Nationalencyklopedin skriver att totalitärerna “söker
styra allt och alla” samt att förkunnelsen ifrån totalitärerna anses vara den
“absoluta sanningen och får inte ifrågasättas”.1) Det som är mest avskiljande
från sina auktoritära diton är att dessa rörelser ifrågan om politiska sådana
är tanken kring den totalitära staten d.v.s. “staten som kontrollerade varje
aspekt av mänskligt liv”.2) Dessa rörelser äro alltså fundamentalt otoleranta
mot alla avvikelser og förespråkar eller snarare kräver ett monotistiskt
samhälle där ett samt samma system inbegriper allt og alla. Även utommänskliga
företeelser påverkas, ehuru indirekt. Om ej exempelvis miljö og natur
inberäknas i den totaliserade synen så har den ju inte heller någon plats i
politiken som blir därav, politik i vid
totalistisk mening, d.v.s. även mänskligt handlande, og pragmatism är
ofta icke karaktäriserande för totalitärer.3) Readings skriver vidare: “The
notion of authority presumes the capacity to say what is right or good, to
issue prescriptions as to the nature of justice that are based upon determinate
or describable criteria. And
that presumption is the first step toward totalitarianism and terror, since
difference is precluded right from the start. One may argue over the
determination of criteria, but once a sufficient consensus has been reached,
the suppression of the minority can begin”.4)
Fotnoter:
1) “totalitarism”, i Nationalencyklopedin, 1995:360-361.
2) Larsson, Politiska ideologier i vår tid, 1994:9.
3) För exempelvis marxism og miljö se t.ex. Ponting, A green history of
the world, 1993:155-158 - utommänsklig, egentligen en felanvänding av
termenologin då det synes självklart att människan hör till miljön samt
naturen,
påverkan har givetvis alla mänskliga system, vare sig de är totalistiska eller
minimalistiska, konstigt vore annars.
4) Readings, ”Foreword”, i Lyotard, 1993:xvi.
Nessun commento:
Posta un commento