Fascismen var starkt antidemokratisk, antiliberal og
antikommunistisk, men var i likhet med nationalsocialismen icke på något sätt
främmande för socialismen bara den icke var av internationalistisk art.1)
Nazismen såg helst till rasen emedan fascismen hade nationen, etniciteten
eller kulturen som bärande entitet men var ehuru ej rasistiska såsom termen
vanligtvis definieras - d.v.s. nationen stod i centrum för fascisternas
tankesystem men igge utav biologiska utan av historiska skäl. Om nationalismens
et etnicismens vara eller icke vara har diskuterats i det oändliga. Termen och
innebörden av termen etnicitet är en intressant historia som hitintills ej
blivit fullständigt klarlagd, och kommer troligtvis aldrig att bli det heller,
eller för den delen ordentligt definierad utan är ganska diffus.2) Om man tror
på Gellners propåer kring det innebundna sambandet emellan industrialism samt
nationalism, hvilket många verkar göra,3) og även om man tar i beaktande det
han klargör (på p. 138) så är detta en
klar simplifiering av historien hvilket flertalet av de ovan anförda referenserna
visar men för att ytterligare trycka på missvisandet hos Gellner så bör man
bekanta sig med McNeill, Finley samt i medeltida europeiska sammanhang
Bartlett,4) regelrätt nationalistisk politik har givetvis även genomförts i
Kina i historisk tid, till exempel den systematiska ‘sinifieringen’ som skedde
under kejsar Hsiao Wen Ti, 471-499,
eller kulturnationalismen decennierna runt år 800.5) För den som vill ha en
kort svensk introduktion kring problematiken så kan Nordin kanske avhjälpa detta6)
han har förövrigt också kommentarer kring att Gellners teori icke är hållbar då
nationella idéer “haft ett avgörande inflytande ... långt före den industriella
revolutionen, som ju nådde de flesta länder en god tid efter att den franska
revolutionens idémässiga inflytande gjort sig gällande” (s. 197), jämför detta med Dahlstedt og Liedmans propåer (Dahlstedt skriver detta) där det, helt osant
som vi sett, skrivs “[a]lla tycks i dag ... eniga om att nationalismen
är en modern föreetelse, absolut inte äldre än franska revolutionen”7) -
illusionerna lever vidare, ignoranter kunne vara eniga om mycket. Det lustiga
äro att likartade politiska idéer eller handlande från pre1789 et post1789
behandlas helt olika, till exempel nationalistiska idéer eller handlande som
inträffar post1789 karaktäriseras som nationalism emedans likartade som inträffat
pre1789 karaktäriseras som något annat - jag karaktäriserar detta som
tidsmässiguell inskränkthet. Gellner kanske ändock har rätt i att
nationalistiska åsikter kanske mer frekvent kom fram under den nämnda epoken, samt
att de även fick större genomslagskraft i denna relativt moderna, i vanlig
bemärkelse, tid finge de på köpet - detta gör dock icke idéerna speciella eller
unika bara att deras medel samt metoder var mer effektiva tack vare hur stat,
samhälle ock teknik var anordnat, om ens detta.
Fotnoter:
1) Dahlberg ø Tingsten, 1937:118-119 påpekar att det var internationalismen
inom socialismen som gjorde att fascismen utmålade dessa som huvudmotståndare.
2) För termen etnicitet samt dess innebördsliga ursprung, d.v.s. försök till
etnicitetens ursprung, se för flertalet olika teorier Hutchinson & Smith, “Introduction”, i
Idem, (eds.), 1996:V-VI, 3-14, 15-16,
32-34, 105-106; og här i något förkortad form (se
litteraturlista för komplett), Schermerhorn, Comparative
Ethnic Relations, 1970:12-14; Tonkin, et al, History and Ethnicity,
1989:11-17; Nash, The Cauldron of Ethicity in the Modern World, 1989:10-15;
Eriksen, Ethnicity and Nationalism, 1993:3-7; Weber, “Ethnic groups”, i
Roth and Wittich, (eds.), Economy and Society,
Vol I, 1978:389-395; Geertz, “The intergrative revolution”, i idem (ed.), Old Societies and New States,
1963:108-113; Eller and Coughlan, “The poverty of primordialism: the
demystification of ethnic attachments”, i Ethnic and Racial Studies, 16:
2:187-192, 199-201; Grosby, “The verdict of history”, i Ethnic and Racial
Studies, 17: 2:164-171; Van den Berghe, I: 3:359-368; Fishman, “Social theory
and ethnography”, i Sugar (ed.), Ethnic
Diversity and Conflict in Eastern Europe, 1980:84-97; Connor, Ethno-nationalism,
1994:196-198, 202-206; Barth, Ethnic Groups and Boundaries, 1969:10-19;
Brass, Ethnicity and Nationalism, 1991:18-20, 22-26; Hechter, “A rational
choice approach to race and ethnic relations”, i Mason and Rex, (eds.), Theories of Race and Ethnic Relations,
1986:268-277; Banton, “Modelling ethnic and national relations”, i Ethnic
and Racial Studies, 17: 1:2-7, 9-10 – alla, i nämnd ordning, plus många
fler intressanta, åtfinnes kort og gott eftertryckta i Hutchinson & Smith, (eds.), 1996.
3) Gellner, Nations and Nationalism, 1996.
4) McNeill, Polyethnicity and National Unity in World History, 1986:14-22;
Finley, The Use and Abuse of Ancient History, 1986:121-127, 233-235;
Bartlett, The Making of Europe, 1994:197-199, 201-204 – även dessa i
Hutchinson & Smith, (eds.), 1996.
5) Se t.ex. Gernet, 1997:192-193, 291-294 - även
under det mongoliska styret, p. 368, som även nyttjade nationalitetskvotering, se
även p. 467-468 för senare under 1600-talets manchustyre. Se även, Lodén, 1998:127-128.
6) Nordin, “I broderlig samdräkt?”, Scandia häfte 2 band 64:196-199.
7) Dahlstedt och Liedman, Nationalismens logik, 1996:13.
~
Från boken Postmodernisme premillénaire.
Nessun commento:
Posta un commento