mercoledì 10 febbraio 2010

Man känner hur den italienska själen växer inom sig

~
Få italienare skulle komma på idén att smutsa ned sina fina fritidsbyxor genom att ligga på knä och egenhändigt skruva ihop en säng eller ett skåp. Att följa instruktioner är svårt för detta individualistiska folk.

Det där med gör det själv och tvätta alla kläder hemma i tvättmaskinen uppfattas inte på minsta sätt som dygder på dessa breddgrader. Varför ska man klampa in på någon annans expertområde?

Det finns ju monteringsfirmor och kemtvättar.

Att utmana denna naturliga ordning anses inte smart utan dumt. Italienarna när misstanken att svenskar är så duktiga att de är korkade.


~

svenskars arbetsstam
lutherana moralen

skev onormalism

kollektivistisk börda
Viva l’Italia

~




Om svenskar, Ilulissat - Napoli.

Citatet från: “Korkad, kaxig & korrekt. Så är svensken – i världens ögon”, i DI Weekend 9-10 november 2007 s. 15-19

Andra om: , , , , , , , , , ,

5 commenti:

Nalle Puff ha detto...

allvarligt talat tror jag att få svenskar för den delen skulle komma på idén att smutsa ned sina FINA fritidsbyxor genom att ligga på knä och egenhändigt skruva ihop en säng eller ett skåp.

åtminstone jag använder mina OFINA fritidsbyxor när jag ligger på och håller på att meckla & skruva med olika slag av modutter

dock så här oss emellan så vägrar jag oxå att skruva med ikea-skit, det hundgörat överlåter jag med glädje åt min kära Nella, då det ändå är hon som obegripligt nog drar hem ikea-skiten

Gud ha detto...

om jag var rik då hade jag gladeligen anställt folk som tänkte åt mig och andades och dom i sin tur kunde anställa folk...

A-K ha detto...

"Att följa instruktioner är svårt för detta individualistiska folk", jag kan inte annat än att le - även om jag föredrar att kunna lite av varje, det kan komma väl till pass när man står där en vacker dag utan en enda expert i närheten ;o)

S.A.I. Steve Lando ha detto...

jag tror dom sa fel, det borde stå:

'att följa auktoriteter är svårt för detta individualistiska folk"

så stämmer det bättre:)

Anonimo ha detto...

Du kan val hitta pa att du ar rik ocksa. Det ar bara att organisera ditt lands arbetskraft inom den privata tjanst industrien. Daremot tillverkar det oundvikligen en annan slags intellektuella an dem som ar drillade pa teknisk fakta. Alla kan ju inte bli soldater.