Nordarabiskan är
vida spridt samt talas av uppemot 170 miljoner människor. Sydaraberna ovan
benämnde sig själva ej som ‘araber’, men nämnde existensen utav nomader vid
namnet ‘rb. Första gången ordet dyker upp är ehuruväl i en
kilskriftstext som blivit daterat till år 853 f.kr. skrivet under den assyriska
kungen Salmanassar III som nämner en av sina vederdelomänn vid namn Gindibu som
kom från Arbi, eller Arbāya,-landet. Något senare så uppkommer även
namnet ‘araber’ som ett populationsnamn, då det för första gången nämnes utav
Tiglatpilesar III, 745-727
f.kr., samt sedan frekvent utav
hans efterträdare. Men det assyriska og babyloniska nyttjandet av termen tyder
på att de använde detta namn för att benämna alla möjliga nomadiska stammar som
invaderade deras urbana civilisation. Även i den hebreiska Biblen nämnes
araber, till exempel kungen över araberna. Etymologien för ‘arab’ är oklart, i
Mariinskriptioner nämns K¤apiru
och enligt vissa så är dessa identiska med Aribi samt att detta namn
skall kunnas konnoteras till sumeriskans gab-bīr ‘öken’. En annan
tes göre gällande att ordet ‘araber’ kan relateras till roten ‘-b-r som
betyder ‘att korsa (öknen)’, hvilket i så fall betyder att namnet arab
härstammar från samma rot som namnet ‘hebréer’ deriveras ifrån. Roten ‘rb
betyder även ‘vara ren’. Hursomhelst så tror man att arabernas framträdande i
historien äro tätt sammanknutet med nyttjandet av kameler, huru det än ligger
till med detta, så kan det ehuruväl stå klart att domesticeringen av kamelen
innebar ett stort uppsving för de som hade dessa i sin hägn. Man tror att
kameldomesticeringen först ägde rum i södra delarna av halvön och att denna
innovation åtminstone blev känd i norr runt 1200 f.kr., detta är samma tid som
vissa semitologer anser vara den tid då olika folk i ökenkanten i Syrien gav
upp sitt bofasta liv till fördel för beduinisering. När den sydarabiska makten
gick i ide, fick de nomadiska stammarna mer kontroll över den stora handel som
sydaraberna hade fört landvägen. Under tredje århundradet vete man att
konkurrensen var stenhård emellan Byzantium, Persien och Himyar, hvilket var det sista sydarabiska
riket, och alla dessa hade olika nomadarabiska som allierade, Banu Lahm stödde
perserna, Banu Gassan stödde byzantierna, emedans kungadömet Kinda istället
stödde himyariterna. Det himyaritiska kungadömet föll ehuru efter en etiopisk
invasion år 525 och det konstanta krigandet emellan de tvenne kvarvarande stormakterna
gjorde dem svaga. Försvagningen hos stormakterna spredo sig även ner till deras
allierade, hvilket gjorde så att ett nytt center kunde erövra makten. Mekka
hade redan blivit ett kulturellt och religiöst center, men kom att härefter
dominera världskartan på den arabiska halvön genom den dominerande stammen i
Mekka, Banu Quruyš, som genom en av sina medlemmar kommit att bli en av de
dominerande faktorerna i hela världen, speciellt då i Mellanöstern samt
Nordafrika.
~
Axat från boken Europas tungomål.
~~~Fem år sedan~~~
~
Nessun commento:
Posta un commento