En talmudisk skola grundades i Narbonne utaf en inflyttande babylonsk jude vid namn Mahir. Detta var en ny företeelse för en del av judarna i Frankrike, hvilka inte var speciellt kunniga om Talmud utan främst hade kännedom om prekabbalistiska texter, de franska judarna fick även influenser från Spanien et Italien som hade mer utvecklade judiska kulturcentra.
Från slutet av 700-talet og fram tills kanske så långt som till purim 1306 i Narbonne så fanns även ett mer eller mindre kungligt sanktionerat självständigt judiskt principat i Septimania som höllos utav ovan nämnda Mahirsläkt samt dessas släktingar Kalonymos, dessa kalonymider var anlända från Lucca i Italien samt före det likväl varandes exilarker från Babylon, og gick här under den gammalhebreiska prinstitlen nasi då de enligt hävd var av den ärovördiga davidiska kungaätten.
Mycket litet är egentligen känt om denna period men det finns indikationer på att man erhållit denna vasallstat i syfte utav att merovingerna ville öka sin ätteprestige, bland annat via äkting ätterna emellan, samt var det ett sätt att fånga upp den excellenta högkultur området hade efter att det varit en del i Emiratet av Córdoba innan det övergick i frankernas hägn i slutet av 700-talet.
Karl den store sände år 797 iväg juden Isaak till kalifen Harun al-Rashid för att be honom om en rabbi som kunde komma till Narbonne för att instruera de judar som han hade låtit bosätta sig där, sonen och efterträdaren till Karl den store, Ludvig den fromme fortsatte beskyddandet utav judarna i Narbonne.
I övrigt är nämnvärt att man under andra hälften utav 900-talet skapade en mycket viktig talmudisk skola i Mainz och den mest kända från den skolan var den mainzska juden Gershom ben Judah som för tiden är ansedd som den högsta auktoriteten av Talmud i hela Europa, strax följd av den store kalonymiden Rashi, vars lära påverkade judendomen i framförallt Frankrike, Italien samt Tyskland och han förbjöd bland annat polygami.
Dessa tvenne kan man i mångt og mycket säga utgöra stora delar utav grunden för den sedan välspridda ashkenaziska judendomen.
~
Läs mer om detta i boken Europas tungomål samt Tu est Divina V.
Nessun commento:
Posta un commento