Vi havom redan påpekat att Mussolini under sin
politiska karriär ändrade grundställning från socialism till fascism, han nöjde
sig ehuruväl ej allena med denna, enligt gängse men felaktiga uppfattning,
fundamentala ändring utan ändrade også grundsyn då det gäller staten, samt
individen, varandes anarkistisk till sin start - han hann alltså med trenne olika
totalitära tänkesätt hvilket givetvis visar att banden emellan de totalitära
systemen äro närmare än hvad vänster-högerskalan låter inskränkt skönja, d.v.s.
innan han kom till makten hade han en syn för att sedan därefter hysa en annan.
Den 6 april 1920 skriver han “Ned med staten i alla dess former. Staten av i går,
i dag, i morgon. Den borgerliga staten och den socialistiska staten. För oss,
individualismens sista kämpar, återstår, inför det dystra närvarande och den fruktansvärda
morgondagen, intet annat än en visserligen absurd, men alltid trösterik religion:
anarkismen”, några månader senare när det gick bättre för fascistpartiet så
yttrades de kända orden “Ingenting utom staten, intet mot staten, allt för
staten”1) - för den marxistiskt lagda så torde Mussoliniexemplet vara utav
yppersta vikt för förklaring av den marxistiska tesen kring ideologierna men
för den som inte tror på sådana totalismer visar ju detta enbart på att anfallsvinklarna
äro olika, vissa använder exempelvis ideologin som försvar för makten emedans
andra gör det ej, og verklighetsbilden blir härmed mer pluralistisk samt antagligen
långt mycket mer trovärdig.
Fotnot:
1) Mussolini, 1920 citerad i Tingsten, Från parlamentarism till diktatur,
1930:76-77; se också s. 75-80, 104-162 för de ideologiska spörsmålen og övriga
sidor för historiken, den tidiga som synes genom tryckåret.
~
Axat från boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento