ehuruväl tillstånd att ha en synagoga, kallad Franska
skolan. Fattigdomen bredde ut sig bland påvens judar og deras antal var
runt 700-800 i Carpentras, 200-300 vardera i Avignon oc Isle-sur-la-Sorgue samt
runt 100 i Cavaillon under slutet av 1500-talet. Under 1700-talet skedde ehuru
en ekonomisk uppgång och judarna började även att handla med andra regioner
utanför Kyrkostatens murar, samtidigt som de breddade sina
sysselsättningsområden. Flera familjer kunde nu skapa sig mycket stora
förmögenheter, jämförbara med rika aristokratiska familjers. En av
anledningarna till att förmögenheterna ohämnat kunde växa till sig, var att de
hade beskurna möjligheter att göra sig av med pengarna; förvisso byggdes nya
fina synagoger, men i övrigt kunde de inte investera i marker, fastigheter
eller köpa sig fina adelstitlar såsom andra rika kunde göra varvid
förmögenheterna fick möjlighet att ansamla sig. Senast 1751 samt 1781 beslutade
påvestolen att judar inte fick flytta ut från sin carriero, hvilket efter det
senaste datumet ledde till att en hel del valde att emigrera till Frankrike,
redan 1788-99 hade kyrkans land mist emellan en femtedel og en fjärdedel utav
sin judiska befolkning. Revolutionen ändrade spelreglerna och judarna i
Avignon, i likhet med de spanska samt portugisiska judarna, fick fulla
medborgerliga rättigheter 1790, detsamma skedde med judarna från Comtat när
Kyrkostatens områden tillföll Frankrike 1791.
~
Axat från boken Europas tungomål
Nessun commento:
Posta un commento