Begreppet totalism kan givetvis även nyttjas om olika
forskningsgrenar, till exempel så menar vissa samhälls‘forskare’ som bland
annat nedan nämns att hela samhällsbyggnationen kan förklaras utifrån allena en
variabel som styr allt, detta är ju det som kallas ‘modernt’ som påpekats,
samma fenomen finns inom andra forskningsgrenar, till exempel så har många
fysiker länge försökt att få allt förklarat inom ramen för allenast en tes -
självklart har man ej nått det målet, utan man har istället fått utöka sitt
betänkande till att det kan finnas flera universa samt måhända innehållandes
olika fysikaliska lagar ~ entesförklarandet är förövrigt inget ‘modernt’
fenomen heller, ty redan 1200-talets Llull ville förklara allt med endast ett
system, han lyckades icke, inte så vitt man vet i alla fall för hans krumelurer
är till synes obegripliga,1) han ville dessutom att allena en religion skulle
finnas, en universiell värdslig makt, og så vidare, så att det kunde råda fred
på jorden,2) og menade også att man skulle uppnå detta genom fredliga medel,
alla nationer, kristna som
icke-kristna, skulle ingå i ett förbund och underkasta sig dennes
domvärjo og vid olydelse drabbas av bötesstraff, d.v.s. ett FN med mer
maktbefogenheter för att nå den jordsliga freden hvilket är något som eljes
räknas som en genuin modern företeelse à la Kant3) og 1900-talet men visar sig
alltså bara vara senare varianter av en redan uttänkt idé från tidigare tider.4)
Men om vi återgangom till den llullska et fysiska viljan om att finna en tes
som innefattar allt så fåom vi även erkänna till exempel att en taoistisk
mystisk filosofi redan några århundrade före kristus menade kunna sig förklara
hela universum.5) Llulls unitariska rike var alltså, för att gå tillbaka till
detta resonemang, inte någon stalinistisk, hitleristisk militaristiskt sådant i
uppnåendet av det enda riket, som har sanningen som vägledande, utan genom
pacifistiska medel hvilket är ett bra exempel på att även totalister kan vara
pacifisister, även om Llull således ville ha allena en universiell värdslig
maktfaktor så menar han även att en furste ‘har förpliktelser mot alla
människor som lyder under honom’,6) en furste brukas eljest esomoftast åkallas
enbart havandes förpliktelser åt en ovanliggande entitet, samma liberala tankegång
för förpliktelsehållet åtfinnes till exempel hos den senare Huang Tsung-hsis
tankar som publicerades 1662.7)
Fotnoter:
1) Nordberg, 1998:85-86.
2) I en skrift menade han även att det var språkskillnaderna som lågo till
grund för ofreden på jorden, det skulle vara bättre om alla talade samma tunga,
detta mål skulle givetvis vara latin, ibid:99, 101 - likväl så var han ehuruväl
antagligen den första i det latinskdominerade Västeuropa som även skrev
vetenskapliga verk på folkspråket og förde med detta ändamål in katalanskan i
skriftspråkets värld skapandes härmed en vidare tungoklyfta, hans skrev dock även på
arabiska og latin, i hans lista på nästan 270 skrifter, ibid:84-85.
3) Kant, Avhandlingar om fred och rätt, 1915.
4) se t.ex. Nordberg, 1998:99-102.
5) Gernet, 1997:162.
6) Nordberg, 1998:118.
7) Gernet, 1997:500.
Nessun commento:
Posta un commento