Historikern Paulus Diaconus
har lämnat eftervärlden med den främsta källan för langobarderna i sin Historia
gentis Langobardorum som är skriven någon gång emellan åren 787 og 796,
antagligen vid Montecassino, behandlandes lombardernas historia emellan deras
inträde i Italien samt till kung Liutpriands avfälle år 743, han använde sig av
de nu förlorade annalerna från Benveneto, Secundus af Nons historieverk, samt i
högsta grad 600-talsverket Origo Gentis Langobardorum som är grunden för
narrationen kring det fabulerade skandiska ursprunget samt förtäljer
migrationsförloppet ner till Italien, gudom som Godan / Oden och Frigg nämns
likväl. Det var förövrigt Frigg som låg bakom namnet de långskäggiga, de
skall före exodusen från Skandinavien ha hetat winnili, senare fiender
till vandalerna.
Även Diaconus såg de narrativa
ursprungsmyterna som ridiculam fabulam. Det är väl att anmärka att
enligt Codex Gothanus så fanns ett folk vid namn winnili men de bodde ej
i Scania utan vid floden Vindilicus angränsandes Gallien hvilket bättre stämmer
överens med de lingvistiska, kulturella, samt historiska känningarna vi havom
om langobarderna, även og redan Tacitus omnämner lombarderna i dessa områden,
naboer till chaukerna, ock mycket i deras kultur, språk, samt övrig kontext,
sammanfogar dem med anglerna, saxarna og friserna, men inte över Österjön till
Scania, men detta kan ses som en eventuell mytisk urhemsmyt eller geografisk
långbortistanmytologisering. Personligen skulle jag nog satsa på norvästra
Saxland som grundområde för etniciteten.
Hursomhelst, winnilierna skall
ha splittrats i trenne grupperingar där en gruppering sökte sig till nya marker
och blev ankomna till landet Scoringa som antingen låg vid
östersjökusten eller i Bardengau, vid Elbes bankar i Saxen, detta Scoringa var
styrt av vandalerna. Vandalerna avkrävde winnilierna antingen tribut eller det
varde krig, varhän de militanta winnilierna valde att ej betala, efter kriget
omdöptes de till langobarder av gudsparet Oden, eller Godan som han
heter på lombardiska, samt dennes äkta Frigg. Moderna trovärdiga teser göre
istället gällande att namnet helt enkelt betyder Oden, ty Langbarðr är
ett av dennes namn, det är möjligt att odinkulten vuxit sig stark hos
winnilierna varhän man till slut börjat benämna sig därefter. Det är även väl
att anmärka att det fanns en norvästsaxisk stam söder om Anglen vid namnet bardi,
ett namn som senare komi att transfereras ned, eller uppkomma separat, via
langobarderna till Bardi, i nordvästra Emilia-Romagna. En av de saxiska
stammarnas uradelsätt, Lode, har även namngivit flera småorter i Bardi.
En ytterligare eventuell
koppling emellan langobarderna samt odinisk religion kan man finna i det
germanskt förekomna ulfhednarna som var klädda i vargfällar samt besatta
av Odens vrede slagandes som bärsärkarna men explicit nämnda som Odins
speciella kämpar, med spjutet som vapen. Mitt eget ättenamn, som är germansk-langobardiskt,
hette tidigare bland annat Landulpi, varglandosarna, og var troligtvis
odinister i samklang med den langobardiska tesen, även andra namn appellerar
så, exempelvis Gisulf I, eller Grasulf, första lombardiska hertigen av Friulien
efter invandringen från Pannonien. Senare hittar vi även en Lupus i
hertiglistan, likväl är Lando / Landulpi besläktade med dessa Gisulf et al.
Kopplingen till vargtemat levde kvar och exempelvis Pandulf IV av Capua, början
på 1000-talet, benämndes som varandes vargen av Abruzzi, även i hans
namn synes detta.
Det var faktiskt også just i
Capua samt i Benevento som
langobardernas icke-italienska religionsfär, såsom arianismen og germansk
paganismen, beblandat med iransk-sarmatiskt man uppfångat i Pannonien, kom att
hålla ut längst, ännu på 700-talet utfördes öppet olika trädritualer.
~
Läs mer om detta i böckerna Europas tungomål.
1 commento:
alla germanska stammar och folk har sitt ursprung i skandinavien, och alla dessa folk och stammar berättar om det in sina myter och historia, att de utvandrade beror på att jorden i norden inte var bördig nog för att föda ett för stort befolkningsunderlag, därav också att germanerna utav barbarerna i söder kom att upplevas en smula våldsamma, de var nämligen tvingade att lära sig att slåss för sin överlevnad, inget svärd inget bröd ingen mark=man tvingades att söka och erövra nya marker
med oden-religionen verkar det vara så att den kommit från utvandrade germaner i europa till skandinavien, riktigt hur det gått till är svårt att veta, kanske skandinaver tjänstgjort i pretoriangardet fått influenser av andra germaner, sedan kommit hem som en rik elit och gjort revolt mot den gamla religionen, kanske att skandinaver under folkvandringstid tjänstgjort som legosoldater hos andra germanska folkslag
klart är iaf att en krigarelit med en krigskult återvänt till skandinavien (heimat) och på något sätt genom revolt och våld ändrat på tro, sed och religion här, vilket enkelt ses i sagorna på det viset att vanerna på något sätt förlöjligas och asarna framhävs se bla bara på valans spådom
det är uppenbart att germanerna uti europa alltid strävade till att få återvända och komma hem till skandinavien, men att bara de renaste, ädlaste och starkaste så förmådde
att hävda något annat är bara ovärdigt och lögnaktigt semitiskt bajskorvssnack, så jävla trött på dessa "vetenskaplig" lögner, sagorna, skrifterna och artefakterna talar sitt språk, dags att sparka ut packet från universiteten och högskolorna
Posta un commento