De sydvästra
semitiska språken delas vanligtvis in i tvenne grupperingar, nord- og sydarabiska,
där den sistnämnda ofta är ihopklassificerad med etiopiskan - även här
äro uppdelningarna något osäkra, i till exempel fornsydarabiska så kunno flera
ting hava mer gemensamt med fornnordarabiska än med fornetiopiska och ibland
nyttjas istället geografiska indelningar i en arabisk samt en etiopisk
indelning. Den epigrafiskt bevarade fornsydarabiskan går även under
beteckningen sayhadiska. Sayhad är namnet som medeltida geografer
nyttjade för den öken som nu benämnes Ramlat al-Sab‘atayn och det var vid
ökenkanten till denna öken som de äldsta kvarblivelserna har hittats.
Fornsydarabiskans språg kan antagligen indelas efter var de främst talades,
d.v.s. sabaeiska, som var Sabarikets huvudsakliga språk och som finnes
bevarat i omkring 10 000 inskrifter, minaeiska
eller hellre benämnt madhabiska, då språket ej allena nyttjades av
minaéerna utan även utav andra folk som bebodde Wadi Madhab, qatabaniska,
hadramīska samt awsaniska og finnes från 800-talet f.kr. - vissa texter
som hittats i Hadramawt har arkeologiskt tidsbestämts till 1200-talet f.kr. Man
haver även hittat cirka 1000 högintressanta små skrifter som äro av vardaglig
karaktär och som måhända förtäljer mer om livet än vad de officiella dokumenten
göre, tyvärr så äro de dels väldigt svårförståeliga och dels så är det bara ett
tjog sabaeiska texter som blivit publicerade sedan upptäckten 1973. Vissa menar
att sydarabiska tungomål, med obruten kontinuitet, ännu talas i de södra
delarna av den Arabiska halvön, klart står att vad det än är som talas där av
cirka 50 000-200 000 personer så äro det en distinkt form av, og långt ifrån,
övrig arabiska. Nämnbara tungomål äro soqotrī samt mehrī, og de till mehritiskan närstående bathari
og harsūsi samt flera därtill. Mehrīskan är det mest spridda språket som talas av
Mahrastammen plus några andra stammar och individer samt haver, enligt uppgift,
ungefär 100 000 talare, de jemenitiska mehritalarna delar själva upp
språkvarianterna i tvenne olika kluster. Bathari talas av batāhirerna som äro en population på omkring 300 individer vid Omans södra
kust, i Jāzirområdet. Harsūsi
talas av harāsīerna og ‘ifārierna i Jiddat al-Harāsīs,
hvilka äro några fler, kanske uppåt tusen stycken. Ytterligare ett språk som av
forskare upptäcktes 1985 och går under benämningen hobyōtiska är nära
relaterat till mehrīskan, talarna till detta språk lever emellan
Oman samt Jemen og är ej fler än kanske 100 individer, tugomålet haver erhuldit
stora influenser av jibbāliskan. Jibbāliskan har haft
många namn i litteraturen, bland annat šhauriska, ehkiliska, qarāwiska samt šheriska,
men det är jibbāliska som talarna själva föredrar då det inte
är ett pejorativt namn. Språket är uppdelat på några varianter och haver
sammanlagt kanske ett antal talare som ligger ungefär vid 5000 individer,
främst vid bergen i Dhofar. Soqotrīerna har egentligen inget namn på sitt språk,
utan uppkallar det efter ön i Jemen med samma namn där det huvudsakligen talas,
plus de näraliggande öarna. På Soqotra beräknas cirka 50 000 bo, på ‘Abd-al-Kūri
åtfinnes kanske 250, emedans de på Samha inte överstiger stortiondet. Nästan
alla av dessa ovanstående språk har stora variationer inom sig, de flesta
variationerna är geografiskt betonade, men även en skillnad åtfinns emellan
beduintal samt stadsmål. Det bör givetvis påtalas att kommunicering emellan de
olika sydarabiska språken inte är möjligt og vid sådan så talas ofta arabiska
istället och tyvärr så är det även allena detta språk som Oman et Jemen
använder i officiella sammanhang.
~
Axat, men teckenaltererat, från boken Europas tungomål.
~~~Fem år sedan~~~
~
Nessun commento:
Posta un commento